رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 353959

استاندار زنجان:

حمایت از کالای ایرانی مختص یک سال نیست

استاندار زنجان با بیان این‌که وضعیت موجود بر اقتصاد منطقه اثر گذاشته و ایران هم از آن مستثنی نیست، گفت: هر کشوری به گونه خاصی درگیر است از این‌رو و در چنین شرایطی باید اقتصاد کشور مقاوم شود، اقتصاد درون‌گراتر دیده و بر این اساس برنامه‌ریزی شود هم‌چنین باید توجه داشت که حمایت از کالای ایرانی مختص یک سال نیست.

به گزارش ایسنا، ظهر امروز «اسدالله درویش‌امیری» در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی، اظهار کرد: اساسی‌ترین مأموریت حضور موثر و پررنگ صاحبان صنایع است و باید به‌دنبال شنیدن مشکلات آنان باشیم.

این مسئول ادامه داد: هر مشکلی که وجود دارد را بخش دولتی می‌داند و با آثار و تبعات نوسان نرخ ارز آشنا بوده و سایر مشکلات را می‌داند. از روزهای ابتدایی بخش تولید ، تجارت با مشکل مواجه خواهد شد، چون شرایط موجود شرایط مطلوب و ایده‌آلی نیست و دولتمردان برای هموار کردن مسیر باید بکوشند و بخش خصوصی نیز مسیر را برای صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری هموار کنند.

وی افزود: مدیران نیز با نظرخواهی بخش خصوصی در جلسه حاضر شوند و به مشکلات موجود پاسخ دهند. مانع ایجاد کردن در مسیر بخش خصوصی به معنی ایجاد مانع در مسیر تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری است.

«درویش‌امیری» با بیان این‌که مسائل ارزی از توان مدیریت استان خارج است، خاطرنشان کرد: آنچه که توسط رئیس سازمان صنعت ارائه شد، کارنامه بخش خصوصی بود. ۵۶ درصد افزایش درآمد گمرکی و افزایش ۵۲ درصدی صادرات در سال گذشته نسبت به سال ماقبل، پائین بودن نرخ تورم و وضعیت مطلوب‌تر اشتغال نسبت به کشور همه نشان از فعالیت خوب بخش خصوصی دارد.

نماینده عالی دولت در استان، یادآور شد: اوضاع خاورمیانه نابسامان است، مشکل جنگ یمن، تحریم قطر، کودتا در ترکیه و قطع ارتباط با روسیه، قدرت گرفتن داعش در منطقه، بازداشت نخست‌وزیر لبنان و استعفای او در عربستان و همه این موارد سبب می‌شود که وضعیت سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه دچار بی‌ثباتی شود. این حوادث در مسائل داخلی همه کشورها، قیمت نفت و گاز، صادرات و واردات تأثیر گذاشته و غرب و آمریکا از این شرایط بیشترین سوءاستفاده را می‌کنند.

استاندار زنجان تصریح کرد: این وضعیت بر اقتصاد منطقه اثر گذاشته و ایران نیز مستثنی نیست و هر کشوری به گونه خاصی درگیر است و در چنین شرایطی باید اقتصاد کشور مقاوم شود و اقتصاد درون‌گراتر دیده شود و بر این اساس برنامه‌ریزی شود و باید توجه داشت که حمایت از کالای ایرانی مختص یک سال نیست.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در جهان سرمایه‌گذاری تغییر کرده و ایران هنوز در مراحل بدوی مانده و دنیا به جهت اقتصاد خلاق و صنایع خلاق حرکت کرده و صنایع خلاق ناشی از فعالیت خلاق ذهن است و فکر و ذهن و اندیشه به سرمایه تبدیل شده در ۲۰۱۲ سرمایه صنایع خلاق در جهان ۶۲۴ میلیارد دلار بوده که سهم ایران کمتر از نیم درصد بوده است.

این مسئول اظهار کرد: اقتصاد تنها نفت، کالا و کارخانه نیست و در شرایط امروز تولید، باید به توان صاحبان صنایع تکیه کرد و مسیر طولانی برای رسیدن به صنایع خلاق داریم و در رابطه با حمایت از کالای ایرانی باید تأکید کرد تا کالاهای ایرانی به برند تبدیل شود و این حمایت باید از جانب دولت، مصرف‌کننده و تولید کننده باشد.

درویش‌امیری خاطرنشان کرد: کار وقتی از سطح مدیریت به کارشناسی می‌سد، متوقف شده و مشکل ایجاد می‌شود و گاهی متأسفانه بدنه نظام اداری کار را قفل می‌کند. مشکلات در طول سال گفته شود و انباشته نشود هم‌چنین مشکلات با توجه به تفویض اختیارات دولت در سال ۹۵ و ۹۶ به استان‌ها، باید در استان برطرف شود و مدیران مسائل را در استان حل کنند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان، یادآور شد: هم‌اکنون اشتغال در ادارات ممنوع اعلام شده و ایجاد اشتغال به عهده صنعت است و این موسسات مالی که مثل قارچ رشد کرده هنوز هم برخلاف دستورالعمل بانک مرکزی سودهای بالا به سپرده‌ها می‌دهند و این سبب می‌شود که تولید با مشکل مواجه شود. باید توجه داشت که نجات کشور و استان با سرمایه‌گذاری و توجه به سرمایه‌گذار است و کشور باید با سرمایه‌گذاران که سرمایه ملی هستند، مشکل خود را برطرف کند.

استاندار زنجان با اشاره به تشکیل باشگاه سرمایه‌گذاران استان، افزود: انتظار می‌رود که پس از تأسیس، این باشگاه تقویت شده و هویت قانونی و حقوقی پیدا کند و همه با حضور و مشارکت در آن، باشگاه سرمایه‌گذاران استان تقویت شود.

وی با تأکید بر استفاده صنایع از آب خاکستری، یادآور شد: هم‌اکنون در شهر زنجان آب سبز ۱۴۰۰ لیتر در ثانیه است و آب شرب در هر شرایطی تأمین می‌شود و خروجی این آب، آب خاکستری است که باید ۱۲۰۰ لیتر تصفیه شود و بهتر است که صنعت به این آب ماندگار تکیه کند و نباید فراموش کرد که اگر بارندگی سه ماهه اخیر نبود با افت ۱۲ متری آب سد تهم، شاهد سهمیه‌بندی آب می‌بودیم.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بخش صنعت ۴۵ هزار نفر اشتغال را در استان ایجاد کرده و در سال گذشته ۱۸۷ واحد صنعتی جدید ایجاد شده و ارزش پروانه‌های بهره‌برداری کارخانجات ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

«ناصر فغفوری» ادامه داد: استان زنجان ۱.۳ درصد جمعیت و مساحت کشور را دارد، اما به‌لحاظ سرمایه‌گذاری ۲.۴۶ درصد و شمار کارخانه ۲.۸ درصد از سهم کشوری را دارد.

در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: واضح است که فعالیت هیچ واحد صنعتی بدون برق میسر نیست، چون صنعت برق از جمله زیربنایی‌ترین بخش توسعه کشور است و اکثر سرمایه‌گذاران از شروع فعالیت تا مراحل بعدی وابسته به برق هستند و این شرکت نیز همه سعی و اهتمام خود را در جهت ارائه برق مطمئن و پایدار به سرمایه‌گذاران در بخش صنعت و کشاورزی به کار بسته است.

«علیرضا علیزاده» با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف بهینه انرژی در سال جاری، خاطرنشان کرد: باتوجه به مصرف بیش از 70درصد انرژی برق در بخش‌های صنعتی و کشاورزی در سطح استان که این میزان در کشور میانگین 34 درصد است و می‌تواند جزو شاخص‌های مناسب مصرف برق در حوزه مولد باشد، ضرورت مدیریت مصرف بهینه برق در فصل تابستان در بخش صنایع و کشاورزی مهم خواهد بود.

وی تصریح کرد: از همین‌رو در سال گذشته کارخانجات و واحدهای صنعتی استان که در اوج مصرف برق تابستان با این شرکت همکاری داشتند، مبلغ 14میلیارد و 206 میلیون ریال پاداش دریافت کردند، باید تولید برق با کمترین هزنیه صورت بگیرد، در سالی که با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستیم مسلماً ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کشور نیز کاهش خواهد یافت، بنابراین باید با همت شرکت‌های توزیع برق و مساعدت مردم منطقه بتوانیم تابستان امسال را با کمترین تنش در زمینه تولید برق سپری کنیم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع مشکلات خود را مطرح کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها