رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 255776

چرا دولت حاضر به پخش زنده مناظره ها نشد؟

ساعت 24- به راستی چرا دولت حجت الاسلام روحانی حاضر به برگزاری مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت زنده نشد؟

انتخابات ریاست جمهوری
دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز(پنج‌شنبه، 31 اردیبهشت) به ریاست وزیر کشور برگزار شد.


این جلسه که به گفته سخنگوی وزارت کشور به منظور برخورداری برابر نامزدها از امکانات صدا و سیما، ضوابط و چارچوب‌های تولید و پخش برنامه‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که یک مصوبه بحث‌برانگیز داشت؛ "مناظرات زنده تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به صورت زنده پخش نمی‌شود." گفته شده این تصمیم به دلیل فشار دولت بوده است.

پیشینه برگزاری مناظرات زنده انتخابات ریاست‌جهوری توسط رسانه ملی به سال 88 باز می‌گردد. این برنامه یکی از حساس‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های تبلیغاتی نظام انتخاباتی ایران است که نقش ویژه و موثر در جلب رای افکار عمومی به سوی نامزدهای انتخابات دارد.

در این برنامه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت زنده با یکدیگر مناظره کرده و برنامه‌های یکدیگر را به چالش می‌کشند و از برنامه‌های خود می‌گویند.

به باور برخی، یکی از دلایل مهم موفقیت روحانی در سال 92 نوع اظهار نظر و حضور او در مناظره‌های زنده تلویزیونی بوده است چراکه تا پیش از برگزاری انتخابات و بر اساس نظرسنجی‌های اعلام شده، حجت الاسلام روحانی از شانس کمتری نسبت به سایر کاندیدها برخوردا بوده است.

اکبر ترکان مشاور روحانی به تازگی در گفتگویی در برنامه دستخط در پاسخ به سئوال مجری که از پرسید "سال 92 فکر می‌کردید آقای روحانی رای بیاورند؟" گفت: اول کار، احتمال‌مان ضعیف بود، ولی در مناظره ها امیدوار شدیم؛ آقای روحانی به ظرفیت‌های خودش یک دفعه یک بروز و ظهور خوبی کرد، اگر او را به هیجان نمی آوردند که برگردد بگوید من سرهنگ نیستم من حقوقدان هستم، ممکن بود این شانس بالا را نداشته باشد، وقتی عادی حرف می‌زند خیلی آرام و منطقی، به هیجان که می‌آید، خوب می‌شود.

تا پیش از این قرار بود مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت زنده برگزار شود تا جایی که میرباقری معاون رئیس صدا و سیما هم رسماً اعلام کرده بود که مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش رسانه ملی برای انتخابات، مناظرات زنده تلویزیونی است تا مردم از این طریق بیشترین شناخت را از کاندیداها به دست‌ آورند.

اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، مسئولان ارشد دولتی با برگزاری زنده مناظره‌های کاندیداها از رسانه ملی مخالفت‌های زیادی انجام دادند.

برای نمونه حجت الاسلام مجید انصاری و محمود واعضی معاون رئیس‌دولت یازدهم و وزیر ارتباطات به نوعی از برگزاری مناظره‌های احساس نگرانی کرده بودند. واعظی در این باره گفته بود که مناظره‌های ساختگی صدا و سیما را قبول نداریم.

حال سئوال این است که چرا دولت حجت الاسلام روحانی حاضر به برگزاری مناظرات زنده تلویزیونی در انتخاباتی که رئیس دولت مستقر خود به عنوان کاندیدای احتمالی در آن حضور دارد، نیست؟

به نظر می‌رسد، عملی نکردن وعده‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی، وجود رکود بی‌سابقه، خیل عظیم بی‌کاران و در نهایت وجود کارنامه‌ای بلند از اقدامات داشته و نداشته حجت الاسلام روحانی و در نهایت نگرانی از به چالش کشیده شدن این برنامه‌ها، دولت را وادار به افتتاح چند باره پروژه‌ها و از همه مهم‌تر متوقف‌کردن مناظره‌های زنده تلویزیونی کرده است.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها