رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 338749

نایب رییس اتاق بازرگانی درگفت و گو با ساعت 24

منطق استیضاح حجتی منطق استواری نیست

ساعت24-دکتر حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن وکشاورزی از چهره های پرکار و فعال بخش خصوصی به حساب می آید که وقت کافی برای انجام وظایف محوله اختصاص می دهد و با اکثریت فعالان بخش خصوصی گفت وشنود کارشناسانه دارد . او که ریاست اتاق خرم اباد را نیز دراختیاردارد با تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نشست و برخاست دارد و از خواسته ها و ارزیابی های آنها به کشاورزی نیز اطلاعات و تحلیل روزدارد.

خبر6
r />
با وی در باره موضوع استیضاح وزیران دولت دوازدهم گفت وگو کرده ایم که در زیر می خوانید
*****************************
همانطور که اطلاع دارید امروز وفردا و چهارشنبه قرار است سه وزیر کابینه دوازدهم در مجلس استیضاح شوند و کمتر از یک سال دوباره رای اعتماد بگیرند . این رخداد را چگونه ارزیابی می کنید؟
این رخداد نشان می دهد درچارچوب مناسبات کلان سیاسی و اقتصادی ایران نهادهای انتخاباتی توانایی چانه زنی دارند و می توانند با توجه به شرایط از یکدیگر انتقاد کرده و از حق قانونی خود استفاده کنند. استیضاح به مثابه یک حق برای مجلس این امتیاز را دارد که مدیران دولتی تصورنکنند در حریم امن هستند و برای یک دوره 4 ساله وزارت هراقدامی کنند کسی با آنها کار ندارد. به نظر می رسد این اتفاق که سه وزیر کابینه درسه روز یا به فاصله اندک استیضاح می شوند نباید باعث شگفتی شود.
اما شهروندان احساس کنند استیضاح سه وزیر درفاصله کوتاه بیشتر از اینکه نشان از عمق بخشیدن به استفاده از یک حق قانونی باشد شایدیک رفتار سیاسی محض باشد و بیشتر از هرچیز رقابت سیاسی- جناحی باشد
به نظر می رسد حتی اگر این نیت درذهن استیضاح کنندگان باشد نیز نباید نگران بود. قاعده فعالیت سیاسی یکی هم این است که جناح سیاسی رقیب دولت در چارچوب قانون و عرف از حق خود برای نشان دادن ضعف دولت استفاده کند. هنگامی باید نگران بود که این استفاده از حق از طرف گروهی از نمایندگان مجلس گونه ای باشد که مقوله استیضاح را به شرایط لجبازی سیاسی یا طلبکاری بیهوده سوق دهد و شهروندان احساس کنند استیضاح فایده ای برای کل کشور ندارد.
الان شما چنین برداشتی دارید و تصور می کنید لجبازی سیاسی اتفاق افتاده و استیضاح سه وزیر برای تحت فشارقراردادن وزیران سه گانه است و استیضاح کنندگان دنبال این هستند که از وزیران امتیاز بگیرند؟
با توجه به اینکه استیضاح کنندگان از طیف های گوناگون هستند و در باره وزیرراه وشهرسازی و وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی به هر حال با طیف استیضاح کنندگان وزیر جهادکشاورزی تا اندازه ای تفاوت دارند و با توجه به اینکه هنوز مشروح بحث های استیضاح کنندگان به صورت جزیی آشکارنیست و باید تا روزبیان مشروح مخالفت ها صبرکرد نمی توان چنین ارزیابی داشت. اما این نیز یک واقعیت است که نمایندگان مجلس در ایران برخی اوقات برای اینکه نشان دهند برای رای دهندگان کاری انجام می دهند با وزیران به ویژه وزیران اقتصادی بر سر برخی مسایل به اختلاف می رسند و می خواهند قدرت خود را نشان دهند. به طور مثال نمایندگان به مسایل عمرانی زیربنایی علاقه دارند و می خواهند در دوره نمایندگی شان بیمارستانی ، کارخانه ای یا فرودگاهی درشهرشان ساخته شود و به وزیران فشارمی آورند.
باتوجه به این نکات به نظرمی رسد استیضاح وزیری مثل مهندس حجتی ، وزیر جهادکشاورزی با معیارهای کلان و حتی با معیارهای اقتصادمقاومتی که اورا در اندازه یک وزیر استاندارد نشان می دهد با استیضاح وزیرراه وشهرسازی که به هر حال اندیشه اقتصادی اش را آشکارکرده است و با وزیرجهاد کشاورزی نیز اختلاف مبنایی دارد سردرگمی ایجاد می کند.


درست است. به نظر می رسد منطق استیضاح وزیر جهادکشاورزی منطق استواری نیست. یعنی آقای حجتی در این سالها سفت و سخت پای خوداتکایی در تولید محصولات مهم کشاورزی ایستاده است و با وجود برخی انتقادهایی که می شود در این مسیر استوار است. خوب این یک مزیت در معیارهای اقتصاد مقاومتی و نظام سیاسی است. وزیر جهادکشاورزی از سوی دیگر آن گونه که معلوم است درمسیر جناح بازی سیاسی هم نیست و این را در انتصابهایش می توان دید. علاوه بر این وزیری نیست که تا به حال به او انگ رانت خواری زده باشند و از این جهت نیز مورد قبول است. بنابراین می توان گفت که ستیضاح وی چندان قرص و محکم نیست. برخی از مسایل ممکن است خارج از اختیارات و توانایی های ذاتی یک وزارتخانه باشد و یا مدیری در یک وزارتخانه تشخیص اشتباهی دهد که این را نباید به پای وزیر نوشت . اکثریت نمایندگان مجلس بدون تردید اقدامهای مناسب و مفید یک وزیر را در کنار برخی اشتباهها و کاستی ها قرار می دهند و دررای گیری بر هیجان تکیه نمی کنند. موقعی است که نمایندگان با راهبرد خود اتکایی در کشاورزی مخالفت دارند و راهبرد وزیرجهادکشاورزی خلاف این است که بحث جدایی دارد. آنچه من برآن به ویژه در باره وزیرجهادکشاورزی تاکید دارم این است که وی وزیری ساده زیست است ، دربرخورد با بخش خصوصی مدارا دارد و دروازه های رانت خواری برواردکنندگان انحصاری برخی کالاها را تنگ کرده است و بنابر این نشانه ها با معیارهای موردخواست شهروندان نیز همراه است. باگروهی از دوستان فعال بخش تولید که صحبت می کنید پایداری وزیر درتولید کالاهایی مثل شکر ، دانه های روغنی و گندم را با توجه به بهره وری فزاینده اززمین وآب مناسب کارآمد ارزیابی می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها