رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 323735

موسویان : برجام بنایی برای صلح بین الملل

ساعت24-سید حسین موسویان گفت: بدون همکاری با ایران، تامین ثبات و امنیت در منطقه ممکن نخواهد بود. برجام ذخیره‌ای برای صلح و ثبات منطقه است که تنها اجرای کامل آن، زمینه را برای همکاری‌های مشترک قدرت‌های جهانی با ایران برای مدیریت بحران‌های منطقه باز خواهد کرد.

حسین موسویان در مقاله‌ای در مجله "صلح و خلع سلاح ژاپن" نوشت: بعد از 20 ماه مذاکرات فشرده ایران و قدرت‌های جهانی در مورد بحران هسته‌ای ایران، توافقی حاصل شد که متضمن بالاترین استاندارهای شفافیت و بازرسی و عدم ساخت بمب هسته‌ای، رفع تحریم‌های هسته‌ای و پذیرش حقوق هسته‌ای ایران است. جامعه جهانی یک‌پارچه از این توافق حمایت کرد به جز اسراییل و عربستان.

وی گفت: عوامل کلیدی مهمی موجب حصول توافق مذکور بودند از جمله اراده سیاسی دو طرف برای نقد کردن امتیازهای قابل چانه‌زنی، تغییرات در سطوح مدیریتی ایران و آمریکا، تحولات ژئوپلتیک در منطقه و تصمیم آمریکا برای تغییر خط قرمز از "غنی‌سازی صفر" به "بمب هسته‌ای صفر" در ایران.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برجام در شرایطی بر روابط ایران و آمریکا، امنیت منطقه، سیاست‌های داخلی آمریکا تاثیرگذار شده که بحران‌های خاورمیانه، صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است. قبل از برجام آمریکا همه راه‌های فشار و تحریم علیه ایران را در سطح حداکثری طی کرد و نهایتا در تسلیم کردن ایران شکست خورد. هرچه آمریکا فشار را بیشتر کرد، ایران هم دامنه برنامه هسته‌ای خود را بیشتر توسعه داد تا اینکه با نقطه گریز از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای سه ماه بیشتر فاصله نداشت. این تجربه موجب شد آمریکا به جای فشار و تحریم، به میز مذاکره بیاید و نهایتا برجام حاصل شد.

موسویان گفت: بعد از اوباما، ترامپ برجام را بدترین توافق تاریخ خواند و با تمام ظرفیت برای نابودی آن وارد عمل شده است. با وجودی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکرر انجام کامل تعهدات ایران را مورد تایید قرارداده، اما ترامپ مسیر نابودی برجام و مقابله با نفوذ و نقش ایران در منطقه را گسترش داده تا جایی که با اعلام استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران در اکتبر 2017، سیاست تقابل تمام عیار آمریکا با ایران در سطح خاورمیانه را معرفی کرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: سیاست‌های ترامپ در مسیری است که ایران را وادار به خروج از برجام کرده، آمریکا را با متحدین سنتی اروپایی خود وارد چالش کرده و موجب تشدید بحران در منطقه شده و خواهد شد. در واکنش به سیاست‌های ترامپ، ایران با تقویت اتحاد و انسجام داخلی، توان بازدارندگی خود از جمله توان موشکی را افزایش داده است. هم‌چنین اسراییل، برنده اصلی شکست برجام و سیاست‌های خصمانه ترامپ علیه ایران است. درعین حال شکست برجام به معنی شکست دیپلماسی برای حل بحران‌هاست و موجب خواهد شد ایران به توسعه برنامه هسته‌ای ماقبل برجام برگردد. اسراییل با دامن زدن به این بحران، می‌خواهد جهان را از موضوع اصلی خاورمیانه که اشغال فلسطین است، غافل کرده و ایران را تبدیل به موضوع اصلی در صحنه جهانی کند.

موسویان گفت: دومین کشوری که از شکست برجام خرسند خواهد شد، عربستان است. ریاض در یمن، عراق، سوریه، بحرین و قطر شکست خورده، ضمن اینکه برجام موجب شد که ایران مجدد به عنوان رقیب نفتی سعودی ظهور کند. علاوه بر تلاش برای شکست برجام، جبهه متحد اسراییل ـ عربستان سعی دارد با سیاست های خصمانه ترامپ، ایران را در سطح منطقه و جهان منزوی کند. جبهه متحد نئوکان های آمریکا، لابی صهیونیست و اعراب تکفیری به دنبال شکست برجام هستند.

وی تاکید کرد: تمام اتهامات در مورد هژمونی ایران در منطقه بی‌اساس است و واقعیت این است که اسراییل تنها دارنده بمب هسته‌ای در خاورمیانه است و متحدین آمریکا نیز بیش‌ترین هزینه‌های نظامی را دارند در حالی‌که ایران بمب هسته‌ای ندارد و کمترین هزینه نظامی در منطقه را دارد. ترامپ با سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران، نه تنها صلح و امنیت منطقه را بیش از گذشته به خطر می‌اندارد، بلکه شانس همکاری‌های دو کشور در مورد منافع مشترک در منطقه را به طور کلی نابود می‌کند. با وجود همه خصومت‌ها، آمریکا و ایران از دولت‌های فعلی عراق و افغانستان حمایت می‌کنند و در مبارزه با تروریسم داعشی دارای مصالح و منافعی خواهند بود. در صورتی ایران، آمریکا و قدرت‌های جهانی قادر خواهند بود در مورد صلح و امنیت منطقه و جهان همکاری کنند که برجام کامل و بدون نقص اجراء شود.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای در ده سال 2003 تا 2013 به این دلیل به نتیجه نرسید که آمریکا خصومت ورزی می‌کرد. همچنین مذاکرات در فاصله 2013 تا 2015 به این دلیل به نتیجه رسید که آمریکا مسیر تعامل با ایران را در پیش گرفت. این درسی برای ترامپ است که از تکرار اشتباهات گذشته آمریکا در مورد ایران پرهیز کند. ترامپ باید درک کند که سیاست‌های 40 ساله آمریکا در مورد فشار و تحریم و انزوای ایران شکست خورد و برجام هم ثابت کرد که دیپلماسی و تعامل مسیر صحیح با ایران است.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها