رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 311028

راهنمای سفر به استانبول

رپورتاژ/استانبول بدون شک یکی از زیباترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود که در سفر به ترکیه نباید از بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن غافل ماند. زیبایی‌های بی‌پایان این شهر به همراه عدم نیاز به ویزا برای سفر به ترکیه، باعث شده‌اند که استانبول تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب ایرانیان شود.

راهنمای سفر به استانبول

استانبول از دوران حکومت سلیمان یکم، به عنوان اوج شکوفایی حکومت عثمانی یاد می شود و همچنین دوران حکمرانی وی اوج شکوفایی هنر اسلامی در استانبول نیز بود. بعد از برقراری جمهوری در ترکیه، آنکارا به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شد ولی استانبول همچنان از نظر اقتصادی، تجارت و گردشگری حائز اهمیت بود و به تدریج نوسازی های بسیاری در آن انجام شد. این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده است و همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان به شمار می رود.

اطلاعات ضروری در سفر به استانبول

اختلاف ساعت با تهران: ۱:۳۰- ساعت (یک و نیم ساعت عقب‌تر از تهران)

زبان رسمی: زبان رسمی مردم کشور ترکیه و شهر استانبول ترکی است، ولی با توجه به توریستی بودن شهر استانبول، در بسیاری از مکان‌های این شهر از جمله موزه‌ها، رستوران‌ها، بارها و بازارها می‌توان افرادی پیدا کرد که به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند.

واحد پول: لیره ترک، با کد ایزوی TRY، یکای پول کشور ترکیه بوده و یکای خرد آن نیز کروش می‌باشد. هر صد کروش برابر با یک لیره می‌باشد.

نرخ تبدیل ارز: هر لیره ترکیه در حال حاضر (مهر ماه ۱۳۹۶) برابر حدود ۹۵۰ تومان می‌باشد

راهنمای سفر به استانبول

پیش شماره کشور: ۹۰+

پیش شماره کشور ترکیه، ۹۰ است. یعنی اگر که می‌خواهید از ایران با یکی از دوستان خود در ترکیه تماس بگیرید، بایستی ۰۰۹۰ را در ابتدای شماره وی وارد کنید. مثلا اگر که شماره منزل دوستتان ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ است، برای تماس با وی، بایستی شماره ۰۰۹۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹ را وارد کنید. همچنین توجه داشته باشید که برای شماره‌های موبایل، و یا شهرهای مختلف که پیش شماره دارند، نیازی نیست که ۰ آن شماره تلفن را وارد نمایید. برای مثال اگر که شماره موبایل دوستتان ۰۹۱۴۱۲۳۴۵۶۷ است، بایستی شماره تلفن ۰۰۹۰۹۱۴۱۲۳۴۵۶۷ را وارد نمایید.جهت رانندگی: راست

نوع برق شهری: برق کشور ترکیه، ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است

پریز برق: E , C (شبیه به دوشاخه و پریزهای ایران)

آب و هوای استانبول چگونه است؟

تابستان‌های استانبول گرم و مرطوب و زمستانهای آن سرد، بارانی و برفی است و میزان رطوبت در این شهر اغلب زیاد است. بهترین زمان سفر به استانبول دو ماه آخر بهار و دو ماه اول پائیز است. البته تابستانها که هوای شهر گرم و مرطوب است، برای جذب توریست، انواع جشنواره های هنری و کنسرت های بزرگ جهانی را در آن جا بر پا می کنند. در کل انتخاب زمان سفر به استانبول سلیقه‌ای است، بعضی ها باران را دوست دارند و برخی دیگر هوای آفتابی را می‌پسندند. گرم‌ترین ماه در شهر استانبول ماه جولای با میانگین دمای روزانه ۲۳ درجه سانتی‌گراد بوده و ماه فوریه نیز با میانگین دمای ۵ درجه سانتی‌گراد سردترین ماه سال در این شهر است. بیشترین میزان بارش باران نیز در ماه ژانویه رخ می‌دهد.

راهنمای سفر به استانبول

بهترین زمان برای سفر به استانبول چه موقعی است؟

تابستان فصل محبوب سفر به استانبول بین گردشگران است، ولی در این فصل آب و هوا ممکن است به شدت گرم و شرجی باشد. اما فصل‌های بهار و پاییز با آب و هوای خوشایند و دلپذیر می‌توانند بهترین زمان برای سفر به استانبول باشند. از طرفی نیز در صورت سفر به این شهر در فصل پاییز و یا بهار با جمعیت کمتری نیز مواجه خواهید شد که باعث می‌شود لذت سفر دوچندان شود. چرا که دیگر نیازی به ایستادن در صف برای بازدید از مکان‌های مشهور و یا گیر افتادن در ازدحام جمعیت در بازارهای این شهر نیست. از طرفی نیز اگر می‌توانید آب و هوای سرد را تحمل کنید، فصل زمستان نیز می‌تواند فصل مناسبی برای سفر به استانبول باشد. در این فصل قیمت هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و از طرفی نیز بارش برف و پیاده‌روی در خیابان‌های این شهر بسیار رمانتیک خواهد بود. به همین دلیل معمولا گفته می‌شود که زمان سفر به استانبول سلیقه‌ای است؛ برخی به آب و هوای گرم علاقه داشته و فصل تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنند و برخی نیز به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده و زمستان را برای سفر به این شهر ترجیح می‌دهند.

راهنمای سفر به استانبول

حمل و نقل و جابجایی در استانبول

برای جابجایی در شهر استانبول حتما یک کارت Istanbulkart، که آن را می‌توانید در ترمینال‌ها و یا برخی فروشگاه‌ها مشاهده کنید، خریداری کنید. با استفاده از این کارت‌ها می‌توانید از سیستم حمل و نقل عمومی شهر مانند اتوبوس، مترو و تراموا استفاده کرده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کرد.

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری استانبول( تور استانبول )

استانبول یکی از شهرهای پیشرفته ترکیه است که در عین مدرن بودن، بناها و ظاهر تاریخی و فرهنگی خود از جمله مساجد و کاخ‌های تاریخی را نیز حفظ کرده و از این جهت علاقمندان بسیاری نیز پیدا کرده است. این شهر زیبایی‌های بی‌پایان و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی دارد که شاید با یک بار سفر به آن نتوان از همه آن‌ها بازدید کرد. از جمله مکان‌های دیدنی استانبول که در سفر به این شهر نباید از دست داد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسجد ایا صوفیه

مسجد آبی

کاخ توپکاپی

بازار بزرگ

مسجد سلیمانیه

کاخ دلمه‌باغچه

باسیلکا سیترین

کلیسای چورا

موزه باستان شناسی استانبول

برج گالاتا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها