رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 537319

از مرگ‌ومیر کرونا تا مرحله جدید واکسیناسیون

ساعت 24-سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی هشت هزار و ۳۶۷ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از 14تا امروز ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت‌هزار و ۳۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک‌میلیون‌و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر رسید. متأسفانه در طول این مدت، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر رسید. سه‌هزار و ۷۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
به گفته لاری درحال‌حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن توضیح وضعیت بیماری کرونا در استان خوزستان، از ورود حدود یک‌میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس مابین روزهای ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ و آغاز واکسیناسیون گروه دوم اولویت‌های تزریق واکسن خبر داد.دکتر علیرضا رئیسی، درخصوص تأمین واکسن آسترازنیکا از سبد کووکس، گفت: تاریخ حدودی که برای ارسال واکسن به ما اعلام شده است به ترجمه فارسی و تقویم ایران مابین ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ است. میزان واکسنی که در این موعد قرار است به دستمان برسد حدودا یک‌میلیون دوز است که برای گروه دوم اولویت تزریق می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه به‌این‌ترتیب با رسیدن این واکسن‌ها، واکسیناسیون دومین گروه اولویت مشخص شده در سند ملی، آغاز می‌شود، تأکید کرد: در فاز دوم به‌ترتیب افراد بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ و بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال واکسن دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: با احتساب تولید واکسن ایرانی کرونا از تیرماه به بعد، حجم بسیار زیادی واکسن به دستمان می‌رسد. هدف اول ما در واکسیناسیون کاهش میزان مرگ‌ومیر است که با واکسیناسیون گروه آسیب‌پذیر محقق می‌شود. هدف دوم نیز قطع زنجیره ویروس است. او در ادامه با اشاره به اینکه استان خوزستان در وضعیت قرمز است، تصریح کرد: بر همین اساس رفت‌وآمدها کاملا محدود است و خودروهای غیربومی یا نمی‌توانند وارد استان شوند یا با جرائم سنگینی مواجه خواهند شد. عزیزان ساکن در خوزستان هم نمی‌توانند از استان خارج شده و به استان دیگری وارد شوند. در مورد پروازها هم محدودیت ایجاد شده است و افرادی که بخواهند از خوزستان با هواپیما یا قطار تردد کنند باید تست منفی کرونا در دست داشته باشند. رئیسی درباره رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور، بیان کرد: متأسفانه در سطح کشورهم شاهد افت در رعایت پروتکل‌ها بودیم و میزان آن به ۷۰ درصد رسیده بود. درحال‌حاضر نیز شرایط چندان مطلوب ما نیست ولی در کل کشور رعایت پروتکل‌ها حدود ۷۶ درصد برآورد می‌شود. فراموش نکنیم که رعایت پروتکل کمتر از ۸۵ درصد چندان خیال ما را مطمئن نمی‌کند، البته این سخن به‌معنای بی‌اثری درصد فعلی رعایت‌ها نیست اما تأثیر رعایت بیش از ۸۵ درصد کاملا متفاوت و مشهود است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها