رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 537305

آذری‌جهرمی تذکر مراجع فرهنگی را علت حذف بسته‌های شبانه اینترنت عنوان کرد

محدودیت به ‌ بهانه شب‌زنده‌داری جوانان

ساعت 24-اینترنت و فضای مجازی مدام آماج تصمیم‌های محدودکننده قرار می‌گیرد. یک روز با فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برای دسترسی به آنها محدودیت ایجاد می‌کنند، روز دیگر با حذف بسته‌های شبانه به بهانه «شب بیداری جوانان» در تصمیمی عجیب اقدام به حذف این بسته‌ها می‌کنند تا جوانان زودتر بخوابند و به درس و مشق‌شان برسند.

حذف بسته‌های اینترنت شبانه از سوی اپراتورها موضوعی بود که واکنشی گسترده را از سوی کاربران فضای مجازی درپی داشت. اگرچه بارها سوال شد که دلیل این تصمیم چه بوده اما تنها پاسخ همین بود که «رگولاتوری دستور حذف بسته‌ها را داده است». حالا اما وزیر ارتباطات توضیحاتی تازه درباره این تصمیم عجیب ارائه کرده و با اعلام اینکه مراجع فرهنگی کشور در رابطه با حذف بسته‌های شبانه اینترنت تذکر داده‌اند، تاکید کرده که نظر وزارت ارتباطات این است که این بسته‌ها عرضه شوند.
محمدجواد آذری‌جهرمی که در گروه تلگرامی خود به پرسش‌هایی که کاربران خطاب به او مطرح می‌کنند، پاسخ می‌داد، به موضوع پرتکرار حذف بسته‌های اینترنت شبانه پرداخت و توضیحاتی درباره آن ارائه کرد. بر اساس گفته‌های وزیر جوان، اپراتورها بسته‌های مختلفی برای گروه‌های گوناگون عرضه می‌کنند و با همدیگر رقابت می‌کنند. اپراتورها زمانی که بسته‌ها را عرضه می‌کنند و یکی از آنها یک بسته را حذف و دیگری نگه می‌دارد، کاربران به سمت اپراتوری که بسته را هنوز عرضه می‌کند، می‌روند. او تاکید دارد که «باید مراقب باشیم اپراتورها با یکدیگر تبانی نکنند و به کاربران صدمه بزنند مانند وقایعی که چندی پیش رخ داد و ایرانسل و همراه اول به‌طور همزمان بسته‌ها را گران کردند و برخی بسته‌ها را حذف کردند.»
آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه در بسیاری کشورهای دنیا بسته‌های شبانه و نامحدود ارایه می‌شود، گفت: «اما واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند، چراکه تاثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آنها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سر کلاس حاضر شوند.» بنا به گفته وزیر ارتباطات، این توصیه‌ها به اپراتورها هم ارسال شده است. وزیر جوان اما برخلاف آن «مراجع فرهنگی» ارائه بسته‌های شبانه اینترنت از سوی اپراتورها را یک درخواست درست و منطقی دانست.
او باور دارد که «منطق حکم می‌کند شبکه‌های ارتباطی هم مانند شبکه‌های برق که ساعت اوج مصرف و کم مصرفی دارند، در ساعات کم مصرفی بسته‌هایی با قیمت کمتر ارایه بدهند تا به این واسطه مشتریان را به سمت ساعات کم‌مصرف هدایت کنند» و بر همین اساس ظاهرا دو ماه پیش از اپراتورها خواستند که بار دیگر این بسته‌ها را به صورت انبوه ارائه کنند: «بر اساس این ابلاغیه، منطق زیر پا گذاشته شده بود؛ منطقی که ایجاب می‌کند ساعت یک شب بسته‌های ارزان‌قیمت ارائه شود. همین منطق باعث شد ما دوباره اپراتورها را فرا بخوانیم و به آنها توصیه کنیم بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار شبکه به ساعت‌های کم‌باری انتقال دهند. البته ما دخالتی در این موضوع نداریم و به نظر می‌رسد اگر یک اپراتور بسته شبانه ارائه کند، در بازار رقابتی اپراتورهای دیگر نیز چاره‌ای ندارند جز اینکه بسته شبانه تعریف کنند.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها