رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 210663

(تصاویر)از آزمایش نخستین بمب هیدروژنی تا تغییر الفبا در ترکیه

ساعت24- امروز وقایع مهم تاریخی که در تاریخ 11 آبان مصادف با یکم نوامبر رخ داده است مرور می کنیم.وقایعی از تغییر الفبای در ترکیه تا انفجار نخستین بمب هیدروژنی و تشکیل اتحادیه اروپا...

بمب هیدروژنی
trong>تغییر الفبای نوشتاری در ترکیه

در سال 1928 در چنین روزی دولت ترکیه تغییر الفبای نوشتاری در این کشور را اجرایی کرد.جمهوری ترکیه در یکم نوامبر 1928میلادی اعلام کرد که الفبای این کشور که پیش از این مانند اکثر کشورهای خاورمیانه براساس حروف عربی بود به لاتین تغییر می کند.به این ترتیب تلفظ واژه های مختلف در این کشور یکسان شد و تفاوت لهجه ها و کلمات میان مناطق مختلف و اقوام گوناگون متوقف شد.طبق این مقررات واژه ها به همان گونه که درکوچه و بازار تلفظ می شد به لاتین نوشته می شد و نوشته های که براساس حروف عربی بود دیگر نوشته نمی شد. در این زمان در ایران نیز افرادی در زمان رضا شاه و بعد از آن به توصل به این روش برای بهبود نوشتار در زبان فارسی تاکید می کردند اما چنین هدفی هیچگاه محقق نشد.در حال حاضر حدود سی درصد کلمات در ترکیه مشابه زبان فارسی است.

آزمایش بمب هیدروژنی

در سال 1952 در چنین روزی نخستین بمب هیدروژنی توسط آمریکا آزمایش شد.این آزمایش در جزیره ای مرجانی در اقیانوس آرام انجام شد.این حادثه یک تحول در جنگ سرد بود و هجده سال بعد اتحاد جماهیر شوروی بمب مشابهی آزمایش کرد.بمب هیدروژنی هزار برابر یک بمب اتمی هدرت دارد.

تشکیل اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در سال 1993 در چنین روزی تشکیل شد.

زندانی شدن وزیر کشور آمریکا

یکم نوامبر سال 1923یک دادگاه فدرال آمریکا «آلبرت فال» وزیر داخله این کشور را به جرم سوء استفاده از مقام و وارد ساختن زیان مالی به دولت به پنج سال زندان و محرومیت از مشاغل عمومی محکوم کرد.جرم او فروش و واگذاری اراضی دولتی بدون دادن اعلان مزایده در روزنامه ها بود. در میان خریداران اراضی دولتی، برخی از آشنایان آلبرت فال دیده شده بودند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها