رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 346108

صخره‌ای ۱۱۰متری از بیخ گوش زمین گذشت

ساعت 24- سیارک نسبتا بزرگی، دیروز و در شرایطی که فقط چند ساعت از شناسایی آن گذشته بود، از فاصله ۱۹۲٬۲۰۰ کیلومتری زمین گذشت. این سنگ سرگردان 2018GE3 نام گرفته و بین ۴۸ تا ۱۱۰ متر پهنا دارد.

سیارک
style="text-align:justify">روز گذشته سیارک نسبتا بزرگی با پهنای ۴۸ تا ۱۰۰ متر از فاصله ۱۹۲٬۲۰۰ کیلومتری زمین گذشت. این فاصله که تقریبا نصف شعاع مداری ماه است، یک روز قبل‌تر (۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین) در برنامه کاوش آسمان کاتالینا (CSS) شناسایی شده بود.

فیلمی که در ادامه می‌بینید، به‌دست مایکل یاگر (Michael Jäger)، عکاس اطریشی گرفته شده و جابه‌جایی این سیارک را که مانند ستاره‌ای از قدر ۱۳ دیده می‌شد، در صورت‌فلکی مار نشان می‌دهد. این سیارک که فعلا 2018GE3 نام گرفته، بزرگ‌ترین سیارکی است که در تاریخ مشاهدات رصدی از چنین فاصله نزدیکی به زمین عبور کرده است.

پژوهشگران ناسا با توجه به شدت بازتاب نور از این سیارک، ابعاد آن را بین ۴۸ تا ۱۱۰ متر برآورد کرده‌اند. با این ابعاد، سیارک 2018GE3 هم‌رده با همان سنگ آسمانی است که سال ۱۹۰۸ (۱۲۸۷) بر فراز سیبری منفجر شد و درختان جنگل‌های سیبری را روی زمین پهن کرد. برای مقایسه، جالب است بدانید سیارکی که فوریه ۲۰۱۳ (بهمن ۱۳۹۱) بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد و خسارات مالی قابل‌توجهی به بار آورد، حدود ۲۰ متر پهنا داشت. اگر سیارک 2018GE3 در مسیر برخورد با زمین قرار می‌گرفت، نمی‌توانست خسارتی جهانی به بار بیاورد و آسیب‌هایش به همان شعاع چند کیلومتری اطراف محل برخورد محدود می‌ماند.

به نظر می‌رسد این سیارک، مداری بیضوی را به دور خورشید طی می‌کند که اوج آن در کمربند سیارک‌ها (فاصله تقریبی ۲٫۵ واحد نجومی) واقع شده و حضیض آن (کمترین فاصله مداری از خورشید) درون مدار سیاره عطارد قرار گرفته است. برآورد شده که هر گردش مداری آن به دور خورشید ۲٫۵ سال طول می‌کشد.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها