رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354068

غولهای اروپایی راه نجات از تحریم امریکا را می یابند؟

ایران و اروپا سوار بریک کشتی دردریای توفانی

ساعت24-اعضای اصلی اتحادیه اروپا در مسیر یک زور آزمایی بزرگ با متحد غربی خود یعنی آمریکا درباره صیانت از منافع شرکتهایشان درایران هستند. فرانسه و آلمان درسه سال تازه سپری شده و درشرایط خوش بینی به برجام قراردادهای مناسبی با ایران منعقد کرده اند و حالا دونالد ترامپ بدون توجه به منافع ایجادشده برای اروپا قصددارد بازی را بههم بزند.

خبر578
ایران و اروپا حال سوار بریک کشتی اند که دردریای توفانی که سرچشمه آن تحریم های آمریکایی است نشسته اند و می خواهند قراردادها را به ساحل امن برسانند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دردیدار با مقامهای اروپایی خواستار تضمین اروپایی ها شده است.
جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپائی امضاء کنندۀ برجام سه شنبه شب ١۵ ماه مه در بروکسل با تعهد به جستجوی راه‌های ممکن برای پایدار نگاه داشتن برجام بر پایبندی خود به آن تاکید کردند. محمد جواد ظریف، که در ادامۀ دوره سفر خود به کشورهای امضاء کنندۀ توافق اتمی وین، پس از پکن و مسکو به بروکسل آمده بود، با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی خود در این شهر دیدار و گفتگو کرد. او در پایان گفتگوهای خود با وزرای امور خارجۀ سه کشور عضو اتحادیۀ اروپا و رئیس دیپلماسی این اتحادیه، فدریکو موگرینی، گفت «بسیاری چیزها به آنچه ما بتوانیم در هفته‌های آینده انجام دهیم، بستگی دارد».وزیر امور خارجۀ ایران که برای کسب «تضمین‌های سه کشور متعهد در برجام» در تامین تسهیلات اقتصادی داده شده به ایران، به بروکسل آمده بود، با وعدۀ «تلاش در جهت یافتن راه حل‌های ممکن به این منظور» به کشور خود باز می‌گردد. او در پایان دیدارهای خود از نتیجۀ گفتگوها ابراز خرسندی کرد و گفت «ما روندی را آغاز کرده‌ایم و نتیجۀ آن» به دستاوردهای آینده بستگی دارد. یک مقام عالیرتبۀ اتحادیۀ اروپا یادآوری کرد «اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، اتحادیۀ اروپا نیز سهم خود را به جا خواهد آورد».اگر خواست ایران حفظ امتیازات اقتصادی کسب شده در برجام توسط این کشور است، تلاش اروپائیان ناگزیر جلوگیری از مجازات شرکت‌های اروپائی فعال در ایران توسط آمریکاست. این کشورها در این زمینه به مذاکره با آمریکا و کسب معافیت از مجازات برای شرکت‌های خود امید بسته‌اند. اروپائیان در همین حال برای بدست آوردن این معافیت‌ها ناگزیر باید رضایت آمریکا را جلب کنند و رضایت آمریکا به کسب محدود ساختن برنامۀ موشکی ایران و پایان دادن به دخالت‌های منطقه‌ای این کشور مشروط شده‌است. از همین روست که بگفتۀ کارشناسان «روندی» که وزیر امور خارجۀ ایران به آن اشاره دارد بر سر راه خود با موانع بسیاری روبروست.نتایج گفتگوهای انجام گرفته در بروکسل، چهارشنبه شب در میهمانی شام سران اتحادیۀ اروپا در صوفیه مورد بحث قرار خواهد گرفت. در همین نشست، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، رهیافت‌های ممکن برای حفظ منافع اقتصادی کشورهای اروپائی و راه‌های احتمالی پیشگیری از اِعمال مجازات‌های آمریکا را ارائه خواهد کرد.هر چند فرانسه از کمیسیون اروپا خواسته است در جهت خنثی کردن «قوانین فراسرزمینی» آمریکا در این زمینه «تدبیرات ملموس» اتحاذ کند، اما به نظر کارشناسان تدوین و اجرای چنین تدابیری»بسیار دشوار و حتی ناممکن است.
موگرینی: ندادن تضمین درعین جدی بودن
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه قادر نیست ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران بدهد، اما برای یافتن راهی به منظور حفظ سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام اروپایی‌ها در ایران جدی است.به گزارش خبرگزاری رویترز، فدریکا موگرینی پس از دیدار با وزیران خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بروکسل گفت یک گروه کارشناسی مأمور محافظت از سرمایه گذاری های شرکت تجاری اروپایی در ایران شده است.وی در یک نشست خبری با بیان این که «ما در حال همکاری برای یافتن یک راه حل عملی هستیم،» خاطر نشان کرد تدابیری که به دنبال آن هستیم شامل اجازه یافتن ایران برای صادرات نفت و امکان فعالیت بانک‌های اروپایی است.به دنبال اعلام تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده به خروج از توافق جامع هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین قدرت‌های جهانی و ایران در هجدهم اردیبهشت ماه، اتحادیه اروپا و ایران که با آن تصمیم مخالف هستند در صدد حفظ توافق هستند.در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با همتایان اروپایی خود راهی اروپا شده است.فدریکا موگرینی پیشتر در روز سه‌شنبه و در آغاز مذاکرات با وزیران خارجه ایران و سه قدرت اروپایی گفت، هدف این جلسات یافتن گزینه‌های مختلف برای ادامه اجرای توافق با توجه به خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها در آینده است.
فرانسه : دفاع قاطع از منافع شرکت ها


وزیران خارجه و اقتصاد فرانسه در گردهم آیی نمایندگان شرکت های فرانسوی حاضر در بازار ایران در وزارات اقتصاد این کشور در باره قاطعیت فرانسه در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا و این موضوع که تصمیم آمریکا نتواند تأثیری بر فعالیت شرکت های فرانسوی در ایران داشته باشد، اطمینان دادند. این گردهم آیی در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر أمور خارجه ایران امروز ضمن یک دیدار مقدماتی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل با وزیران امورخارجه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در مورد راهکارها و پیشنهادهای اروپایی برای حفظ برجام و مقابله با تحریم های فراسرزمینی آمریکا دیدار و گفتگو می کند.ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه پس از این گردهم آیی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما عزم قاطع داریم که نگذاریم تصمیم آمریکا هیچگونه تأثیری بر فعالیت شرکت های فرانسوی که در ایران سرمایه گذاری کرده و یا تصمیم به سرمایه گذاری در این کشور دارند، نداشته باشد.در گردهم آیی وزارت اقتصاد فرانسه مدیران و نمایندگان ۶۰ شرکت فرانسوی حاضر در بازار ایران شرکت کرده بودند. در میان آنها غول های فرانسوی چون توتال، ایرباس، پژو-سیتروئن(پ اس آ)، رنو، و سانوفی جلب توجه می کردند.در همین حال، برونو لومِر، وزیر امور اقتصاد و دارایی فرانسه گفت: داوهای اقتصادی برای شرکت های فرانسوی حاضر در بازار ایران غیر قابل چشم پوشی و بزرگ است و توافق هایی که آنها برای فعالیت در ایران امضا کرده اند، باید مورد احترام قرار گیرد. برونو لومِر در این خصوص گفت که شرکت های فرانسوی بسیاری در بخش های هوا-فضا، دارویی، انرژی و خودرو در مقیاس های چشم گیری در ایران سرمایه گذاری کرده اند. تداوم کار آنها باید تضمین گردد.وزیر امور اقتصاد و دارایی فرانسه همچنین گفت که قرار است به زودی با همتایان آلمانی و بریتانیایی خود در باره هماهنگی تلاش های سه جانبه در برابر دولت آمریکا رایزنی کند. وی گفت اقدام مشترک ما می تواند در کوتاه مدت با درخواست معافیت برای شرکت ها، مهلت اضافی برای ضرب الاجل تعیین شده و احترام به قراردهای امضا شده توسط شرکت های اروپایی با ایران باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها