رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 338434

رئیسی: رهبری فرمودند آستان قدس مالیات بدهد /رقیب بخش خصوصی نیستیم/به ما تهمت ناروا میزنند

ساعت24-تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اداره این آستان، کاملا مردمی است، گفت: منشاء همه امکانات و اساس آستان قدس رضوی، وقف و نذر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی
حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی با حضور در برنامه "نگاه یک" با اشاره به برخی از محورهای حکم انتصاب خود به تولیت آستان قدس رضوی از سوی مقام معظم رهبری افزود: زیارت و توجه به زائران از جمله این محورهاست که ما در سیاست کاری خود به موضوع زیارت محوری پرداختیم و تسهیل زیارت حضرت امام رضا (ع) برای مشتاقان از سراسر کشور و خارج از کشور مورد تاکید قرار گرفت.

رئیسی افزود: تاکنون بیش از 600 هزار نفر زائر اولی برای زیارت آمدند و به طور متوسط روزی هزار نفر در حدود 2 سال اخیر از بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) زیارت کردند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بنای ما این است که روزی فرا رسد تا کسی در کشورمان نباشد که به علت مشکلات مادی نتوانسته باشد به زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) بیاید.

اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر وقف و نذر است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه نذورات مردم هم افزایش یافته است، گفت: پارسال 21 درصد و امسال 25 درصد افزایش نذورات داشتیم.

وی با بیان اینکه همه هزینه های اطعام و بخشی از هزینه های ساختمانی زائرشهر را مردم می پردازند، افزود: اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر وقف و نذر است و هیچ شرکتی ندارد که مبنای آن وقف و نذر نباشد.

رئیسی اضافه کرد: منشاء همه امکانات آستان قدس رضوی، وقف و نذر است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نسبت به مجاورین نخستین اقدام، تأسیس تشکیلات و حوزه ای به عنوان معاونت امداد مستضعفین است که ساز و کار توجه به محرومان و مستضعفان در آنجا دیده شده است.

رئیسی افزود: به تقاضای هزار نفر از این متقاضیان پاسخ داده شده اما کار اصلی ما در این معاونت، توانمندسازی محرومان و مستضعفان است.

وی اضافه کرد: بودجه آستان قدس رضوی کمتر از یک هزارم بودجه دولت است و ما به همین میزان برای خودمان ماموریت قائلیم که تا می توانیم برای محرومان اشتغال ایجاد کنیم.

رئیسی گفت: تا بهمن امسال در مدت یک سال 800 شغل را برای آن ها ایجاد کردیم و تا پایان امسال به یک هزار نفر می رسد.

وی با بیان اینکه هر جا کار در دست مردم باشد گره گشاست، افزود: 50 هزار خادم در آستان قدس رضوی داریم که شبانه روز خدمت می کنند و اداره این آستان کاملا مردمی است.

ابراهیم رئیسی گفت: آستان قدس رضوی برخی از هزینه های لایروبی قنات های مشهد را بر عهده گرفت و برخی از هزینه ها را مردم پرداختند و از این طریق تعداد زیادی اشتغال ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه دام سبک و صنایع روستایی هم اقداماتی انجام شد که اشتغال ایجاد کرد، افزود: تلاش می کنیم تا آنجایی که امکان دارد اشتغال و افزایش تولید ایجاد کنیم.

رئیسی افزود: با همین مبالغ اندک و همت مردم و جوانان می توان زمینه های اشتغال را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم می تواند اشتغال ایجاد کند، گفت: آستان قدس در این زمینه هم گام هایی را برداشته است.

رئیسی به اقدامات آستان قدس در دیگر استان ها اشاره و اضافه کرد: از زمان وقوع زلزله در استان کرمانشاه، از طرف آستان قدس در آنجا مستقر شدند و تاکنون هم در آنجا مستقر و در حال خدمت رسانی هستند.

او در خصوص برخی شرکت های وقفی متعلق به آستان قدس رضوی گفت: موسسات و شرکتهایی وقف آستان قدس هستند مانند موسسه موقوفه ملک، شرکتهایی هم هستند که اصالتا موقوفه نیستند اما از درآمد موقوفه تهیه شده اند و درآمدشان هم در جهت مصارف آستان قدس صرف می شود.

رئیسی افزود: در راستای ساماندهی اقتصادی به شناسایی و تعیین راهکارهای برون رفت شرکتهای وقفی از مشکلات اقتصادی اقدام و مشخص شده است اکثر شرکتهای موقوفه آستان قدس زیان ده هستند اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تاکنون نگذاشته ایم این شرکتها تعطیل و کارگری اخراج شود.

او با اشاره به نیاز امروز مردم مشهد به تخت بیمارستانی ادامه داد: در صدد آن هستیم که 8 مرکز درمانی در اطراف مشهد مقدس بنا کنیم، حتی در راستای بهبود شرایط جاده های منتهی به مشهد هم اقدامات موثری را دست داریم.

سید ابراهیم رئیسی گفت: تا 2 سال قبل طبق استفتایی که از امام خمینی (ره) داریم که آستان قدس مالیات پرداخت نمی کردو امام فرموده بودند آستان قدس رضوی و شرکتهای تابعه از پرداخت مالیات معاف هستند اما بنده در زمان انتصاب به تولیت از مقام معظم رهبری استعلام کردم و نتیجه این شد که آستان قدس باید مالیات پرداخت کند. در حال حاضر 2 سال است که آستان قدس مالیات پرداخت می کند.

او ادامه داد: البته کمکی که ما به مستضعفین می کنیم چند برابر مالیاتی است که باید پرداخت کنیم، بسیاری از اقدامات آستان قدس رضوی به نوعی وظیفه دولت است اما توسط آستان قدس صورت می پذیرد.

سید ابراهیم رئیسی در پایان گفت: تا جایی که بنده شمرده ام حدود یازده تهمت ناروا به آستان قدس زده شده که عدم پرداخت مالیات هم از آن دست است. مردم باید بدانند ما رقیب کسب و کار مردمی و یا بخش خصوصی نیستیم بلکه حامی آنها هستیم. ما بنا را بر این گذاشته ایم که هیچ کارخانه ای تعطیل و کارگری بیکار نشود ما سعی کرده ایم میان دانشگاه و بازار رابطه ای متقابل در راستای ایجاد اشتغال و بازاریابی برای ارائه تولیدات به مصرف کنندگان ایجاد شود.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها