رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537757

سردار محمد از سمت نظامی خود کناره‌گیری کرد و از احتمال حضور در انتخابات گفت

از «خاتم»‌ به «پاستور»؟

ساعت 24-یک نظامی دیگر هم از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسما به صف کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیوست. سردار سعید محمد دیروز همزمان با کنار رفتن از سمت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، گمانه‌زنی‌های ماه‌های گذشته درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را تایید کرد و از اهداف خود در این مسیر خبر داد.

خبر
هرچند خبر اعلام کاندیداتوری او برای بسیاری از فعالان سیاسی تازگی نداشت؛ چراکه او مدتی است با جدیت در حال فعالیت و آمادگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری است و پیش از این هم اصولگرایان اعلام کرده بودند که سعید محمد در حال رایزنی با احزاب و تشکل‌های رنگارنگ اصولگراست تا مگر بتواند حمایت‌شان را برای حضور در انتخابات جلب و آنان را پشت خود بسیج کند. اما اینکه محمد تا چه میزان در جلب حمایت این احزاب و تشکل‌های اصولگرا موفق می‌شود می‌توان بر اساس اظهارات احزاب مختلف این جریان گفت که خیلی در این کار توفیقی نداشته است. اما این همه ماجرا درباره سعید محمد نیست و به‌هرحال حضور او در صحنه انتخابات بر آرایش سیاسی کاندیداهای جریان اصولگرایی تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است نتیجه نهایی را تغییر دهد.
دیروز فارس نوشت که «سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حکمی سردار سرتیپ دوم پاسدار سیدحسین هوشی‌سادات را به‌سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه منصوب کرد. فرمانده کل سپاه همچنین با قدردانی از زحمات و تلاش‌های سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر سعید محمد طی دوره تصدی فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) وی را به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب کرد. گفتنی است سردار هوشی‌سادات پیش از این معاون مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه را عهده‌دار بوده است.» این حکم کمی غیرمنتظره به نظر می‌آمد. چراکه انتظار می‌رفت اگر سعید محمد قصد کاندیداتوری را در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و می‌خواهد به همین علت هم از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاءکنار برود، از سمت خود به عنوان فرمانده این قرارگاه استعفا دهد، اما دیروز در خبر منتشر شده هیچ اشاره‌ای به استعفای سعید محمد نشده و متن خبر به نوعی نشان می‌داد که احتمالا سعید محمد برکنار شده است. همزمان با اعلام این خبر نیز برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی یک‌سری گمانه‌زنی درباره این اتفاق مطرح کردند که شائبه برکناری را تقویت می‌کرد. به‌هرحال تاکنون هیچ‌یک از منابع رسمی دراین باره توضیح نداده و به‌طور مشخص معلوم نیست که این جدایی سعید محمد از قرارگاه خاتم صرفا به‌خاطر انتخابات بوده یا عوامل و اتفاقات دیگری هم در این تصمیم دخیل بوده‌اند. اما دقایقی پس از انتشار این خبر سعید محمد در این باره در توییتر خود توضیح داد. او نوشت: «از آن‌جا که احتمال دارد به‌دلیل حضور این‌جانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود، در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی - جهادی خاتم‌الانبیا از سمت خود استعفا می‌دهم.» سعید محمد در حالی از استعفای خود سخن گفت که در خبر منتشر شده از سوی رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به موضوع استعفا نشده بود. به هر حال معلوم شد تاکنون غیر از سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و از فرماندهان سپاه، سعید محمد نیز به عنوان یکی از فرماندهان سپاه وارد عرصه رقابت سیاسی برای رسیدن به پاستور شده است. طی ماه‌های اخیر که بحث کاندیداتوری نظامیان در فضای سیاسی کشور مطرح شده، برخی تأکید کرده‌اند که حضور نظامیان در عرصه سیاست به‌خصوص در انتخابات، به نفع نظام سیاسی کشور نیست. آنان به سخنان امام خمینی (ره) در این باره اشاره می‌کنند که گفته بودند نظامیان نباید در سیاست و به‌ویژه امر انتخابات دخالت کنند و به نفع یا علیه کسی موضع بگیرند.
حمیدرضا ترقی از اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی درباره کنار گذاشتن سعید محمد ازسوی فرمانده سپاه از سمت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا به «اعتماد» می‌گوید: «احتمالا یکی از علت‌ها مساله انتخابات باشد. به‌هرحال ایشان نظامی و عضو سپاه هستند و به همین خاطر احتیاط کردند. به‌هرحال اگر می‌خواستند به فعالیت‌های تبلیغاتی ادامه دهند باید استعفا می‌دادند.» ترقی درباره نگاه احزاب اصولگرا به سعید محمد می‌گوید: «تاکنون ما درباره مصادیق کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بحثی نکردیم ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هنوز کسی ایشان را آن‌چنان که باید نمی‌شناسد. در واقع می‌توان گفت که مردم شناختی درباره ایشان ندارند. چون آقای سعیدمحمد چندان در رسانه‌ها حاضر نبودند و بیشتر فردی عمل‌گرا هستند. ایشان چندان دنبال تبلیغات نبوده است.»
تاکنون در جبهه اصولگرایی وحدتی درباره کاندیدای نهایی شکل نگرفته است. رییسی هم تا به حال به همه درخواست‌ها و اصرارها پاسخ منفی داده است. چنانچه رییسی تا سال آینده همچنان بر این نظر خود استوار باشد و در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی نکند، آن‌وقت جریان اصولگرایی وارد یک رقابت جدی درونی می‌شود. چون با استعفای سعیدمحمد معلوم شد که قالیباف باید ازجمله با فرد تازه نفسی مانند سعید محمد رقابت کند. هرچند بخشی از اصولگرایان معتقدند سعیدمحمد چندان شناخته‌شده نیست و شاید به همین خاطر گزینه مناسبی باشد اما امکان رأی‌آوری ندارد. اما با این حال برخی بر این باورند که این یک شیوه تبلیغاتی است و این احتمال وجود دارد که در روزهای پایانی، حمایت‌ها از سعید محمد به عنوان گزینه‌ای جوان و عملیاتی تقویت شود و او بتواند دست بالاتر را در فضای سیاسی روزهای منتهی به انتخابات داشته باشد. هرچند قضاوت درباره ترکیب نهایی اصولگرایان در حال حاضر ناممکن و هنوز برای چنین اظهارنظرهایی بسیار زود به نظر می‌رسد اگر رییسی هم در انتخابات اعلام کاندیداتوری نکند، همچنان رقیبانی جدی دارد که بعید به نظر می‌رسد به نفع او میدان را خالی کنند و پشت او بایستند.

واکنش سردار کوثری به بحث کناره‌گیری فرماندهان سپاه برای اعلام کاندیداتوری

استعفا بهتر است

سردار اسماعیل کوثری مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران است و از او درباره ضرورت استعفای فرماندهان سپاه درصورت تمایل به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری پرسیدیم. او می‌گوید: «در انتخابات ریاست‌جمهوری اینگونه نیست که حتما لازم باشد فرد برای کاندیداتوری استعفا بدهد. در قانون انتخابات مجلس این ضرورت وجود دارد اما در قانون اساسی چنین ضرورتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی نشده است.» او به «اعتماد» گفت: «نباید بگذاریم به شائبه‌ها دامن زده شود. اینکه چون مسوولیت دارند نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند، درست نیست. چون بسیاری در این باره توجیه نیستند. البته باید توجه کنیم که این کاندیدا شدن قطعی نیست. چون شورای نگهبان باید دراین باره تصمیم بگیرد و در حال حاضر معلوم نیست فرد تأیید یا رد شود. در حال حاضر بسیاری از افراد درنظر مردم به عنوان کاندیدا شناخته می‌شوند اما کاندیدای قطعی نیستند؛ چون تا زمانی که تأیید قطعی شورای نگهبان اعلام نشده، نمی‌توان با قطعیت در این باره صحبت کرد.» از سردار کوثری پرسیدیم اگر یک فرمانده سپاه خواهان کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، فکر می‌کنید که بهتر است استعفا بدهد یا نه. او می‌گوید: «اگر استعفا بدهد، قطعا خیلی بهتر است؛ چون شائبه‌ای هم درباره او به وجود نمی‌آید. نه اینکه مثلا بخواهد از آن مجموعه تحت امر خود استفاده کند، از این جهت که نگویند از مسوولیت و امکانات خود برای انتخابات استفاده می‌کند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها