رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 98937

دوازدهمین مراسم جشن نفس برگزار شد

ساعت 24-دوازدهمین مراسم جشن نفس با حضور قائم‌مقام وزیر بهداشت و جمعی از خانواده‌های اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان عضو و به همت انجمن اهدای عضو ایرانیان در برج میلاد تهران برگزار شد.

دوازدهمین مراسم جشن نفس برگزار شد
در این مراسم که شماری از هنرمندان و ورزشکاران در آن حضور داشتند قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها با اشاره به افزایش چشمگیر اهدای عضو در کشور، بر نقش برجسته رسانه‌ها، هنرمندان و ورزشکاران در فرهنگ‌سازی این کار خداپسندانه تأکید کرد.

سیدمحمد ایازی گفت: امروز حامل پیغام وزیر بهداشت برای شما هستم. دکتر هاشمی دغدغه حضور در این مراسم را داشتند و بسیار علاقه‌مند بودند تا در این مراسم شرکت کنند اما به دلیل فاجعه تلخ منا اکنون در عربستان بسر می‌برند.
ایازی با تأکید برلزوم توجه به امر مشارکت‌های مردمی در حوزه بهداشت و درمان تأکید کرد: وجود سازمان‌های مردم نهاد مسائل و مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف رفع می‌کند، از این‌رو در وزارت بهداشت زمینه‌های بسیار خوبی برای مشارکت مردم ایجاد شده است.
وی با اشاره به تأسیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، از همه اساتید، شخصیت‌ها و هنرمندانی که برای تأسیس آن همت کردند، قدردانی کرد و ادامه داد: ۶۱۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت در سراسر کشور فعال است که ۹۰ سازمان در حوزه کشوری مشغول به فعالیت است.
قائم مقام وزیر بهداشت ضمن ارائه آمار پیوند اعضا در سال‌های گذشته در کشور، فرهنگ‌سازی گسترده را عامل افزایش تعداد اهداکنندگان عضو دانست و به نقش اصحاب رسانه، هنرمندان و ورزشکاران در این امر تأکید کرد.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر علی نوبخت حقیقی رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان به ایراد سخن پرداخت و گفت: در جهان امروز، پیوند عضو به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین راه‌های درمان بیماری‌ها شناخته شده و کشورمان نیز در این مسیر در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان ارتقای آمار اهدای عضو تا ۷۰ درصد را مدیون فرهنگ‌سازی در این خصوص دانست و گفت: مهمترین عامل در رضایت ندادن خانواده‌ها به اهدای اعضای فرد مرگ مغزی ناآگاهی در خصوص بازنگشتن فرد به زندگی است.
وی افزود: هر فرد مرگ مغزی با اهدای ارگان حیاتی خود یک تا ۸ بیمار را از مرگ حتمی نجات می‌ دهد و با اهدای نسوج تا ۵۳ نفر از معلولیت نجات می‌یابند. دکتر علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: ایران رتبه سوم پیوند عضو در جهان را داراست که این مسأله نشانگر اعتماد کامل مردم به ساختار پزشکی پیوند عضو است.
دکتر ولایتی تأکید کرد: کار پیوند عضو شامل پروسه درمانی سخت و پیچیده‌ای است که پزشکان ما با رعایت اخلاق پزشکی و بدون دریافت پول آن را به انجام می‌رسانند. در ادامه مراسم جشن نفس از دکتر ولایتی به پاس ۱۰ سال تلاش در عرصه فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو قدردانی شد. در بخش دیگری ازاین مراسم از اعضا ی انجمن اهدای عضو ایرانیان و اعضای تیم پیوند کبد دانشگاه شیراز و تنی چند از فعالان عرصه پیوند عضو با اهدای لوح سپاس، قدردانی شد.در این مراسم تعدادی از خانواده‌های اهداکننده از نزدیک با دریافت‌کننده عضو عزیزان‌شان ملاقات کردند. آرش یکی از افرادی بود که با پرکردن فرم اهدای عضو رضایت خود را قبل از مرگ مغزی اعلام کرده بود و پس از مرگ مغزی اعضای بدنش به چهار بیمار پیوند زده شد.



سفیران زندگی


قدردانی از سفیران زندگی که در فرآهم‌آوری اعضای پیوندی نقش بسزایی داشتند یکی دیگر از بخش‌های جشن نفس بود.
در این بخش از داریوش ارجمند، ثریا قاسمی، پروانه معصومی، سعید ابوطالب و پرستو صالحی که با ایجاد فراخوان «یک برابر ۸» در فضای مجازی موج استقبال از اهدای عضو را به راه انداخته بود قدردانی شد و بهار ارجمند، محمد حسین لطیفی، حامد اسماعیلی، بابک روحانی، هومن حاج عبدالهی، آناهیتا نعمتی، امیر عظیمی، سوگل طهماسبی، نگارجواهریان، رامبد جوان، کامران تفتی و افشین یدالهی به عنوان سفیران زندگی معرفی شدند.
در بخش دیگری از این مراسم به قید قرعه، ۱۰ خانواده اهداکننده بلیت سفر به مشهد مقدس دریافت کردند.
در حاشیه این مراسم دکتر سید محمد ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن تأکید بر لزوم حمایت وزارت بهداشت از اهدای عضو و پیوند اعضا در کشور تصریح کرد: خوشبختانه براهدای عضو و پیوند اعضا در نظام سلامت توجه و تأکید شده است واین امر مورد توجه مدیران حوزه نظام سلامت قرار دارد.
ایازی توضیح داد: همه ساله جلسات متعددی در شورای عالی پیوند عضو کشور به طور منظم و با حضور افراد صاحبنظر و فرهیختگان حوزه پیوند تشکیل می‌شود و صاحبنظران این حوزه به تبادل اطلاعات در این خصوص می‌پردازند. یکی از مسائلی که در این جلسات مطرح شد ایجاد یک سازمان مردم نهاد در این حوزه بود که با بحث و تبادل نظر صاحبنظران منجر به تشکیل انجمن اهدای عضوایرانیان که یک سازمان مردم نهاد است شد و شاهدیم که امسال دوازدهمین جشن نفس با مدیریت انجمن اهدای عضوایرانیان و با مشارکت افراد صاحبنظری مثل دکتر نوبخت، دکتر ملک حسینی، دکتر فاضل، دکتر ماندگار و سایر دوستان که پایه‌گذاران این انجمن بودند، برگزار شد. این مسأله مشارکت بیشتر مردم را در حوزه سازمان‌های مردم نهاد ودر عرصه پیوند عضو به دنبال دارد. وی گفت: طبق آمارهر سال شمار افرادی که در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند بین ۵تا ۸ هزار نفر است که در سال ۸۳ تنها ۵ درصد از خانواده این افراد برای اهدای عضو بیمار مرگ مغزی‌شان رضایت می‌دادند ولی امروز شاهدیم که این رقم در سال ۹۴ به حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده این درحالی است که هر روز بین ۷ تا ۱۰ نفر از بیمارانی که نیاز به پیوند عضو دارند متأسفانه به دلیل تأمین نشدن ارگان مورد نظر فوت می‌کنند. همچنین دکتر کتایون نجف‌زاده عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان و مسئول برگزاری دوازدهمین بزرگداشت پیوند اعضا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن تأکید برتحقق اهداف برگزارکنندگان این بزرگداشت گفت: جشن نفس امسال محدودتر از سال گذشته و فقط مخصوص اهداکنندگان و گیرندگان عضوساکن تهران و اطراف تهران برگزار شد. وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۲ هزار نفر از سراسر کشور به اینجا مراجعه کردند و در زمین ورزش برج میلاد این مراسم را برگزار کردیم. اما مقرر شد از امسال جشن نفس در تمام دانشگاه‌های کشور که دارای واحد فرآهم‌آوری عضو هستند، این جشن توسط دانشگاه‌ها و به صورت استانی برگزار شود. نجف‌زاده ادامه داد: در حال حاضر واحد فراهم‌آوری عضو از ۱۶ واحد به ۵۲ واحد در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزایش یافته است. عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان در خصوص هدف از برگزاری جشن نفس گفت: جامعه باید قدردان آدم‌هایی باشد که در سخت‌ترین لحظات زندگی‌شان درست‌ترین تصمیمات را گرفته‌اند. همانگونه که قدردان شهدا و جانبازان عزیزمان هستیم، باید قدردان کسانی که با اهدای اعضای عزیزانشان به چند انسان دیگر زندگی بخشیده‌اند نیز باشیم. جشن نفس در حقیقت بزرگداشت پیوند اعضا و قدردانی از این خانواده هاست که با تحمل سختی‌ها توانستند تصمیم درستی را اتخاذ کنند. دکتر کتایون نجف‌زاده تأکید کرد: به همه مردم خوب‌مان پیشنهاد می‌کنم، نسبت به تهیه کارت اهدای عضو اقدام کنند، تا از این طریق نظر خودشان را به اطرافیان وخانواده هایشان اعلام کرده باشند و در موقع لزوم تصمیم‌گیری برای خانواده‌ها آسان‌تر بشود. وی تصریح کرد: علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به سایت اهدای عضو، پس از ثبت‌نام از تصویر کارت‌شان پرینت تهیه کنند و از این طریق معطلی برای تهیه کارت نداشته باشند.
در پایان این مراسم شرکت‌کنندگان در یک حرکت نمادین با رهاسازی بادکنک‌های رنگی یاد عزیزان‌شان را که با اهدای اعضای بدنشان به بیماران نیازمند حیات دوباره بخشیده‌اند را گرامی داشتند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها