رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 278174

جان بولتون: تایید دوباره پایبندی ایران به برجام خطایی دیگر است

ساعت24-نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل با بیان این‌که مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای، آن گونه که ترامپ می‌گوید، کاری غیرممکن است، تاکید کرد: دولت ترامپ باید همین حالا از برجام خارج شود چراکه حتی بازنگری این توافق به ضرر منافع ملی آمریکا است.

جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و معاون پیشین وزیر خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل با انتشار یادداتشتی در پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا تاکید کرد که دولت ترامپ باید همین حالا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، خارج شود.

بولتون که مواضعی بسیار تند علیه ایران داشته و از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای است، با اشاره به فرا رسیدن زمان تایید دوباره پایبندی ایران به این توافق از سوی واشنگتن نوشت: به نظر می‌آید وزارت خارجه آمریکا برای دومین بار در دولت ترامپ قصد دارد تایید کند که ایران به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند است. اگر این کار انجام شود، دومین خطای خود خواسته دولت در خصوص برجام است.

وی در ادامه مدعی شد که ایران در طول دو سال اجرای برجام این توافق را نقض کرده و اطلاعات مربوطه به جزئیات آن نیز علنی شده است اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طرز وحشتناکی برای این کار نامناسب است.

این در حالی است که تمام طرف‌های توافق هسته‌ای بارها صلاحیت، تخصص و اعتبار آژانس برای نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برجام را مورد تایید قرار داده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارش‌های خود از زمان اجرای برجام نیز پایبندی کامل به تعهداتش را تایید کرده است.

این مقام پیشین آمریکایی با بیان اینکه وزیر امور ‌خارجه می‌تواند تا زمان بازنگری دولت در سیاست‌هایش در قبال ایران، تایید پایبندی تهران به برجام را به تاخیر بیندازد، افزود: وزیر خارجه به راحتی می‌تواند بگوید که در حال حاضر آمادگی تایید پایبندی ایران را ندارد و سیاست‌های آمریکا در حال بازنگری است و این می‌تواند یک سیاست درست بی‌طرفی در چنین شرایطی باشد. اما تصدیق پایبندی کاملا با رویکرد بی‌طرفی فاصله دارد. در حقیقت این کار به اعتبار آمریکا در موقعیتی که ممکن است تصمیم به کنار گذاشتن توافق هسته‌ای بگیرد، لطمه می‌زند.

بولتون همچنین با اشاره به اظهارات پیشین رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای نوشت: رئیس‌جمهور ترامپ بارها دیدگاه خود را نسبت به برجام و اینکه این توافق یک فاجعه دیپلماتیک است، اعلام کرده اما توافق قابل مذاکره مجدد نیست، چراکه هیچ شانسی وجود ندارد که ایران تغییری را بپذیرد. اصلا چرا باید بپذیرد؟ رئیس‌جمهور اوباما امتیازاتی باور نکردنی به آنها داده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم روسیه و چین کاری برای ما انجام دهند.

وی ادامه داد: خروج از برجام باید هرچه زودتر به اولویت کاری دولت تبدیل شود. دولت باید بازنگری را متوقف و تصمیم‌گیری کند. حتی ارزیابی اینکه ایران در حال عمل کردن به برجام است به ضرر منافع ملی آمریکا است. دولت نباید برای رسیدن به این نتیجه شش ماه زمان صرف کند و تیم انتقالی ترامپ باید همان ابتدا خروج از توافق هسته‌ای را جزو بالاترین اولویت‌های سیاست خارجی دولت قرار می‌داد.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها