رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 231096

افشای نوار صوتی دیدار محرمانه جان کری با معارضان سوری

ساعت24-اخیراً فایلی صوتی از جلسه محرمانه وزیر امور خارجه آمریکا با معارضان سوری منتشر شده است.

style="text-align: justify;">به گزارش نیویورک تایمز؛ اخیراً فایلی صوتی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته که نشان می‌دهد "جان کری"، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه‌ای محرمانه با تعدادی از نمایندگان چند گروه معارض سوری و چند دیپلمات دیدار کرده است. محور گفتگوهای کری با این افراد، سوریه بود.

نیویورک تایمز در گزارشی آورده است: این جلسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد و کری در آن اظهار داشت از توسل به زور علیه دولت سوریه حمایت می‌کند.

در نوار ضبط شده این مکالمه، صدای جان کری شنیده می‌شود که از حمایت نکردن برخی از مقامات دولت آمریکا در ارتباط با تلاش‌های دیپلماتیک او و تهدیدهای مربوط به اقدام نظامی گله می‌کند.

در بخشی از نوار صوتی کری می‌گوید: فکر می‌کنم سه یا چهار نفر در دولت هستند که برای توسل به زور، بحث می‌کنند و من در استدلال لزوم مداخله نظامی موفق نشدم.

نمایندگان چهار سازمان سوری تأمین کننده خدمات تعلیمی، امدادی و پزشکی در مناطق تحت کنترل شورشیان در سوریه، و نیز دیپلماتهایی از سه یا چهار کشور، رئیس دفتر کری، و فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه اعضای گروهی هستند که در جلسه دیدار با کری شرکت داشتند.

در این نوار صوتی گلایه معارضان سوری نیز شنیده می‌شود که می‌گویند: " ما آن طور که باید و شاید کمک نمی‌شویم." جان کری پاسخ می‌دهد: ما، عربستان، قطر و ترکیه تاکنون کمک‌های زیادی به مخالفان در سوریه کرده‌ایم که برخی از این مخالفان نیز تندرو بوده‌اند.

کری در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی داعش قدرتمند شد و هر روز بر اقدامات خود علیه دمشق افزود، آمریکا تصور می‌کرد فشار وارد شده بر دولت، بشار اسد را مجبور به پذیرفتن مذاکره خواهد کرد؛ اما روسیه در این زمان وارد میدان شد.

کری در بخش دیگری از سخنانش افزود: آمریکا مایل است یک روند سیاسی برای حل بحران داخلی سوریه بکار گرفته شود بطوریکه میلیون‌ها پناهجوی سوری که در دیگر کشورهای جهان آواره شده‌اند نیز حق رای دادن داشته باشند. واشنگتن معتقد است در یک رای‌گیری عمومی، بشار اسد بازنده خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها