رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332444

افزایش ۵۰۰ درصدی اعتیاد دانشجویان در کشور

ساعت 24-مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه نرخ اعتیاد دانشجویان از سال ۸۱ تا ۹۴ حدود ۵۰۰ درصد رشد داشته ، گفت: لازم است هیئت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه‌ها تشکیل شود و همه افراد در برابر این بحران، احساس مسئولیت کنند.

div style="text-align:justify">

به گزارش تسنیم، حمید صرامی شامگاه چهارشنبه در همایش راهکارهای علمی و فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه اعتیاد بزرگترین منکر در جامعه است، اظهار داشت: دشمن، با اعتیاد و دیگر منکرات بنیان خانواده‌ها را نشانه گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از نوجوانان و جوانان بر اساس نگرش غلط و با هدف سرگرمی، غلبه بر استرس و رفع مشکلات به سمت اعتیاد می‌روند، افزود: اعتیاد و رفتارهای پر خطر جنسی، طلاق و خشنونت از رفتارهای غلط در قرن بیستم است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اعتیاد، بزرگترین بحران عصر حاضر و مهمترین تهدید استراتژیک قرن حاضر است، گفت: مواد مخدر تهدیدی چندوجهی، استراتژیک، چند سببی و سیستماتیک است، به همین دلیل مبارزات پیشگیرانه در شرایط سختی قرار دارد.

وی بیان کرد: برای عبور از وضعیت موجود جامعه در زمینه آسیب‌های اجتماعی، باید به تقویت باورهای دینی و مذهبی و آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی و آموزش والدین و آشنا کردن آنان با شیوه‌های تربیت فرزندان اقدام کرد.

صرامی تصریح کرد: جامعه بشریت وقتی به عصر سرعت تحولات رسید و با اختلالات بیش از حد روان مواجه شد و به نشاط افزایی‌های کاذب روی آورد و وقتی مهارت‌های زیستن، چگونه زیستن و با هم زیستن را نمی‌دانست در عرصه مواد مخدر، محرک، توهم‌زا و حتی استنشاقی جامعه بشریت با رشد چشمگیر را مواجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: فقر سیستماتیک اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد سبب شده تا همپای قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر عمل نکنیم، لازم است همه بخش‌ها هماهنگ با هم عمل کنند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: امروز جامعه با تهدید استراتژیک مواد مخدر مواجه است و علاوه بر آسیب‌های آن بر نسل نوجوان و جوان و خانواده‌های ما، سالانه 200 هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور خسارت می‌زند.

وی با اشاره به اینکه 700 نوع مواد روانگردان جدید برای ناکارآمد کردن نسل‌ها و از سوی دیگر دنبال کردن اقتصاد اضافه شده است، افزود: تمایل به مصرف چند ماده‌ای در جامعه جهانی رونق گرفته است.

صرامی بیان کرد: در سال 2006 میلادی آمار مصرف کنندگان مواد مخدر 208 میلیون نفر در جهان بوده و این تعداد در سال 2015 با 23 درصد رشد، به 255 میلیون نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تولیدات 51 دستگاه فرهنگی کشور باید به میزان رشد مواد مخدر افزایش پیدا کند، تصریح کرد: در کشور افغانستان سطح زیر کشت مواد مخدر از 2 هزار و 606 هکتار در سال 1381 با 4 هزار و 212 درصد افزایش به 328 هزار هکتار در سال 1395 رسیده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه تریاک، ماری جوانا، گل و حشیش 4 الگوی مصرف مواد مخدر در کشور هستند، تصریح کرد: در حوزه کاهش تقاضای مواد مخدر به چند مؤلفه نیاز داریم و نخستین مرحله در بحث سیاست‌های اجتماعی کشور است.

وی بیان کرد: زمانی که نوجوان و جوان دسترسی آسان و ارزان به تفریح نداشته باشد، نخستین دسترسی او مواد است و دومین عامل گرایش به اعتیاد از سوی مصرف کنندگان، جلب توجه عنوان می‌شود.

صرامی با اشاره به اینکه 55 درصد از والدین بعد از 3 تا 5 سال از اعتیاد فرزندانشان مطلع می‌شوند، افزود: بر اساس آخرین تحقیقات در کشور 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف کننده مستمر و یک میلیون و 600 هزار نفر مصرف‌کننده غیر مستمر مواد مخدر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نرخ اعتیاد دانشجویان از سال 81 تا 94 حدود 500 درصد رشد داشته است، اظهارداشت: لازم است هیأت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه‌ها تشکیل شود و همه افراد در برابر این بحران، احساس مسئولیت کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها