رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537302

عباس آخوندی از فیلتر شورای نگهبان رد می شود

ساعت 24 - درحالی که آرام ارام از سوی رسانه ها تیرهایی شلیک می شود که نشان می دهد کدام شخصیت سیاسی از سوی کدام گروههای سیاسی مب خواهند در انتخابات 1400 ریاست جمهوری کاندیدا شودند موضوع میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز به شکل پررنگی در کانون توجه قرار دارد .

آخوندی
dir="RTL" style="text-align:right">برخی از ناظران آگاه باوردارند که احتمال کاهش مشارکت در انتخابات 1400 همانند انتخابات زمستان 1398 مجلس یازدهم مدیران سیاسی را به این فکر فروبرده است که سخت گیری را در باره کاندیداها کاهش دهند تا تنور انتخابات داغ شود. از سوی دیگر اقتصاد سیاسی ایران با اغتشاش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده از سوی دولت دوازدهم به دلیل فشار تحریم و نیز فقدان یک دیدگاه اقتصادی با پشتوانه تئوریک راه رفتن روی مین را برای بازیگران اصلی اقتصاد هموار کرده است. فرو ریختن شاخص‌های اقتصادی نظیر رشد منفی تولید ناخالص داخلی‌، سقوط رشد سرمایه‌گذاری‌، نرخ‌های بالای تورم و نیز کوچک شدن حجم تجارت اقتصاد کلان را نامساعد کرده است. در این وضعیت تاسف‌آور است که شهروندان در گروه‌های متوسط درآمدی با سرعت به گروه‌های کم‌درآمد اضافه شده و نیز گروه‌های کم‌درآمد به زیر خط فقر رانده می‌شوند.

گروهی از کسانی که سپهر اقتصاد سیاسی ایران را رصد می‌کنند باور دارند این رخدادهای آزاردهنده در اقتصاد موجب شده شهروندان دست‌کم به صورت عمومی تمایل کمتری به رغبت در انتخابات بهار آینده نشان دهند. به همین دلیل است که ناظران سیاسی می‌گویند این احتمال وجود دارد که برای افزایش مشارکت بیشتر در انتخابات‌، نهاد نظارتی با آسان‌گیری درباره کاندیداهای احتمالی در انتخابات و باز کردن راه ورود چهره‌های سیاسی از طیف‌های سیاسی گوناگون و نیز شخصیت‌های مستقل و ورزیده سیاسی‌، بستر مشارکت بیشتر را مهیا سازند. در این صورت می‌توان برخی از چهره‌ها را برای راستی‌آزمایی این دیدگاه در کانون توجه قرار داد. به طور مثال عباس آخوندی یکی از شخصیت‌های سیاسی است که می‌تواند معیاری برای راستی‌آزمایی مشارکت بیشتر شهروندان در انتخابات شود. کارنامه عباس آخوندی نشان می‌دهد او در بخش‌های اقتصاد و سیاست و در یک دوره کوتاه در بخش فرهنگی نیز فعالیت اجرایی داشته است و با ۱۰ سال وزارت در دو دولت شادروان ‌هاشمی و روحانی و نیز معاونت سیاسی وزارت کشور در دهه ۱۳۶۰ و نیز عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی و نیز مقبولیت نسبی بالا در میان طیف‌های گوناگون اصلاح‌طلبان و نیز طیف‌های قدیمی‌تر اصولگرایان به دلیل نزدیکی با ناطق‌نوری و نیز علی لاریجانی و تمایل اعلام‌نشده برای کاندیدا شدن می‌تواند معیار مناسبی برای راستی‌آزمایی مشارکت بیشتر نهادهای نظارتی است.

عباس آخوندی با بخش خصوصی مناسبات قابل اعتنایی دارد و نیز دارای تحصیلات دکترا در رشته اقتصاد است و بسیاری از اقتصاددانان مطرح کشور آرا و عقاید اقتصادی وی را برای اداره اقتصاد ایران واجد نیرومندی کافی می‌دانند. در صورتی که وی کاندیدای ریاست‌جمهوری در بهار آینده شود واجد صلاحیت دانستن وی برای حضور و نیز تشخیص اینکه او صلاحیت کاندیداتوری را ندارد یک آزمون برای سخت‌گیری یا آسان‌گیری‌ها در سطح ملی خواهد بود. یورش‌های برخی طیف‌های تندرو در سال‌های تازه‌سپری‌شده به آخوندی نشان می‌دهد شانس او برای حضور در انتخابات و رای دادن مردم را باید در سطح بالا ارزیابی کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها