رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 231041

در گفت‌وگو با ساعت ۲۴ مطرح شد

نوسانات ارز زمینه ساز خروج سرمایه از کشور

ساعت ۲۴- ابوالحسن خلیلی عضو اتاق بازرگانی و عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران در خصوص نقش سیاست های ارزی دولت در اقتصاد و تولید کشور بر این باور است که برای داشتن محیط کسب و کار مناسب، ثبات سیاست های ارزی از فاکتور های مهم محسوب می شود. اگر فعالین اقتصادی نتوانند پیش بینی مناسبی از ارز و نوسانات آن حداقل برای یک سال آینده داشته باشند، طبیعی است که در یک فضای ابهام آلود، تصمیم گیری برای توسعه یا ادامه فعالیت‌ها با مشکل مواجه می شود.

ابوالحسن خليلي
dir="RTL" style="text-align:justify">خلیلی می گوید، آن چیزی که شاهد هستیم در طول سه سال گذشته دولت یازدهم سعی کرده بود چنین ثباتی را در بازار ارز به‌وجود بیاورد که متاسفانه در ماه‌های اخیر با نوسانات غیر قابل تصوری که بوجود آمد، بر روی آینده‌نگری برنامه‌ریزی اقتصادی کشور اثر منفی گذاشت. این‌که می‌گوییم ثبات ارز منظور الزاماً کاهش نرخ ارز نیست بلکه منظور این است که امکان پیش‌بینی نرخ ارز فراهم باشد. معمولاً نظرات مختلفی است که قیمت واقعی ارز چند است و چند می‌تواند باشد و چون هنوز دولت قادر نبوده پشتوانه‌های لازم را برای سیاست تک‌نرخی شدن ارز در کشور بوجود بیاورد، قاعدتاً پیش‌بینی‌پذیر بودن نرخ ارز در یک فرآیند بلندمدت زیر سوال رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین دلایل نوسانات نرخ ارز در طول روزهای گذشته چیست و چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد اظهار داشت: اینکه واقعاً دلایل نوسانات چه بوده را باید مجراهای رسمی دولتی جستجو کرد؛ اما تا زمانی که نرخ ارز تابع شرایط عرضه و تقاضا در بازار نباشد هر نوع التهاب و تصمیم‌گیری و فرآیند تصمیم‌سازی‌های سیاسی می‌تواند بر روی نرخ ارز تأثیرگذار باشد. آنچه در طول یک ماه گذشته شاهد بودیم، نوعی اثر روانی بوده که بر بازار ارز کشور تأثیر گذاشته است. وابسته کردن نرخ ارز ایران به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پیش‌بینی‌هایی که از فرآیند برجام به گوش می‌رسد و مخاطراتی که در این زمینه لحاظ شده است به عنوان اساسی‌ترین موارد اثرگذار بر روی نرخ ارز می‌تواند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

اما آنچه مهم است، این است که دولت تا چه حد بتواند مکانیزمی را بوجود بیاورد که از بروز ارزهای چندگانه در کشور فاصله بگیریم. در حال حاضر نرخ ارز در کشور ما سه نرخی است، یعنی یک ارز مبادله داریم، یک ارز ۳۶۰۰ تومانی داریم که جدیداً بخش‌نامه شده و یک ارز آزاد داریم که در بازار برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. رسیدن به ثبات در بازار ارز نیازمند شفافیت بیشتر بانک مرکزی و دولت بوده و الزام رسیدن به این شفافیت این است که مشکل بانکی ما در فضای برجام به صورت بهتر و مناسب‌تری حل شود. در همین راستا باید از یک ثبات ارتباطی میان سیستم بانکی کشور و سیستم بانکی بین‌المللی برخوردار باشیم.

به گزارش ساعت ۲۴، خلیلی معتقد است که پیامدهای این نوسان در چند مورد خلاصه می شود: نخست اینکه که به سبب اثرگذاری مستقیم نرخ ارز در فضای اقتصادی کشور، بخش زیادی از نقدینگی‌ها به سمت خرید و فروش ارز میل می‌کند و به جای آنکه ما شاهد باشیم که این نقدینگی‌ها در مسیر تولید و خلق ثروت همگانی محقق شود، قاعدتاً به سمت ایجاد بازده‌های شخصی در خرید و فروش ارز می‌رود.

دوم اینکه این امر می‌تواند سبب‌ساز خروج سرمایه از کشور باشد. در اثر این بی‌ثباتی بخشی از سرمایه‌داران به روند خروج سرمایه خواهند پیوست و سعی می‌کنند که با تبدیل دارایی‌ای خود به دلار این مسأله را عملیاتی کنند. سوم اینکه نوسانات غیر قابل پیش‌بینی سبب تغییرات قیمتی در مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای خواهد شد. این نوسانات واردکنندگان کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه را با یک عدم برنامه‌ریزی مواجه می‌کند و اثرات این عدم برنامه‌ریزی در تولیدات ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

خلیلی در مورد پیش‌بینی خود درخصوص نرخ ارز در ماه‌های آینده‌ نیز گفت: به همان دلایلی که در خلال صحبت مطرح کردم قیمت ارز در بازار بحث پیچیده‌ای است و کماکان تا زمانی که بخش اعظم اقتصاد ما دولتی بوده و قرار است که درآمدهای ارزی ما از کانال دولت وارد جریان اقتصادی شود نمی‌توان پیش‌بینی مناسبی از تصمیمات دولت در حوزه اقتصاد و خصوصاً نرخ ارز داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها