رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 230108

درباره وفادارترین یار نظام جمهوری اسلامی

ساعت ۲۴- شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری، آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی، آیت‌الله محمدجواد باهنر و برخی دیگر از مقام‌های روحانی بلندپایه که یاران نزدیک بنیانگذار انقلاب اسلامی بودند، بار مسوولیت کمک به امام خمینی(ره) در برپایی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را بر دوش چند نفر از دیگر یاران او گذاشت.

رفنسجاني
dir="RTL" style="text-align:justify">آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی پس از معمار انقلاب اسلامی بدون چون و چرا نفر نخست در اداره جامعه ایرانی در ۱۰ سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ بود. در این سال‌ها وی مسوولیت سنگین اداره دفاع از ایران در برابر تهاجم عراق را بر دوش می‌کشید و همزمان مسوولیت قوه قانونگذاری که در آن سال‌ها قدرتی به مراتب بیشتر از نهاد ریاست جمهوری را داشت نیز با او بود. این سیاستمدار تراز نخست و برجسته نظام جمهوری اسلامی مورد وثوق کامل امام خمینی(ره) و سایر روحانیون بلندپایه سیاسی و حوزوی در آن دهه بود.

در آن سال‌ها بود که شهروندان ایرانی و سیاستمداران خارجی چشم و گوش به رفتار و گفتار آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی می‌دوختند تا درباره شرایط جنگ،‌وضع اقتصادی کشور و فضای سیاست داخلی خبر بدهد و تحلیل ارایه کند. این روحانی سیاست‌ورز حرفه‌ای، پس از پایان جنگ و در منصب ریاست جمهوری در کانون و قلب نهادهای تصمیم‌گیری قرار داشت و حرف اول را در اجرا و سیاست داخلی می‌زد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بدون تردید در صف نخست فداییان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی قرار داشت و هیچ اتفاقی باور او را به درستی انقلاب اسلامی سست نکرد. او در میان سیاست‌ورزان ایرانی نمونه اعلایی بود که باور داشت می‌توان با به کار گرفتن آموزه‌های پیشگامانه دین اسلام، عرف و عادت و تاریخ ایرانی،‌ سرزمین ایران را از گرداب بدبختی و تیره‌روزی نجات داد و به ساحل آرامش و اطمینان رساند. روش و منش اخلاقی او در اجرای این باور بود که شاید موجب شد در همه سال‌های پس از ۱۳۶۸ تا امروز با بغض و حسد و کینه مخالفانش مواجه شود و با بردباری و مدارایی حیرت‌انگیز همه نارواها را به جان خریداری کند و هرگز کلمه‌ای ضد انقلاب نگوید.

آیت‌الله هاشمی رفنسجانی به دلیل ایستادگی در رفتار مبتنی بر اعتدال بود که یک بار از سوی چپ‌های انقلابی و بار دیگر به وسیله راست‌های سیاست در ایران با هجوم مواجه شد و بدترین رفتارها با او شد. این مرد سترگ در تراز نظام جمهوری اسلامی با وجود همه دشنام‌هایی که شنید و با وجد بی‌مهری‌های همه سویه اما با هوشمندی غیرقابل انکار در راس بازیگران اصلی ۳۸ سال سپری شده ایستاده بود. این آیت‌الله باهوش در سال‌های اخیر با درک عمیق از اینکه می‌توان قدرتمند بود اما در میان نهادهای رسمی قدرت نبود محل قدرت خود را به میان افکار عمومی کشاند. هاشمی رفسنجانی در آخرین انتخابات نیز با رای شهروندان تهرانی در قامت یک پیروز پای به مجلس خبرگان رهبری گذاشت و هرگز اجازه نداد که ابهت و وقار و سنگینی نهادهای انقلاب اسلامی فرو ریزد.

هاشمی رفسنجانی اخلاقی‌ترین سیاستمدار ایرانی در قامت نظام جمهوری اسلامی ظاهر شد و با بردباری، مدارا و تیزهوشی جایگاه بلندی نزد رای‌دهندگان ایرانی پیدا کرد. فقدان این نیروی هوشمند بدون تردید سپهر سیاست ایران را وارد دوره جدیدی از تحولات خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها