رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537344

گمانه زنی ها در باره نرمش همزمان و امریکا

ساعت 24- این روزها برخی از رسانه ها و نیز تحلیلگران کمی از شوک و احتیاط نخستین ساعتهای نرمش همزمان ایران و آمریکا برای جلوگیری از تنش بیشتر که آتش ان را اروپا تهیه می کرد ، پی جوی عقب نشینی های ایران ، آمریکا و سه غول اروپایی هستند.

نرمش

شوک این بود که ناگهان سه کشور اروپایی اعلام کردند از ارایه قطعنامه علیه ایران برای فشار بیشتر برایران به آژانس بین المللی هسته ای خود داری می کنند. در بین سخنان یک مقام فرانسوی اما یک عبارت بود که همان عبارت دستمایه تحلیل ها شده است. مقامهای فرانسوی به نقل از شرکای خود اعلام کردند ایران " حسن نیت " نشان داده است و به همین دلیل اروپا یک شانس دیگر به دیپلماسی می دهد تا داستان ایران از چرخه تنش بیشتر دست کم برای یک دوره کوتاه دور شود. در حالی که رسانه های ایرانی از عقب نشینی اروپا دربرابر ایران می نویسند و روزنامه های منتقد می نویسند که مقاومت جانانه ایران راه را برای پیش روی آمریکا و غرب دربرابر ایران بسته است اما برخی از تحلیلگران به درستی باوردارند اروپا و آمریکا دربرابر نبردن قطعنامه علیه ایران موفق شده اندامتیازهای وعده داده شده از ایران بگیرند.

ایران برای اینکه راه ورود قطعنامه به آژانس ونیز راه ورود آن به شورای امنیت را ببندد باید نرمش نشان می داد وبرخی باوردارند ایران قبول کرده است در نشستی غیر رسمی با کشورهای عضو برجام که آمریکا نیز به عنوان مهمان درآن حضورداشته باشد را قبول کند. یک رسانه هوادار روسیه می نویسد پیشروی گام به گام ایران تا رسیدن به مذاکره همان چیزی است که پیش از این روسیه به دوطرف پیشنهاد کرده بود. به این ترتیب این گمانه زنی ها به این سوی در حال جنبش هستند که ایران و آمریکا نمی خواهند بیش از این سرشاخ شوند و می خواهند گام به گام پیش بروند. ایران انتظاردارد آمریکا ر نخستین گامها دستور دهد منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر ازاد شوند تا از فشار بیرون اید و اقتصاد خود را تا اندازه ای از خطرهای ناشناس دور کند. از سوی دیگر آمریکا نیز انتظار دارد ایران تمام تعهدات لغو شده برجام را برقرار کند ونیز اماده شود تا درباره مسایلی خارج از برجام با آمریکا و اروپا گفت وگوکند.

نکته مهم دراین رخدادهای تازه اتفاق افتاده اما این است که هنوز مخالفت جدی با روش کار دولت ووزارت خارجه از سوی منتقدان سیاست خارجی درایران به ویژه رسانه ها ونهادهای تندرودیده نمی شود و البته زمزمه هایی به گوش می رسد که نباید ایران در دام بیفتد. واقعیت این است که کلیت نظام تصمیم گیری ایران می داند اگر نتواند ایران را در کوتاه ترین زمان ممکن از دام تحریم نجات دهد پیامدهای ناشناس ارکان جامعه را تهدید می کند. آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار درباره نرخ رشد اقتصادی ونیز نرخ تورم هشدار دهنده است. به همین دلیل ایران ناچار است امتیازهایی بدهد تا اقتصاد بیش از این وارد مرحله خطرناک تر نشود. آمریکاییها نی ز می دانند برای اینکه بتوانند به مساله اصلی خود که مها رچین است بپردازند باید ایران را مهار کنند ونیرویی که ایران از انها می گیرد را آزاد کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها