رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 81563

نمایندگان پیگیر پرونده خواستار شدند

دادگاه زنجانی علنی باشد

ساعت 24-بابک زنجانی نه در بازپرسی‌ها همکاری کرده و نه در دادسرا. اطلاعات زیادی از این مرد جوان موبور به دست مسئولان نرسیده و با وجود این شناسایی اموال خارج از کشور او پرتوان در دستور کار است. یک‌سال‌ونیم از محبوسی زنجانی در اوین می‌گذرد اما هنوز او سرنخی به مسئولان ارائه نکرده و همین موضوع رسیدگی به پرونده را دشوار کرده است.

به‌تازگی وکیل زنجانی خبر داد که حکم کیفرخواست بابک زنجانی صادر شده و گویا این‌روزها در سکوت خبری یکی‌درمیان جلسه‌های دادگاه او برگزار می‌شود. نمایندگان پیگیر پرونده بابک زنجانی در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارند که «خواستار برگزاری علنی دادگاه بابک زنجانی هستند». همین چندروز پیش بود که خبر آمد پرونده بابک زنجانی به شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران رسیده؛ پرونده‌ای که قاضی صلواتی مسئولیت رسیدگی به آن را برعهده دارد و تا همین‌جای کار حجم پرونده به ٢٠٠ جلد رسیده است.
«حسین دهدشتی»، از نمایندگان پیگیر پرونده بابک زنجانی، در همین زمینه می‌گوید: «نامه‌ای با موضوع برگزاری علنی دادگاه بابک زنجانی به قوه‌قضائیه ارسال شده و خواسته رسمی نمایندگان این است که دادگاه زنجانی به شکل علنی برگزار شده تا افکار عمومی به‌درستی در جریان وضعیت این پرونده قرار بگیرند چراکه نزدیک به دو، سه‌سالی می‌شود که اخبار مرتبط با پرونده این فرد مدام در اذهان عمومی می‌چرخد و مردم هنوز به پاسخ قانع‌کننده‌ای در این زمینه نرسیده‌اند. یک‌بار هم که شده باید از برخی مصلحت‌اندیشی‌ها دور شویم».
او البته امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسیده و فضایی برای شناسایی و بازگشت اموال زنجانی به داخل کشور فراهم شود.
می‌خواستم در جلسه زنجانی حضور یابم
دهدشتی البته به جلسه روز یکشنبه رسیدگی به پرونده زنجانی اشاره دارد: «گویا جلسه رسیدگی به پرونده زنجانی یکشنبه همین هفته برگزار شده و من نیز دیر متوجه روز برگزاری جلسه شدم اما بنا دارم در جلسه‌های آینده در دادگاه حاضر شوم. بهترین نکته این است که بتوانیم با برگزاری علنی دادگاه، فضای مساعدی برای انعکاس دادگاه زنجانی را فراهم آوریم».
نمایندگان پیگیر پرونده میلیاردر نفتی در بند، این روزها تلاش دارند تا هرطور شده از نزدیک با شخص بابک زنجانی دیدار کرده و در جریان برخی نکات پرونده او قرار بگیرند، حالا حضور در جلسه‌های دادگاه زنجانی خواسته تازه‌ای است که از سوی این نمایندگان مطرح می‌شود.
مردم هم خواهان برگزاری علنی دادگاه‌اند
امیرعباس سلطانی، دیگر نماینده پیگیر پرونده زنجانی، نیز به «شرق» می‌گوید: «دادگاه زنجانی باید علنی برگزار شود، این نه‌تنها خواسته ما که خواسته افکار عمومی است. خیلی از شهروندان در دیدار با ما از پیگیری این پرونده می‌پرسند و مشخص است که انتظار زیادی در مردم ایجاد شده است. به مسئولان حق می‌دهیم که پرونده، پرونده پیچیده و درهم‌تنیده‌ای است اما بااین‌حال تقاضای برگزاری علنی جلسه‌های دادگاه زنجانی، کف خواسته مردم و نمایندگان است».
سلطانی همچنین از اینکه چرا اطلاعات در اختیار کمیسیون انرژی در این مدت از سوی مسئولان در پرونده زنجانی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته گله دارد و می‌گوید:«در کمیسیون انرژی مجلس اطلاعات بسیار خوبی از گفته‌های زنجانی داریم که هنوز کسی سراغی از آنها نگرفته و شاید بتواند در مسیر رسیدگی به پرونده زنجانی کمک‌حال مسئولان شود».
به گفته او، زنجانی میلیاردر رانتی است که از رانتی بهره برده که بسیاری در آن شریک بوده‌اند و نفع این رانت نفتی هنگفت تنها به جیب شخص زنجانی نرفته و عده زیادی از سود فروش نفت توسط او بهره‌مند شده‌اند.
بابک زنجانی ۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت شد. براساس سخنان بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت دولت حسن روحانی، نمایندگان مجلس و کمیسیون اصل ۹۰، اتهام او بدهی بیش از ٥/٢ میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی، جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان و بسیاری موارد دیگر است. ۹۰ درصد اموال زنجانی در خارج از کشور است و او سرمایه دندان‌گیری در ایران ندارد. دهدشتی همچنین تأکید دارد که اگر از او اموال مختصری نیز در ایران باقی مانده، یا در رهن بانک است یا در قالب قرارداد به دیگری واگذار شده است. بنابراین نمی‌شود روی اموال داخلی زنجانی حساب باز کرد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها