رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 361804

تا ساعت 11صبح تهران همه چیز خوش و خرم است

تاریخ به سود صلح ورق می خورد

ساعت24-دیدار تاریخی و شاید دگرگون کننده بنیادهای ساختاری سیاست در بخش مهمی از جهان میان رهبر جوان و پیچیده کره شمالی و رییس جمهور سالخورده آمریکا عت 11 صبح تهران مطابق با خواست طرفین نشان داده می شود. تصور تحلیلگران این بود که اگر دو طرف بعد از مذاکرات به طور مشترک صحبت کنند یا متنی را امضا کنند نشان دهنده پیشرفت مذاکرات است.

خبر456
برخی از حاشیه های این دیدار تاریخی به نقل از رسانه های خارجی دستچین شده است که می خوانید
این زن کیست؟
این زنی است که همه جا در دیدارها دیده می‌شود حتی در دیدار محرمانه دو نفره. او ترجمه همزمان سخنان دو رهبر را به عهده دارد و فعلا بعد از دونالد ترامپ و کیم جونگ اون مهم‌ترین فرد در گفت‌وگوهاست که از مذاکرات پشت پرده خبر دارد
لیموزین ترامپ
بعد از جلسه ناهار دونالد ترامپ رهبر کره شمالی را با خود برد تا ماشین لیموزین رییس‌جمهور آمریکا را به او نشان بدهد.
امضای چه چیزی؟
دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در پایان جلسه ناهار گفت که نشست فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و آماده امضا می‌شوند. اما او نگفت چه چیزی امضا خواهد شد. فقط گفت "تا دقایق آینده معلوم می‌شود."
38 دقیقه تاریخی
دقایقی بعد از ساعت ۹ صبح به وقت محلی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون با هم دست دادند. آنها به مدت ۳۸ دقیقه وارد جلسه محرمانه شدند که فقط دو مترجم آنجا حضور داشتند. در ابتدای جلسه فقط جملات کوتاهی گفتند و خبرنگاران بیرون رفتند.سپس وارد جلسه دیگری شدند که هیئت کره‌ شمالی و هیئت آمریکایی حضور داشتند و این دیدار حدود دو ساعت طول کشید.سران دو کشور سپس ناهار کاری را شروع کردند که مدت زیادی طول نکشید.بعد از ناهار فقط دونالد ترامپ و کیم جونگ اون بیرون آمدند. در حالی که رهبر کره شمالی سکوت کرده بود آقای ترامپ به خبرنگاران گفت که پیشرفت خوبی داشته‌اند و برای امضا می‌روند.
پنهان کاری
آژانس مرکزی خبر کره (خبرگزاری رسمی کره شمالی) به زبان انگلیسی هنوز گزارش دیدار کیم و ترامپ را منتشر نکرده است. آخرین خبر این خبرگزاری مربوط به گردش شبانه کیم جونگ-اون در سنگاپور و دیدن مناطق دیدنی شهر است.
ترامپ: پیشرفت خوبی داشته‌ایم
سران دو کشور از مهمانی کاری ناهار خارج شدند. دونالد ترامپ فقط به خبرنگاران گفت که پیشرفت خوبی داشته‌اند و برای امضا می‌روند اما کیم جونگ اون سکوت کرده بود. آن دو در کنار هم راه می‎رفتند تا زمانی که به خبرنگاران نزدیک شدند اما فقط آقای ترامپ صحبت کرد. و سپس دوباره به هتل بازگشتند.تصور می‌شود که کیم جونگ اون تا حدودی مکالمات انگلیسی را متوجه می‌شود.

حذف حقوق بشر
پروفسور رابرت کلی از دانشگاه بوسان می‌گوید به این دلیل که هربار آمریکا درباره این موضوع صحبت کرده با واکنش تند کره شمالی روبرو شده است.صحبت از حقوق بشر گفتگوهای پیشین با پیونگ یانگ را با شکست روبرو کرده است. آمریکا می‌گوید باید صحبت از حقوق بشر را به آینده محول کند، زمانی که موتور مذاکرات روشن شده است. اما اگر مذاکرات ادامه پیدا کند فشار از طرف گروه‌های حامی حقوق بشر برای گنجاندن این موضوع در مذاکرات افزایش پیدا می‌کند.
نشست دوم با حضور هیئت همراه
پرچم‌های داخل اتاق مذاکرات هم مانند پرچم پشت سر دونالد ترامپ و کیم جونگ اون با همان ترتیب و تعداد بود. شش پرچم آمریکا و شش پرچم کره شمالی که یکی در میان کنار هم چیده شده بودند.پوشش برنامه بامدادی رادیوی بی‌بی‌سی از وقایع امروز سنگاپور را اینجا ببینید و بشنوید: برنامه تصویری

ترامپ موفق خواهد شد؟
کریستوفر هیل، دیپلمات باسابقه آمریکایی و سفیر سابق این کشور در کره جنوبی گفت:"تمام روسای جمهوری قبلی آمریکا می‌توانستند با رهبران کره شمالی ملاقات کنند. اما این کار را نکردند چون کره شمالی حاضر به عقب نشینی از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود نشده بود. ترامپ کاری متفاوت انجام داد.من فکر می‌کنم آخر کار کره شمالی می‌گوید از تسلیحات هسته‌ای خود دست خواهد کشید اما زمانی برای آن مشخص نخواهد کرد.دراین صورت بازهم همانجایی خواهیم بود که در مذاکرات پیشین با این کشور رسیدیم. سئوال اصلی اینجاست که آیا ترامپ خواهد توانست این گفتگوها را جلوتر ببرد؟"این سومین نشست بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون از ساعت 9 صبح به وقت محلی سنگاپور است اما خبرنگاران در هیچ کدام از سه نشست حضور نداشته‌اند. نشست سوم ناهار کاری بین سران دو کشور و هیئت همراه آنها است.
خانواده‌های دو کره به هم می‌رسند؟
تمام چشم‌ها به مذاکرات سران کره شمالی و آمریکا دوخته شده است اما مذاکرات دیگری هم در جریان بوده است.


گفت‌وگوهای سئول و پیونگ یانگ از کنفرانس ماه آوریل ادامه داشته است. میلیون‌ها نفر در دو کره شمالی و جنوبی هنوز از عزیزانشان دور هستند.از زمان جنگ دو کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی خانواده‌های زیادی از هم دور افتاده‌اند. دو کره بعد از دیدار تاریخی سران دو کشور در ماه آوریل تواق کردند که تحت نظر صلیب سرخ در روز ۱۵ اوت در این باره مذاکره کنند.کمتر از سه هفته پیش بود که رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به رهبر کره شمالی گفت دیدار را لغو می‌کند. ولی از فردای همان نامه ظاهرا سنگ‌های جلوی راه برداشته شد و این دیدار سر گرفت. این سکه یادگاری هم که خیلی‌ها نگرانش بودند تاریخی شد. فقط جهت ایستادن دو رهبر برعکس در آمد!
شهروندان کره شمالی با خبرند؟
بله. برگزاری دیدار میان رهبران کره شمالی و آمریکا در رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش شده است که به خودی خود اتفاق قابل توجهی محسوب می‌شود.با این همه بعید است کسی از میان اهالی این کشور رسانه‌های آزاد مثلا بی‌بی‌سی را ببیند. سازمان گزارشگران بدون مرز کره شمالی را بسته ترین کشور جهان در فهرست آزادی مطبوعات و رسانه‌ها معرفی کرده است.تمام اخبار در این کشور از طریق رسانه‎های دولتی منتشر می‌شوند و شهروندان برای خواندن، شنیدن، یا دیدن مخفیانه اخبار بین المللی زندانی می شوند.

صحنه گردان کیست ؟
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می‌خواهد کاری را به انجام برساند که پدر و پدربزرگش هرگز نتوانستند. او چشمی هم به عواید اقتصادی این دیدار دارد.دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا خودش را به عنوان تنها کسی معرفی کرده است که می‌تواند با تهدید کره شمالی تقابل کند.مون جائه-این، رهبر کره جنوبی قدیمی‌ترین بازی‌گردان این صحنه است.شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در این میان مبهم‌ترین نقش را بر عهده دارد.اما نقش کدام پررنگ‌تر است؟
راستی آزمایی از روی سند
سندی که در پایان این دیدار تاریخی منتشر می‌شود محک خوبی برای اتفاقاتی است که در چند ساعت گفتگو میان کره شمالی و آمریکا گذشته است.کلماتی که در این سند به کار می‌روند نیز در هویدا کردن میزان موفقیت نشست معیار خوبی هستند. اینکه حاصل این اجلاس یک بیانیه رسمی مشترک است یا یک یادداشت تفاهم مشترک می تواند نشان بدهد دو طرف مشترکاتی دارند که امیدوارند با گفتگوهای بیشتر آن را پیش ببرند.اگر تنها یک بیانیه مطبوعاتی مشترک حاصل این مذاکرات باشد نشانه چندان خوبی نیست. از آن بدتر بیانیه مطبوعاتی جداگانه است که درواقع نشان خواهد داد موضع دو طرف هنوز فرسنگ‌ها با هم فاصله دارد. واژه های بیانیه نیز تعیین کننده است.اینکه تعریفی برای خلع سلاح هسته ای در این بیانیه ارائه می شود یا نه و همینطور اینکه جدول زمانی مشخصی برای رسیدن به اهداف مشخص می شود، همه از میزان جدیت و آمادگی طرفین در پیشبرد مذاکرات حکایت می‌کند؛ در حالی که اگر زمان مشخصی برای رسیدن به اهداف طرح شده ارائه نشود نتیجه چندان رضایت بخش تلقی نخواهد شد. گزارش یورونیوز:امضای تفاهم‌نامه
سرانجام لحظۀ تاریخیِ دیدار دو دشمن دیرینه فرا رسید. رهبران دو کشور ایالات متحده آمریکا و کرۀ شمالی ساعت ۹ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی در جزیرۀ سنتوزای سنگاپور با یکدیگر دست دادند.این دیدار پس از مذاکرات فشرده و طولانی مدت نمایندگان دو کشور ممکن شد. کیم جونگ اون و دونالد ترامپ پس از ادای جملاتی کوتاه مقابل خبرنگاران، پشت درهای بسته گفتگویی دو جانبه را با حضور مترجمان آغاز کردند.دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون، بعد از ظهر دوشنبه در سنگاپور و پس از زمانی بیش از دو ساعت گفتگو، سرانجام توافق نامه‌ای را امضا کردند.
حرف ترامپ
دونالد ترامپ در زمان امضای توافقنامه دوجانبه گفت: «امروز روابط خوبی میان ما برقرار شد. ما توانستیم دربارۀ تمام سوژه‌ها صحبت کنیم و خوشحالیم که اکنون می‌توانیم این اسناد را مقابل شما امضا کنیم. هر دو طرف از این گفتگوها راضی هستند. موضوعات بسیاری در این توافقنامه مطح شده است. از همه برای تلاشی که در این راستا داشتند، سپاسگزارم.»او در ادامه گفت: «ما در راستای بهبود شرایط پیش رفتیم، افتخار می‌کنیم که توانستیم یک خطر بزرگ را حل و فصل کنیم و در این زمینه از آقای کیم بسیار سپاسگزارم. ما امروز پیشرفت بسیار بزرگی داشتیم
اون چه گفت
کیم جونگ-اون نیز گفت: «امروز در این دیدار تاریخی توانستیم گذشته را به کناری بگذاریم و آینده جدیدی را پیش روی خود تصویر کنیم. دنیا از امروز تغییرات جدیدی را در عرصه بین‌الملل خواهد دید.
دونالد ترامپ در اولین اظهار نظر خود مقابل رسانه‌ها پس از گفتگوی دو رهبر، اعلام کرد که مذاکرات بهتر از آنچه که او انتظار داشته است، پیش رفته و تنها کاری که باقی مانده، امضا کردن توافق است
واکنش مون جائه-این


رئیس جمهوری کرۀ جنوبی به همراه شماری از مقامات رسمی این کشور نیز تماشاگر مراسم دیدار رهبران آمریکا و کرۀ شمالی بودند. او در واکنش به دیدار سنگاپور گفت: «من شب گذشته نخوابیدم. من هم در کنار مردم کشورم آرزو دارم که این نشست با موفقیت به پایان برسد و عصر جدیدی از غیرهسته ای شدن کامل، صلح و روابط جدید میان کرۀ شمالی، کرۀ جنوبی و آمریکا آغاز شود
اصرار بربرابری
کرۀ شمالی اصرار داشته است که در جریان نشست سنگاپور، این کشور و ایالات متحده آمریکا از موقعیت کاملا برابری برخوردار باشند. بنا بر اعلام مقامات برگزار کننده، در جریان مذاکرات نمایندگان دو طرف که پیش از دیدار دو رهبر انجام شد، نمایندگان کرۀ شمالی تاکید داشتند که ایالات متحده آمریکا در این دیدار، جایگاهی برابر با کرۀ شمالی داشته باشد.

آنها می‌خواستند که این اطمینان حاصل شود که هم در مراسم دیدار دو رهبر و هم در موضوع تامین امنیت، تصویری که از این کشور به جهان ارائه می‌شود همسطح با تصویری باشد که از آمریکا نمایش داده می‌شود. به همین دلیل شمار مقامات شرکت کننده در دیدار دو رهبر و حتی شمار رچم هایی که در مراسم دیدار استفاده شد، برابر بوده است. لوگوی این مراسم نیز توسط آمریکا طراحی شده و به تایید کرۀ شمالی رسیده است.
نگاه چینی ها
خبرگزاری دولتی چین در واکنش به نشست سنگاپور اعلام کرد که هیچکس انتظار ندارد که یک دیدار نیم‌روزه «تمام اختلافها را از بین ببرد و بی‌اعتمادی عمیقی که میان دو دشمن قدیمی وجود دارد را برطرف کند.»چین هشدار داده است که به جای مسابقه برای رسیدن به نتایج، بهتر است مسیری دقیق و مستمر برای مذاکره انتخاب شود.در بیانیه خبرگزاری شین‌هوا آمده است: «طی کردنِ مسیر رسیدن به هدف غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره و برقراری صلح و رفاه در منطقه، نیاز به صبر و درایت دارد
فیلم تخیلی
گفته می‌شود کیم جونگ-اون، پس از دست دادن تاریخی با دونالد ترامپ، در راهروهای هتل خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفته است: «برای خیلی‌ها در سراسر جهان [آنچه اکنون در سنگاپور می‌گذرد] باور نکردنی و چیزی مانند فیلم تخیلی است.
دارایی 6هزار میلیارد دلاری
بر اساس برآوردها کرۀ شمالی دارای ذخایر معدنی فراوانی است که احتمالا ارزش آن به ۶ تریلیون دلار می‌رسد. احیای دوباره مسیرهای ریلی و جاده‌ای در این کشور می‌تواند به پیونگ یانگ برای استفاده از این منابع کمک کند.پیش‌بینی می‌شود یکی از اولین اقدامات، بازگشایی خطوط ریلی و جاده‌ای میان کرۀ شمالی و کرۀ جنوبی باشد. اقدامی که پیش از این در ماه آوریل مون جائه-این و کیم جونگ-اون بر سر آن توافق کردند.
فایده های توافق احتمالی با آمریکا
از نظر کارشناسان، هر نوع پیشرفتی در گفتگوهای سنگاپور، برای کرۀ شمالی که در حال حاضر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، یک فرصت اقتصادی بزرگ محسوب می‌شود.مون جائه-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی طرحی را مبنی بر توسعۀ سه کمربند اقتصادی پیشنهاد کرده است. بر اساس طرح او، بهبودی روابط کرۀ شمالی با جامعه بین‌الملل، قلب صنعت کرۀ جنوبی را به اقتصاد کرۀ شمالی و سپس به اقتصاد چین و روسیه پیوند خواهد داد.


پسا توافق اولیه
پس از مذاکرات رهبران دو کشور که برخی پیش‌بینی کرده‌اند مدت آن به دو ساعت نیز برسد، آنها به دیگر مقامات رسمی حاضر در سنگاپور خواهند پیوست و نهار را مشترکا خواهند خورد.در صورت موفقیت کیم جونگ-اون و دونالد ترامپ در دستیابی به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در حوزه دیپلماسی، آنگاه انتظار می‌رود که تغییرات مهمی در چشم انداز امنیت در شمال شرق آسیا ایجاد شود.بسیاری رویدادهایی را که هم اکنون در حال وقوع است، با فروریختن دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ میلادی که اروپا را تغییر داد، مقایسه می‌کنند
فقط چند ثانیه
دست دادن کیم جونگ-اون و دونالد ترامپ تنها چند ثانیه طول کشید و چند کلمه‌ای نیز میان آنها رد و بدل شد. سپس هر دو راهی اتاق جلسه شدند و در مسیر رسیدن به اتاق، در راهروی هتل به یکدیگر لبخند می‌زدند.بسیاری از کره‌ای‌های ساکن سنگاپور در این روز دور هم جمع شدند تا دیدن این لحظات تاریخی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.رهبران دو کشور در حضور خبرنگاران با یکدیگر دیدار کرده و به یکدیگر دست دادند. هر دوی آنها ابراز امیدواری کردند که گفتگوهای موثری در پیش داشته باشند و به نتایج مهمی برسندرهبران دو کشور، هتل‌های محل اقامت خود را برای این دیدار تاریخی ترک کردند و هم اکنون رهسپار هتل جزیره سنتوزا هستند
رجز خوانی از نوع ترامپ
دونالد ترامپ در یکی از آخرین پیام‌های توییتری خود که از سنگاپور منتشر کرد، با اشاره به دیدار تاریخی پیش‌رو، مخالفان خود را بازندگانی توصیف کرد که همواره سیاستهای او را زیر سوال برده‌اند. او با اشاره به آمریکایی‌های زندانی در کرۀ شمالی، آزمایشهای موشکی و تحقیقات این کشور اعلام می‌کند که اکنون همۀ این حوادث متوقف شده‌اند. او با اشاره به مخالفانش می‌نویسد: «آنهایی که از همان ابتدا کارهای من را اشتباه می‌دانستند، دیگر چیزی نمی‌توانند بگویند
نگاه اروپایی
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که نسبت به نتایج نشست سنگاپور خوشبین است. او دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون را به دلیل «از بین بردن چرخۀ مخاطرات که در سال گذشته نگرانی‌های بسیاری را بوجود آورده بود» ستود. او اعلام کرد که سازمان ملل از این گفتگوها حمایت می‌کند.آقای گوترش اعلام کرد که سازمان ملل آماده کمکهای انسانی به کرۀ شمالی است. سازمان ملل هم اکنون در تلاش برای تامین بودجه ۱۱۱ میلیون دلاری برای کمک به مردم کرۀ شمالی است و دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که باید کشورهای آسیایی به جای آمریکا برای تامین این کمک مالی، وارد عمل شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها