رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 259903

دلایل بی اثری رژیم‌های غذایی و ورزش در چاقی افراد

ساعت 24-اغلب رژیم‌های غذایی و ورزش کمکی به لاغر شدن نمی‌کنند. حتی برخی پزشکان نیز شماری از خطاهای مربوط به رژیم غذایی را توصیه می‌کنند. کارشناسان در رابطه با رژیم غذایی به ۴ خطای عمده ‌اشاره می‌کنند.

02
این یک واقعیت تلخی است که بیش از ۹۰ درصد از رژیم‌های لاغری در طولانی‌مدت با شکست مواجه می‌شوند. پس بنابراین در این میان یک چیزی اشتباه است که نمی‌توانیم جلوی چاقی را بگیریم. کالری کم‌تر و فعالیت بدنی بیشتر دیگر راه ساده لاغر شدن نیست و همیشه هم ثمربخش نبوده است.به گفته برخی کارشناسان تغذیه دلیل اصلی این مسئله مربوط به تصور اشتباهی است که ما از روند چاق و یا لاغر شدن و همچنین از مکانیسم‌های بیولوژیکی داریم که در بدن ما جریان دارند. اغلب رژیم‌های غذایی روی همین خطاها استوارند و به همین خاطر نتیجه‌ای ندارند.
مهم‌ترین خطاها کدامند؟
شماری از کارشناسان تغذیه به ۴ خطای عمده‌ در این زمینه اشاره می‌کنند که آشنایی با آنها شاید در درک درست این روند به ما یاری برساند:
خطای اول: وزن کم کردن بدون تحمل گرسنگی
برای رعایت رژیم‌های مختلف غذایی از ما خواسته می‌شود که از مواد غذایی مشخصی صرف نظر کنیم و به جای آن از مواد دیگر غذایی بیشتر مصرف کنیم. این یک خطای فاحش است. زیرا ممکن است فقط در آغاز یک رژیم غذایی این روش نتیجه بدهد. در اغلب موارد سیستم بدن ما بعد از دو هفته بلافاصله خود را با رژیم غذایی جدید منطبق می‌سازد و دیگر برنامه لاغری عمل نمی‌کند.دلیل بی‌ثمر بودن این گونه رژیم‌های غذایی این است که کلا لاغر شدن یک روند پیچیده‌ای است که بدن می‌خواهد جلوی آن را بگیرد. باید بدانید که با کوچک‌ترین تغییر بدن ما خود را با آن سازگار می‌کند. در اصل فرار از گرسنگی در این راه وجود ندارد.
خطای دوم: شما فقط باید رژیم صحیح را انتخاب کنید
به گفته کارشناسان فرقی نمی‌کند شما کدام نوع رژیم غذایی را آغاز کرده‌اید، بعد از مدتی کوتاه تاثیرش را از دست می‌دهد. در توضیح این خطا هم باید گفت که همان استدلالی که ما در خطای اول ذکر کردیم در اینجا هم مصداق است. بدن انسان می‌تواند در شرایط مختلف خود را تکامل بخشد و با هر شکل از نوع تغذیه خود را در ظرف ۱۴ روز منطبق کند.
خطای سوم: فعالیت بدنی بیشتر لاغر می‌کند
فعالیت بدنی به سلامتی شما کمک می‌کند، اما برای لاغر شدن شما شاید روش مناسبی نباشد. حتی شما در یک بازی تنیس که ۶۵۰ کالری در ظرف یک ساعت از دست دهید، بازهم لاغر نخواهید شد. حتی بعد از بازی تنیس ترازو یک کیلو وزن شما را ممکن است کم‌تر نشان دهد، اما شما بیشتر آب بدنتان را کم کرده‌اید و چیزی از چربی بدنتان کاسته نشده است. یک چیز در اینجا بسیار مهم است و آن اینکه اگر واقعا شما قصد دارید با ورزش و فعالیت بدنی لاغر شوید روزی دو ساعت باید حرکت و فعالیت بدنی بیشتری بکنید.
خطای چهارم: افراد چاق زیاد می‌خورند
در اینجا یک چیز بسیار مهم را نباید فراموش بکنیم و آن اینکه عدم لاغری شما می‌تواند عامل ژنتیکی داشته باشد. برخی افراد واقعاً قادرند که به نحو "خوب و موثری" از مواد غذایی بهره گیرند. در این صورت این افراد حتی با ۱۲۰۰ کالری روزانه هم نمی‌توانند لاغر شوند. همانطور که گفته شد دلیل اصلی آن ژنتیکی است. در این رابطه افراد چاق بیشتر به دلیل تنبل بودن سرزنش می‌شوند و این اشتباه است. اگر ورزش اضافی نتواند در کاهش وزن افراد چاق کمک کند تنها راه جلوگیری از چاقی بیشتر عمل جراحی است. اگر ما با این خطاها آشنا شویم می‌توانیم گام‌های مهمی در بدست آوردن وزن مناسب برداریم. برای کاهش وزن خود یک راه و روش واقعی و قابل اجرا را در پیش بگیرید. زیاد گرسنگی نکشید و رژیم غدایی یکسانی را برای مدتی طولانی در پیش نگیرید. توصیه می‌شود که در اجرای رژیم غدایی خود کمی وقفه ایجاد کنید تا اینکه بدنتان با کاهش کالری و تامین انرژی خود را منطبق نکند تا بتواند از ذخیره چربی بدن شما استفاده کند.شناکردن، دویدن، و دوچرخه سواری مناسب است. همچنین کارشناسان توصیه می‌شود افرادی که اضافه وزن دارند و از این مسئله رنج می‌برند بهتر است با توصیه پزشکان وزرش‌های مناسب خود را انتخاب کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها