رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354244

سحری و افطاری چی بخوریم؟

ساعت 24- سحری و افطاری دو وعده غذایی مهم در ماه رمضان هستند. انتخاب غذای درست در این دو وعده اهمیت زیادی دارد که در ادامه به غذاهای مناسب برای افطاری و سحری اشاره می کنیم.

وقتی که روزه خود را باز می کنید، مقدار زیادی میوه، غذای کم چرب و سرشار از آب و غذاهایی حاوی قند طبیعی برای انرژی رسانی به بدن ، بخورید.از خوردن غذاها و نوشیدنی های حاوی قند اضافه اجتناب کنید. در ادامه به چند نمونه غذا و نوشیدنی مفید برای افطار اشاره می کنیم.

نوشیدنی های مناسب برای افطار

آب، شیر، آبمیوه و اسموتی نوشیدنی های مناسب برای زمان افطار هستند، نوشیدنی هایی که به بدن آبرسانی می کنند و هیچ کالری اضافه یا قند اضافه ای ندارند. نوشیدنی هایی که بر مبنای شیر و آبمیوه هستند، بدن را با قندهای طبیعی و مواد مغذی تامین می کنند. می توانید روزه خود را با یکی از این نوشیدنی ها باز کنید. اما از نوشیدن نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی قند اضافه بعد از افطار جدا خودداری کنید چرا که کالری و قند زیادی به بدن خود وارد می کنید.

خرما

از زمان های خیلی دور خرما یکی از خوراکی های محبوب و پر مصرف در ماه رمضان و در زمان افطار بوده است که به بدن انرژی رسانی می کند و حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، مس و منیزیم است و سرشار از فیبر می باشد. به علاوه می توانید بعد از افطار از میوه های خشک دیگر مانند زردآلو، انجیر، کشمش یا آلو استفاده کنید که حاوی فیبر و مواد مغذی هستند.

میوه

در آسیای جنوبی خوردن میوه در هنگام افطار به شکل یک سنت در آمده است. میوه ها حاوی مواد مغذی و فیبر فراوان هستند و مواد معدنی و ویتامین های مختلفی به بدن ارائه می دهند.

سوپ

در بین بسیاری از مردم مسلمان آبرسانی به بدن در هنگام افطار و خوردن غذاهای حاوی آب بسیار رایج است. سوپ های سنتی حاوی گوشت و حبوباتی مانند لوبیا و عدس و مواد نشاسته ای مانند ماکارونی و غلات هستند که برای افطار بسیار موثر هستند و به بدن انرژی و مواد مغذی ارائه می دهند.

بعد از افطار غذاها متفاوت است، اما سعی کنید غذایی که می خورید حاوی مقدار زیادی چربی یا قند و نشاسته نباشد. به یاد داشته باشید که هر روز زمان خیلی کمی دارید تا مواد ضروری و مغذی را به بدن خود برسانید و نیازهای آن را برای سالم ماندن براورده کنید، بنابراین رژیم غذایی شما در طول دوره ماه رمضان بسیار مهم است.

در صورت امکان بعد از خوردن افطاری و برای اینکه فرصتی به هضم غذای خود بدهید، کمی ورزش سبک انجام دهید، به عنوان مثال کمی پیاده روی کنید.

غذاهای مناسب برای سحری

در هنگام سحر بهتر است مقدار زیادی مایعات بنوشید، غذاهایی بر مبنای مایعات انتخاب کنید تا مطمئن شوید به بدن خود آبرسانی کرده اید. برای داشتن انرژی غذاهای حاوی نشاسته انتخاب کنید، غلات سبوس دار و خوراکی های سرشار از فیبر بخورید چرا که این مواد غذایی به آهستگی هضم می شوند. در ادامه به چند غذای مفید برای سحر اشاره می کنیم.

جو دو سر

جو دو سر از جمله غلاتی است که می توانید در فرنی خود از آن استفاده کنید. فرنی آب زیادی دارد و همچنین حاوی مواد مفید دیگری مانند شیر و آب و ماست است. می توانید فرنی خود را با میوه های تازه و خشک و آجیل ها و دانه های مختلف بخورید.

غلات حاوی فیبر بالا

این غلات حاوی فیبر زیادی هستند و اغلب با مواد معدنی و ویتامین ها غنی می شوند و مواد مغذی زیادی به بدن ارائه می کنند. به علاوه غلات معمولا با شیر مصرف می شوند که به این ترتیب هم به بدن آبرسانی می شود و هم کلسیم، ید و ویتامین B از شیر دریافت می کنید.

غذاهای نشاسته ای مانند برنج

می توانید پودینگ برنج را با میوه یا شیر بخورید. غذایی که برای سحر انتخاب می کنید نباید نمک زیادی داشته باشد زیرا نمک باعث تحریک تشنگی می شود.

ماست

ماست غذای خیلی خوبی برای سحری است چرا که مواد مغذی زیادی مانند پروتئین، کلسیم، ید و ویتامین B وارد بدن می کند و همچنین حاوی آب است. می توانید ماست را با غلات و میوه ترکیب کرده و مصرف کنید.

نان

بهتر است نان سبوس دار بخورید چرا که نان سبوس دار حاوی فیبر زیادی است. از ترکیب نان با پنیر یا گوشت قرمه اجتناب کنید. از آنجایی که نان کمی خشک است و تشنگی را تحریک می کند، حتما آب زیادی بنوشید یا همراه آن میوه بخورید یا می توانید نان را همراه با غذاهای حاوی آب، مانند سوپ، بخورید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها