رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 278070

علل مشارکت، چرایی انتخاب روحانی و آثار مثبت انتخاب مردم

مردم به روحانی رای دادند تا تحریم ها برنگردند

ساعت 24-درحالی که 24میلیون شهروند ایرانی برای بار دوم به حسن روحانی رای دادند ساست داخلی در ایران روزگاررا چنان تیره و تار کرده است که دلایل رای دوباره مردم به وی کالبد شکافی نشده است.به نظر می رسد مخالفان سرسخت روحانی حاضر نیستند پیامدهای شکست را بپذیرند. با این همه برخی موسسه های پ‍‍ژوهشی و تحقیقاتی نکات ارزشمندی از دلایل رای دادن دوباره مردم به وی را طرح کرده اند که خواندن و فهمیدن آنها مهم و ضروری است.

32
r /> موسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد نیز در این باره گزارش بلندی دارد که خلاصه آن را می خوانید:
مشارکت در انتخابات و رأی‌دادن از مؤلفه‌های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می‌شود. این سوال که چه عواملی موجب ترغیب افراد برای شرکت در انتخابات می‌شود یا چه عواملی رفتار رأی‌دهی شهروندان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. پاسخ به این سوال می‌تواند نقش کلیدی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با بهبود و پایداری امنیت اقتصادی داشته باشد.
بر اساس بررسی‌ ویژگی‌های انتخابات اخیر ریاست جمهوری، موارد زیر استنباط می‌شود:
* افزایش بلوغ سیاسی شهروندان و درک اثرگذاری‌ آنها در تعیین سرنوشت کشور، انتخاب فرد اصلح و مطالبه حقوق خود (پاسخگویی دولت به مردم و رفع هرچه بیشتر مسائل اقتصادی)، درک این مسأله که بهبود وضعیت کشور و نیل به توسعه نیاز به مشارکت همه جریان‌ها، احزاب و گرایش‌ها دارد و در نظر گرفتن ملاحظات منطقه‌ای و بین‌المللی در مشارکت گسترده شهروندان کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مؤثر بودند.
* اکثریت رأی‌دهندگان براساس سه ملاحظه به آقای دکتر روحانی رأی دادند. آنها با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی به این نتیجه دست یافتند که دولت یازدهم در بهبود برخی از متغیرهای اقتصادی و معکوس کردن جهت برخی از روندهای مخرب مانند حل بحران‌های هسته‌ای و دستیابی به توافق برجام، کنترل تورم، مثبت شدن رشد اقتصادی و محدود کردن قاچاق موفق عمل کرده است. با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی-امنیتی به این نتیجه دست یافتند که دولت دکتر روحانی از ظرفیتی بسیار بالاتری نسبت به سایر رقبای در حوزه سیاست‌های خارجی برخوردارند و لذا، ایشان با داشتن مواضع میانه‌رو و مناسب ، از متزلزل ساختن امنیت در کشور و تشدید تحریم‌ها برای چهار سال آینده جلوگیری خواهد کرد. در نهایت با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی-اجتماعی نتیجه گرفتند که دکتر روحانی به حقوق مردم باور دارند و بیش از سایر رقبای خود، می‌توانند برای تحقق حقوق اساسی مردم، گام بردارند.
* جوانان از طریق شبکه‌های اجتماعی و محیط‌های عمومی نقش اساسی در اقناع افکار عمومی و افزایش حمایت مناطق مختلف کشور به¬ویژه مناطق محروم و روستایی در حمایت از دکتر روحانی داشته‌اند.
* آثار مثبت انتخاب دکتر روحانی در چهار سال آینده کشور از چند زاویه قابل دفاع است. 1- انتخاب مجدد ایشان از قرار گیری دوباره کشور در سیکل باطل تنش‌ در عرصه جهانی حداقل تا چهار سال آینده جلوگیری خواهد کرد. 2- با انتخاب مجدد ایشان، شرایط باثبات در کشور تداوم خواهد یافت. 3- انتخاب مجدد ایشان امکان استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های داخلی و انجام اصلاحات نهادی‌ ساختاری در راستای ایجاد شفافیت، کاهش هزینه مبادله وحمایت از تولید فراهم می‌کند. 4- انتخاب مجدد ایشان می‌تواند فرصت لازم را برای دولت دوازدهم، در راستای رفع هر چه بیشتر مسائل و مشکلات و بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کند.
راهکارهای پیشنهادی
پیشنهاد می‌شود، دولت دوازدهم در چهار سال پیش‌رو، مبارزه با مسائل و مشکلات زیر را در دستور کار قرار دهد:
* مبارزه صریح و دقیق و قاطع با مفاسد اقتصادی، از طریق ایجاد شفافیت در اقتصاد
* بازآرایی ساختار نهادی کشور بر محور تولید و اشتغال مولد و افزایش هزینه‌های ناشی از رانتجویی
* مبارزه گسترده با فقر از طریق خلق شغل برای این نوع از افراد و بهبود توانایی‌های آنها به واسطه آموزش‌های فنی- حرفه‌ای
* تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و حذف بوروکراسی‌های مزاحم تولید و سرمایه گذاری
* اصلاح و اعمال تغییرات ساختاری در نظام بانکی با محور قرادادن بهبود استانداردهای نظام بانکی
* تلاش برای حفظ برجام و دستاوردهای آن براساس روش‌های دیپلماتیک و حقوقی
* پی گرفتن دیپلماسی فعال و تنش‌زدا در راستای مقابله با اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران
* گسترش تعامل سازنده با کشورهای اثرگذار بر معاملات جهانی
* تقویت بنیه کاشناسی بخش روابط خارجی از طریق ارتقای ظرفیت‌های علمی و آموزش‌های کاربردی به‌ویژه در نگاه اقتصادی.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها