رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 292651

مدیران بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز شبیه آن چوپان مشهور نشوند

آسیب های پیمان شکنی سیف در تحقق وعده ها

ساعت24-پس از آنکه همه وعده های ولی الله سیف در باره تک نرخی شدن نرخ ارز از 1393 تا امروز از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی به وعده های بی سرانجام تعبیر و تفسیر شد، یک تغییر ذهنی بزرگ در مناسبات میان آنها و شهروندان عادی پدیدار شد و آن بی اعتمادی به بانک مرکزی بود.

456
style="text-align:justify">این اتفاق بزرگی است که دست کم در این حوزه و در زمینه نرخ بهره بانکی افتاده و همه اعتبار این نهاد و به تبع آن اعتبار دولت یازدهم را مخدوش و سست کرد. رییس کل بانک مرکزی پیش از امضای برجام تک نرخی کردن ارز را به چندماه پس از برجام موکول کرد و حالا پس از سپری شدن یک دوره طولانی باردیگر معاون بین الملل بانک مرکزی وعده این کاررابه پایان امسال پرتاب کرده است.

این گونه سخن گفتن در باره یکی از اصلی ترین متغیرهای اقتصادی و بی اعتمادی فزاینده آسیب های پرشماری بر کارکرد اقتصاد در سطح کلان دارد. به این معنی که بازرگانان در بخش واردات و در بخش صادرات از همین امروز در صورتی که به بانک مرکزی اعتماد داشته باشند بر روی پیامدهای تک نرخی شدن ارز برنامه ریزی می کنند و دخل و خرج خود را برپایه تحولات احتمالی تک نرخی شدن ارز تنظیم می کنند.

برخی از بازرگانان شاید احتمال اینکه در صورت تک نرخی شدن ارز میانگین قیمت ارزهای معتبر به ریال بالاتر از پیش بینی های قبلی باشد حساب ذخیره ارزی خود را دگرگون کرده و در صورت امکان به خرید ارز روی می آورند که می تواند به تقاضای فعلی اضافه کرده و قیمت ها را به سمت بالا هدایت کند. گروهی از شرکتها و کسانی که کالای اساسی در اختیار دارند و یا در کار تامین این کالاها هستند ممکن است با پیش بینی رشد تقاضای ارز در ماههای آینده و افزایش قیمت ارز کالاهای در اختیار خود را با تاخیر عرضه کنند تا از رشد نرخ تبدیل ارز اسیب نبینند یا اینکه نرخ سود فعالیت خود را افزایش دهند. در صورتی که تک نرخی کردن ارز این بار با احساس مسوولیت بیشتری از سوی بانک مرکزی همراه باشد و آنها بخواهند واقعا این را محقق کنند تولید کنندگان کالاهای صنعتی که برای تولید باید مواد اولیه یا کالای واسطه ای بیاورند به این فکر می افتند که دگرگونی کمی در سمت تقاضا به سوی نقاط بالاتر حرکت می کند یا اینکه تقاضا در اندازه فعلی باقی می ماند و عرضه افزایش می یابد.

این تولید کنندگان نیز اگر وعده دوباره بانک مرکزی را جدی بگیرند و با این احساس عمومی همراه شوند که تک نرخی کردن ارزحتما به گران شدن ارزهای معتبر به ویژه به افزایش قیمت دلار منجر می شود به فکر خواهند افتاد اقدام به واردات کالاهای واسطه ای یا مواد اولیه کنند و شاید هم برای فروش کالای تولیدی خود درانبارهای کارخانه ها شتاب نشان ندهند. شهروندان ایرانی نیز اگر به سخنان معاون بین الملل بانک مرکزی اعتماد کنند بدون چون و چرا با این احساس که تبد یل ریال به کالا یا ارز در همان مقدارهای کوچک برایشان صرفه اقتصادی بیشتری دارند اقدام به این کارخواهند کرد.

توصیه کارشناسان به بانک مرکزی این است که برای حفظ همین میزان اعتماد شهروندان به این نهاد در فاصله های کوتاه مدت بر اجرای این خواست اکثریت فعالان اقتصادی تاکید کرده و آدرس احتمالی برخی تغییرات را در سمت تقاضا و در سمت عرضه ارایه دهند. اگر امسال نیز به هردلیل بانک مرکزی نتواند وعده تک نرخی کردن ارز را اجرایی کند به آن چوپانی شبیه خواهد شد که روستاییان سخن اورا به دلیل ناراستی چند باره در بیان یک واقعیت دیگر نپذیرفتند. راستی آزمایی سخن و وعده مدیران نهادهای مهم کار همیشگی شهروندان است و البته نشان دادن واکنش مرتبط با برآیند نتیجه گیری از رفتار ووعده مدیران نیز در دستورکار خواهد بود. بهتر است بانک مرکزی امسال در این باره وعده غیر قابل اجراشدن ندهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها