رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332202

اعتراض کاروان های زیارتی مجاز عتبات به سهمیه بندی سازمان حج/ واگذاری سهمیه به دفاتر خاص

ساعت 24- سهمیه بندی ناعادلانه کاروان های عتبات از سوی سازمان حج و زیارت منجر به اعتراض دفاتر زیارتی مجاز شده و اختصاص سهمیه بالا را از 600 کاروان مجاز به 8 کاروان به قید ضمانت محدود کرده است.

حج
در شرایطی که تبلیغات کاروان‌های آزادبر در فضای مجازی به بیلبوردی برای جذب مخاطب تبدیل شده است سازمان حج و زیارت در سایت رسمی خود ۶۰۰ دفتر زیارتی و آژانس مسافرتی را به‌عنوان مورد اعتمادترین کاروان‌های زیارتی معرفی می‌کند تا از سوء استفاده‌های مالی و جانی نسبت به کاروان‌های نامعتبر شهری جلوگیری شود.

در حالی که کسب مجوز رسمی دفاتر زیارتی از جانب سازمان حج و زیارت با پروسه‌های اداری و مالیات‌های روزافزون همراه است با تعطیلی موقت سفر حج عمره کاربرد و درآمدزایی این کاروان‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

رشد قارچ‌گونه کاروان‌های آزادبر و ایجاد فضای رقابتی با کاروان‌های مورد تأیید سازمان حج و زیارت به معضلی بزرگ برای اعزام زائران به سفرهای زیارتی تبدیل شده که انحلال موقت سفر سوریه و بلاتکلیفی حج عمره به این مشکل دامن می‌زند بنابراین تنها راه درآمدزایی در کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت اعزام به عتبات است.

در طی دو سال اخیر با وجود هشدارهای متعدد به عدم اطمینان به کاروان‌های غیرمجاز مسافرتی و سواستفاده‌های متعدد از شهروندان، کارگزاران دفاتر زیارتی و آژانس‌های زیرنظر سازمان حج و زیارت از سهمیه‌بندی ناعادلانه کاروان‌های عتبات از سوی این سازمان دست به اعتراضی بزرگ می‌زنند که به ناچار با افزایش میزان نارضایتی‌ها جلسات متعددی برای بررسی و پیگیری این موضوع در سازمان حج و زیارت برگزار می‌شود.

کاروان مورد تأیید سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران به عتبات عالیات در قالب تنها ۸ کاروان به‌عنوان بانیان اعزام زائر به عتبات انتخاب شده‌اند در حالی‌که از میان این تعداد کاروان مورد تأیید ۵۰۰ کارگزار به‌عنوان کاروان‌های غیرفعال، ۵۰ کارگزار به‌عنوان کاروان نیمه‌فعال و ۵۰ کارگزار دیگر به‌عنوان کاروان‌های فعال از جانب این سازمان معرفی می‌شوند درحالی‌که ۵۰ کاروان فعال نیز در طی شرایطی نامعلول به ۸ کاروان شایسته برای اعزام زائران محدود شده است.

در پی اظهارات کارگزاران دفاتر زیارتی مورد تأیید سازمان حج و زیارت امسال برای دومین سال سهمیه‌بندی کاروان‌های عتبات براساس شرایط و ضوابط نامعلوم به شکل ناعادلانه‌ای در بین کاروان‌های مجاز تقسیم شده‌اند و این امر مالیات‌های ۶ میلیونی سالیانه مجوزهای این کاروان‌ها را پاسخگو نیست.

تصمیمات سلیقه‌ای مسئولان سازمان حج و زیارت در قبال اعطای سهمیه اعزام زائران به عتبات عالیات منجر به ورشکستگی، کمبود درآمد، ضررهای مالی و اعتراض این کاروان‌ها شده است و سابقه ۳۰ الی ۴۰ ساله اعتبار آن‌ها را به فراموشی سپرده و با تقسیم‌بندی ۱۰ هزارتایی اعزام زائر به عتبات و اعطای این امتیاز تنها به ۸ کاروان مورد تأیید این سازمان سهم دیگر کاروان‌ها را به سالانه ۴ الی ۵ اعزام کاروان محدود کرده است.

امروز برای سومین بار با حضور نمایندگان هریک از ۶۰۰ کارگزار دفاتر زیارتی مجاز جلسه‌ای با حضور مسئولان عتبات در سازمان حج برگزار می‌شود تا دلایلی منطقی برای عدم شایستگی دیگر کاروان‌ها نسبت به سهمیه‌بندی اعزام زائران به عتبات پیدا شود.

در طی اظهارات کارگزاران دفاتر زیارتی ۸ کاروان شایسته سازمان حج و زیارت به ازای اعطای چک ضمانت نسبت به ضررهای مالی در طی اعزام زائران به عتبات توانسته‌اند از امتیاز سهمیه‌بندی بالا نسبت به برگزاری کاروان‌ها برخوردار شوند در حالی‌که دیگر کارگزاران نسبت به این شرایط و اعطای ضمانت نسبت به ضرر های احتمالی و بی‌اساس گله‌مند بوده و خواستار رسیدگی به این نابسامانی و خصوصی سازی اعزام کاروان ها از جانب سازمان حج و زیارت هستند.

میزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها