رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 362581

آب سرد با طعم سکته قلبی!

ساعت 24-طی چند روز اخیر خبر درگذشت ناگهانی دو نفر از روزه‌داران بر اثر سکته قلبی پس از نوشیدن آب سرد در افطار توجه بسیاری را به خود جلب کرده است‌. این اتفاق پرسش‌های زیادی را در ذهن بسیاری مطرح کرده.

این‌که آیا نوشیدن آب سرد منجر به سکته قلبی می‌شود؟ این اتفاق چگونه ممکن است‌؟ یعنی نباید دیگر آب سرد بخوریم‌؟ برای پاسخ به این سوالات گفت‌وگوی کوتاهی با محمدرضا محمدحسنی، فوق‌تخصص قلب و عروق انجام دادم .

آیا آب سرد می‌تواند باعث سکته قلبی شود؟

مسلما آب سرد به خودی خود سکته قلبی یا مغزی نمی‌آورد. در مواجهه با هر خبر ابتدا باید به آن اندیشید و پیشینه آن را بررسی کرد و سپس به صحت آن اعتماد کرد.

آب سرد سبب اسپاسم و گرفتگی رگ‌های قلب می‌شود و خطر سکته قلبی را در افرادی که عارضه قلبی یا گرفتگی عروقی شدید دارند، بالا می‌برد،‌ اما نکته اینجاست که بسیاری از افراد در ظاهر سالم هستند و از بیماری قلبی خود خبر ندارند و نوشیدن آب سرد یا رفتن در حوضچه آب سرد بویژه پس از سونا ممکن است در آنها با خطر سکته قلبی همراه باشد .

یعنی شنا کردن در آب سرد برای بیماران قلبی خطرناک است؟

در واقع، می‌توان پریدن در حوضچه آب سرد در حالی که بدن فرد گرم است را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین عوامل بروز سکته قلبی عنوان کرد. انجام این حرکت در بیشتر افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی دارند و داروهای قلبی مصرف می‌کنند، می‌تواند سنکوب را به دنبال داشته باشد. کسانی که مشکلات قلبی دارند باید در آب با دمای متعادل شنا کنند و ضربان قلب خود را در حد طبیعی نگه دارند و از هرگونه استرس و هیجان خودداری کرده و به آرامی در آب شنا کنند.

چرا متخصصان تغذیه و طب سنتی نیز افراد را طی روزه‌داری و حتی به طور کامل دیگر روزها از مصرف آب یخ منع می‌کنند؟

متخصصان تغذیه معتقدند که نوشیدن آب سرد در اول افطار خطرات بسیاری برای بدن دارد و به معده آسیب می‌زند و توصیه می‌کنند که روزه‌دار، افطار خود را با یک نوشیدنی گرم و خرما باز کند و پس از ده دقیقه آب و دیگر نوشیدنی‌ها را مصرف کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها