رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331292

واریز ۷۲۲ میلیارد به حساب بازنشستگان آبانماه صندوق ذخیره فرهنگیان

ساعت 24-بیش از ۷۲۲ میلیارد ریال سهم الشرکه به حساب فرهنگیانی که از دوم مهرماه تا اول ابان ۹۶ بازنشسته شدند، واریز شد.

بازنشستگان
از ابتدای تاسیس موسسه تا آبان ١٣٩٦ بیش از ۲۲۰۷ میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته واریز شده که بیش از ۶۹۲۰ میلیارد ریال آن (معادل ۳۲ درصد کل واریزی ها) مربوط به بازنشستگان مهرماه ٩٥ تا آبانماه ٩٦ بوده است.

حدود ۸ هزار نفر از فرهنگیان محترم عضو موسسه در این بازه زمانی بازنشسته شده و سهم الشرکه خود شامل سهم عضو، سهم دولت و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی را دریافت کردند. سهم الشرکه اعضای انصرافی، بازخرید و از کار افتاده نیز به حساب آن‌ها واریز و در خصوص اعضای متوفی نیز طبق قانون عمل می‌شود.

لازم به ذکر است که میانگین سودآوری سالانه صندوق ذخیره فرهنگیان در طول ۲۲ سال گذشته حدود ۱۷ درصد بوده است، به طوری که بیش از ۶۰ درصد از مبلغ سهم الشرکه پرداخت شده به بازنشستگان مربوط به سودآوری ناشی از فعالیت‌های اقتصادی موسسه و ۴۰ درصد آن نیز مجموع واریزهای اعضا و دولت بوده است.

این رقم تمام دریافتی فرهنگیان بازنشسته مذکور نیست، زیرا سود سال مالی منتهی به ٣١ شهریور ١٣٩٦ نیز پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود در بین اعضا، به حساب این عزیزان واریز و به حساب فرهنگیان عضو نیز منظور می‌شود؛ بنابراین لازم است فرهنگیان بازنشسته، حساب بانکی مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان را برای واریز سود در مراحل بعد فعال نگه دارند.

سهم الشرکه فرهنگیان بازنشسته به حساب‌های آن‌ها در بانک سرمایه و سهم الشرکه اعضای بازخرید، ازکار افتاده، انصرافی و متوفی به حساب آن‌ها در بانک ملی واریز شده است.

فرهنگیان عضو موسسه حداقل ٧٠ روز و حداکثر سه ماه پس از بازنشستگی، سهم الشرکه خود را دریافت می‌کنند.
از این رو، از ابتدای تاسیس موسسه تا آبان ١٣٩٦ بیش از ۲۲۰۷ میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته واریز شده که بیش از ۶۹۲۰ میلیارد ریال آن مربوط به بازنشستگان مهرماه ١٣٩٥ تا آبانماه ١٣٩٦ بوده است.

همچنین پرداخت به‌موقع سهم الشرکه بازنشستگان فرهنگی عضو، نشانه عمل موسسه به تعهداتش در قبال اعضا است. به طوری که تاکنون بیش از ٢٨٠ مورد پرداخت سهم الشرکه و سود سالیانه به طور منظم در فاصله حداکثر سه ماه پس از بازنشستگی به حساب این عزیزان واریز شده و این روند همچنان ادامه دارد.

در همین حال میزان دریافتی برخی فرهنگیان بازنشسته نسبت به مبلغ واریزی آن‌ها به بیش از هفت برابر رسیده است؛ به طور نمونه یک فرهنگی که در سال ١٣٧٤ به عضویت در موسسه اقدام کرده و در طول ٢٢ سال عضویت مبلغ ٣٧ میلیون ریال به حساب موسسه واریز کرده، در زمان بازنشستگی بیش از ٢٥٠ میلیون ریال دریافت کرده و سود سال مالی منتهی به ٣١ شهریور ١٣٩٦ را نیز دریافت خواهد کرد؛ بنابراین نمی‌توان نقش صندوق ذخیره فرهنگیان در معیشت فرهنگیان به ویژه بازنشستگان را نادیده گرفت.

پس از تصویب سهم دولت در برنامه ششم توسعه (ماده ٨٥) و ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای بهره مندی اعضای موسسه از سهم کامل دولت، برای نخســتین بار امکان بهره مندی از این سهم تا ســقف پنج درصد فراهم شده است، فرهنگیان عزیز می‌توانند از این فرصت بی نظیر استفاده کنند.

همچنین با پیگیری و تلاش مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان و مقامات وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه شماره ١٧٧١١٠/٧٠٠ مورخ ٢٥/٩/١٣٩٦ با موضوع افزایش حق عضویت ماهانه برای کلیه ادارات آموزش و پرورش در استان‌ها ارسال شد تا پس از گذشت دو دهه، فرهنگیان بتوانند به صورت کاملا اختیاری از سهم دولت تا سقف ٥ درصد برخوردار شوند.

از آنجایی که طبق قانون دولت موظف است هر ساله معادل واریزی ســهم اعضا تا سقف ٥ درصد به حساب موسسه واریز کند، فرهنگیان عضو موسسه به هر میزان که کمتر از ٥ درصد حق عضویت پرداخت کنند معادل آن از ســهم دولت محروم خواهند شــد که در میزان دریافتی آن‌ها در زمان بازنشستگی کاملا تاثیرگذار است.

متاسفانه در طول سال‌های فعالیت موسسه سهم واریزی اعضا با ســیر کاهشی روبرو شده و در حال حاضر به ١٢/١ درصد حقوق و مزایای آن‌ها رســیده که به معنی از دست رفتن بخش قابل توجهی از سهم دولت در طول بیش از دو دهه فعالیت موسسه بوده است.

به طور نمونه یک معلم که از ابتدای تاسیس موسسه عضو شده و در طول دوره خدمت خود کمتر از ۴ میلیون تومان حق عضویت پرداخت کرده، در حال حاضر بیش از ٢٥ میلیون تومان دریافت می‌کند. این در حالی اســت که با فرض پرداخت ٥ درصد حق عضویت و پرداخت به موقع سهم دولت و فرض سودآوری مشابه موسسه، فرد مذکور در حال حاضــر بیش از ١٥٥ میلیون تومان دریافت می‌کرد که قابل توجه است.

از این رو احیای قاطع سهم دولت در برنامه ششم توسعه (حداقل تا سال ١٤٠٠) این فرصت را به فرهنگیان عضو می‌دهد که معادل ٥ درصد از حقوق و مزایای واریزی خود را نیز از دولت دریافت کنند که به معنی سودآوری ١٠٠ درصدی سرمایه گذاری فرهنگیان و همچنین بهره مندی آن‌ها از سودآوری و خدمات حین خدمت مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها