رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 254022

لنز چشمی من، کورم کرد

ساعت 24-وقتی چشمان آیرین الکشیس به خارش افتادند فکر کرد که این حالت زود رفع می‌شود. اما نشد. دیری نگذشت که آیرین دچار درد طاقت‌فرسایی شد و بینایی آن چشم را از دست داد. علت این امر احتمالا چیزی بجز استفاده از لنز با دستان خیس نبود.

12
صبح یک روز شنبه در ژانویه ۲۰۱۱، وقتی از خواب بیدار شد متوجه شد که از چشم راستش اشک جاری است. به داروخانه رفت و چند قطره چشمی خرید.آیرین می‌گوید: "فکر کردم که چشمم عفونت مختصری دارد که تا دوشنبه خوب می‌شود. اما عصر همان روز دیگر نمی‌توانستم به آشپزخانه بروم چون نور لامپ مهتابی آشپزخانه بنظرم خیلی قوی می‌آمد. خیلی دردناک بود."آیرین مستقیما به بیمارستان چشم مورفیلد رفت و پزشکان عملی روی قرنیه چشم وی انجام دادند که طی آن مقداری از سلولهای سطح قرنیه را برداشتند.وی می‌گوید: "خیلی وحشتناک بود. سوزن را که بسوی چشمت می‌آید می‌بینی. اگرچه پزشکان به چشمم قطره بیحس کننده زده بودند اما درد طاقت‌فرسایی داشت."مثل این بود که در آینه بخارگرفته حمام نگاه می‌کنی.در عرض چند روز به او گفته شد که بیماری آکانتاموئبا کراتیتیس (آک) دارد. یک عفونت چشمی نادر اما خطرناک که توسط میکروارگانیسمی ایجاد می‌شود که بطور معمول در آب لوله‌کشی، دریا و استخرهای شنا وجود دارد.الکشیس می‌گوید: "من شوکه شده و حسابی ترسیده بودم چون تا آنموقع بینایی چشم راستم را از دست داده بودم. مثل این بود که در آینه بخار گرفته حمام نگاه کنی. رنگها و اشکال را می‌دیدم اما بیشتر از آن نه."این بیماری هر سال در بریتانیا حدود ۱۲۵ نفر را مبتلا می‌کند و اکثر موارد آن به نحوه استفاده از لنزهای چشمی مربوط می‌شود.الکشیس اضافه می‌کند: "من هیچوقت هنگامیکه لنز روی چشمم بود دوش نگرفته و شنا هم نکرده بودم. یاد گرفتم که که حتی اگر دستانت را بشویی اما خوب خشک نکنی و لنز استفاده کنی در معرض خطر قرار می‌گیری."حدود ۸۵ درصد موارد آکانتاموئبا کراتیتیس مربوط به استفاده از لنزهای چشمی است.آیرین ۱۲ ساله بود که تصمیم گرفت بجای عینک ضخیم از لنز چشمی استفاده کند.او می‌گوید: "بنظرم من یک کودک خودآگاه بودم."او وقتی سی ساله شد لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می‌کرد از آن نوع که آخر شب دور می‌اندازی. هیچوقت هم با آنها مشکل نداشت.اما آکانتاموئبا کراتیتیس ، بیماریی که در آن نوعی آمیب به قرنیه - بخش شفاف پیشین چشم - حمله می‌کند تبدیل به مشکل بزرگی شد.
بخش‌هایی از چشم انسان
در ابتدا برای آیرین قطره‌های ضدعفونی کننده تجویز شد که باید هر ساعت استفاده می‌کرد. به او گفته شد از آنجایی که عفونت زود تشخیص داده شده در عرض چند هفته بهبود می‌یابد.اما درمان چشم وی موفق نبود و چون بیشترین میزان عصب های دریافت درد در قرنیه است آیرین خیلی زود گرفتار درد خیلی شدیدی شد.آیرین می‌گوید: "همچنان که عفونت بیشتر می‌شد درد هم شدیدتر می‌شد. گاهی اوقات غیرقابل تحمل و حتی با قوی‌ترین مسکن‌ها تقریبا غیرقابل کنترل می‌شد."آیرین دیگر نمی‌توانست کار کند و سرانجام مجبور شد شغلش را که مدیریت یک شرکت مسافرتی بود رها کند.ماهها از چشمانش اشک جاری بود تا اینکه پزشکان توانستند عفونت را تحت کنترل درآورند. در نتیجه دردش هم رو به کاهش گذاشت. اما حالا دیگر قرنیه چشم راستش خط خطی و دید آن چشمش هم تار شده‌بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها