رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537615

علت شور بودن اشک انسان و خاصیت عجیب آن

ساعت24-اگر شما هم هنگام گریه کردن اشک چشم خود را خورده باشید، می دانید که شور است. این شوری چشم خاصیت عجیبی برای انسان دارد که هر کسی نمی داند

خبر
حس بینایی و ساختمان چشم یکی از نشانه های خدا در آفرینش اعضای بدن انسان است. چشمه های جوشانی درون چشم وجود دارد که از روزنه بسیار ظریف و باریکی در تمام طول عمر روان است و ما بینایی خود را مدیون اشک چشم هایمان هستیم.

اگر تا به حال اشک چشم خود را خورده باشید، متوجه می شوید که کمی شور است اما دلیل شوری اشک چشم چیست و اگر اشک چشم شور نبود، چه اتفاقی برای ما پیش می آمد؟

شوری اشک و ماجرای گریه لاک پشت‌ها

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است که کمی در مورد زندگی بعضی از لاکپشت‌های دریایی صحبت کنیم که به فهم بهتر این موضوع کمک می کند.

این لاک پشت‌ها کمی عجیب به نظر می رسند اما معمولاً کسی از آن ها نمی‌ترسد و کسانی که با این حیوانات برخورد می‌کنند، به راحتی با آنها خو می گیرند. زمانی که لاک پشت دریایی مادر به ساحل می‌آید و هنگام شب روی تخم هایش دراز می کشد، اگر با دقت به آن ها نگاه کنید، مقدار کمی اشک روی صورتشان مشاهده می کنید.

بعضی از محققان بر این باورند که لاک پشت‌های مادر در چنین حالتی در حال گریه هستند زیرا هرگز فرزندانشان را ملاقات نمی‌کنند. اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که لاک پشت‌های دریایی گریه نمی‌کنند، بلکه در حال خارج کردن نمک اضافه از بدن هستند و این کار را از طریق اشک‌های شور انجام می‌دهند.

از آنجایی که این لاک پشت‌ها در آب‌های شور دریا زندگی می‌کنند و غذای مورد علاقه آنها ستاره دریایی است که بدنش پر از آب دریا می‌باشد، به همین دلیل نمک زیادی وارد بدن شان می‌گردد که سمی است. بنابراین آن ها باید از طریق گریه و اشک این نمک اضافی را از بدن خارج کنند تا بتوانند زنده بمانند.

اگر ما نمک زیادی بخوریم و این نمک در بدن ما جمع شود، کلیه‌ها آن را دفع می کنند اما کلیه لاک پشت دریایی به هوشمندی کلیه انسان عمل نمی‌کند و نمی تواند به اندازه کافی نمک اضافه را از بدن خارج کند؛ بنابراین از غده های خاصی از نمک داخل چشم کمک می گیرد که دو برابر سایز مغز این لاک پشت‌ها هستند و به کمک آن ها نمک اضافه را از طریق اشک بیرون می‌دهد. اشک این لاک پشت‌ها بسیار شور است. بعضی از حیوانات مانند پروانه ها اشک چشم این لاک پشت‌ها را لیس می‌زنند.

اما در مورد انسان ها چطور؟

اگر تا به حال اشک چشم خود را خورده باشید، متوجه می شوید که کمی شور است. اما از آنجایی که کلیه های ما بهتر از لاک پشت‌ها کار می‌کنند و ما هم ستاره دریایی نمی‌خوریم ، پس چرا باز هم اشک های ما شور است؟

اشک چشم و مرطوب بودن چشم باعث می شود گردش حدقه آزار دهنده نباشد. در صورت مرطوب نبودن چشم گردش چشم غیر ممکن است و پلک‌ها چشم را از حرکت باز می‌دارند. یکی دیگر از شگفتی‌های آفرینش ساختمان چشم، شور بودن آب آن است.

همه مایعات داخل بدن مقدار کمی نمک در خودشان دارند. این نمک از طریق الکتریسیته به انقباض ماهیچه‌ها کمک می‌کند و باعث تفکر در مغز می‌شود. مقداری نمک داخل مایعات بدن مانند اشک، عرق و بزاق تقریباً مساوی با مقدار نمک داخل خون هستند.

کل این نمک ها زیر یک درصد یعنی به اندازه دو قاشق چای خوری در هر لیتر می باشند بنابراین اشک‌های ما شوری بسیار کمتری نسبت به لاک پشت‌های دریایی دارند اما باز هم کمی شور هستند.

شور بودن اشک چشم سبب می شود بافت های ظریف چشم کاملاً حفظ شود. اگر طعم شوری در آب چشم نباشد، چشم تمام اشیای مزاحم را به خود جذب می کند اما شور بودن اشک سبب می شود با گرد و غبار و اشیای دیگر از چشم، به طور خودکار بیرون آید. اگر اشک چشم شور نبود به دلیل جذب تمام اشیای مزاحم به چشم بینایی آن از دست می رفت.

سه نوع اشک

شوری اشک بستگی به نوع اشک‌هایی دارد که از چشم ما تولید می‌شود. پیش از این در نمناک خواندید که در بخشی از چشم غده لاکریمال قرار گرفته است که سه نوع اشک تولید می کند. این ها اشک‌های پایه، اشک‌های رفلاکسی یا واکنشی و اشک‌های احساسی هستند.

اشک های پایه باعث مرطوب نگه داشتن چشم می شوند، جرم‌ها و آلودگی‌ها را برای جلوگیری از عفونت پاکسازی می‌کنند.

اشک‌های رفلاکس یا واکنشی، هنگامی ایجاد می‌شوند که چشم‌ها می خواهند ماده‌ای مضر مانند دود ، گرد و غبار، شن و آلودگی را پاکسازی کنند.

اشک های احساسی اشک‌هایی هستند که هنگام گریه ایجاد می‌شوند و بعد از شادی یا غمگینی اتفاق می‌افتد.

اشک‌های پایه و رفلاکسی معمولاً نمک بیشتری نسبت به اشک های احساسی دارند و برای سالم نگه داشتن چشم بسیار مفید و مناسب هستند.

اشک‌های احساسی بیشتر شامل مواد دیگر است، مثل نوعی هورمون در بدن که شبیه یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و باعث می‌شود که ما بعد از گریه کردن حس سبکی بیشتری داشته باشیم.

حال هر زمان که گریه کردید و متوجه شوری بسیار کم اشک های خود شدید ، چند دقیقه با خودتان فکر کنید و ببینید چقدر خوشبخت هستید که کلیه های اعجاب انگیزی دارید که سطح نمک موجود در بدن شما را کنترل می کنند و شما مجبور نیستید هر شب برای زنده ماندن و دفع نمک اضافه اشک بریزید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها