رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354599

قدیمیترین موزه جهان را چه کسی ساخت؟

ساعت 24-در سراسر دنیا ۱۸ مه روز بین‌المللی موزه نام گرفته و در هر سال این روز با موضوعات مختلف مرتبط با موزه نام‌گذاری می‌شود. روز جهانی موزه در سال ۲۰۱۸ نیز موزه‌های Hyperconnectivity با رویکردهای جدید همگانی نام گرفته است.

div>

به گزارش ایسنا به نقل از میوزیوم، Hyperconnectivity اصطلاح جدیدی است که در سال ۲۰۰۱ برای ارتباطات امروزی مانند مخاطب چهره به چهره، ایمیل، پیام فوری، تلفن یا اینترنت در نظر گرفته شد. شبکه جهانی ارتباطات هر روز پیچیده‌تر و متنوع‌تر می‌شود و در دنیای امروز موزه‌ها نیز به این روند پیوسته‌اند و دلیل انتخاب شورای بین‌المللی موزه (ICOM) نیز همین مورد بوده است.

هدف روز جهانی موزه آگاهی‌رسانی این واقعیت است که موزه‌ها ابزار مهمی برای تبادلات فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها، توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردم هستند. رویدادها و فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده مراسم روز جهانی موزه در سال ۲۰۱۸ یک روزه و یا به مدت یک هفته‌ برنامه‌ریزی شده است.

مشارکت موزه‌ها در سراسر جهان در این روز در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۶ هزار موزه از ۱۵۷ کشور در این رویداد شرکت داشتند.

انجمن موزه‌های بین‌المللی ICOM موزه را یک موسسه دائمی و غیر انتفاعی معرفی می‌کند که در خدمت جامعه و همچنین پیشرفت آن است. در نتیجه عموم مردم قادر به کسب علم، حفظ، تحقیق، برقراری ارتباط و نمایش میراث ملموس و غیر ملموس به اضافه محیطی لذت‌بخش برای تفریح، تحصیل و آموزش هستند. بنابراین روز جهانی موزه IMD پلتفرمی برای افزایش آگاهی عمومی در مورد موزه‌هایی است که امروز در بهبود جامعه و در سطح بین‌المللی نقش دارند.

هر ساله در این روز از موزه‌های سراسر جهان دعوت می‌شود در این مراسم برای ترویج نقش موزه در سراسر جهان شرکت و فعالیت‌های منحصربه‌‎فرد، سرگرم‌کننده و آموزنده ارائه دهند.

این روز در سال ۱۹۷۷ نامگذاری شده و هر ساله بر تعداد شرکت‌کنندگان آن افزوده می‌شود. در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰ هزار موزه از ۹۰ کشور و در سال ۲۰۱۰ حدود ۹۸ کشور در این مراسم شرکت کردند. در سال ۲۰۱۱ نیز ۱۰۰ کشور جهان و بیش از ۳۰ هزار موزه و در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲۰ کشور جهان در مراسم روز جهانی موزه حضور داشتند. پوستر رسمی بین‌المللی روز موزه در سال ۲۰۱۱- به ۳۷ زبان ترجمه شد.

قدیمی‌ترین موزه‌های جهان

قدیمی‌ترین موزه جهان توسط باستان‌شناس Leonard Wooley در سال ۱۹۲۵ کشف شد. این موزه قدیمی توسط شاهزاده خانم بابلی در ۲۵۰۰ سال پیش ساخته شده است.

اولین موزه‌های جهان در واقع مجموعه‌های خصوصی افراد ثروتمند، خانواده‌ها یا نهادهای هنری بودند که شامل اشیاء نادر و مصنوعات هنری می‌شدند. اغلب این موارد در اتاق های wonder یا قفسه‌های curiosities به نمایش گذاشته می‌شدند.

قدیمی‌ترین موزه از این نوع موزه Ennigaldi-Nanna است که قدمت آن ۳۵۰ سال پیش از میلاد بوده و به آثار باستانی بین‌النهرین اختصاص دارد.

در سال ۱۹۲۵ باستان‌شناس لئونارد ووللی یک مجموعه عجیب و غریب از مصنوعات را در حالی که در قصر بابلی کاوش می‌کرد، کشف کرد. این اشیا از زمان‌ها و مکان‌های مختلفی بودند و با این حال به صورت منظمی سازمان یافته و حتی برچسب‌گذاری شده بودند. در نتیجه ووللی اولین موزه جهان را کشف کرد.

بعضی از قدیمی‌ترین موزه‌های عمومی در جهان در دوره رنسانس در ایتالیا افتتاح شدند، اما بیشتر آنها در قرن هجدهم افتتاح شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها