رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 367316

مسجدهای معروف استانبول کدامند؟

رپرورتاژ / یکی از نمادهای شهر استانبول مسجد بزرگ ایاصوفیا است. حتی اگر اهل فیلم باشید این مسجد را در فیلم تیکن ۲ و در لیام نیسون را در حال قهرمان بازی در اطراف این مسجد دیده اید.

استانبول سالیان سال، مرکز سیاسی امپراطوری عثمانی بوده‌است. مساجد و کاخ‌ها، اماکن بسیار مهمی در نظام سیاسی کشورهای اسلامی آن زمان بوده‌اند. استانبول هم از این قائده مستثنی نیست. برای همین هم در جای‌جای شهر استانبول، با کاخ‌ها و مساجد باشکوه متعددی مواجه می‌شویم، کاخ‌ها و مساجدی که همگی متعلق به یک امپراطوری بوده‌اند و بنابراین بسیار مشابه هستند.

کاخ‌های استانبول را در مطلبی جداگانه معرفی کرده‌ایم. در ادامه به معرفی مساجد معروف استانبول خواهیم پرداخت. با توجه به عظمت و آرامش خاص این مساجد، اکثر مسافران تور استانبول، فارغ از تمایلات مذهبی‌شان، حداقل از یکی از دو مسجد اباصوفیا یا مسجد سلطان احمد بازدید می‌کنند. اما معماری کلی مساجد استانبول، طرز قرارگیری گنبد، قبه‌ها و مناره‌هایشان مشابه هم است و فقط در برخی از جزئیات با هم تفاوت دارند. بنابراین، با توجه به محدودیت زمان مسافران در تور ترکیه، سایر مساجد کمتر مورد بازدید قرار می‌گیرند و خلوت‌تر و دنج‌تر هستند.

مسجد ایاصوفیه Hagia Sophia

مسجد اباصوفیا

مسجد ایاصوفیه (ایا صوفیا) یکی از نمادهای شهر استانبول است. ایاصوفیا در ابتدا کلیسا بود. بنای اولیه آن در قرن ششم میلادی ساخته شد و برای چندین قرن، بزرگ‌ترین کلیسای جهان بود. اما در سال ۱۴۵۳، بعد از فتح استانبول توسط محمد فاتح، سلطان مسلمان عثمانی، این کلیسا به مسجد تغییر کاربری یافت. بعدترها، در سال ۱۹۵۳ آتاتورک دستور داد تا این مسجد به موزه تبدیل شود تا زیبایی‌ها و عظمت آن بهتر از قبل در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.بیشتر بخوانید: تور استانبول

با حضور در مسجد یا موزه ایاصوفیه با آن عظمت و هنرمندیِ توامان، حسی فوق‌العاده به دست خواهید آورد و زیبایی این مسجد، شما را به تحسین وا می‌دارد. سقف بسیار بلند این مسجد، با گچ‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌های دقیقی آراسته شده‌است. ارتفاع گنبد این مسجد ۱۵ متر است و طول و عرض آن ۸۲ و ۷۳ هستند.

تبدیل کلیسای ایاصوفیا به مسجد، باعث خلق سبک جدیدی در معماری شد. این سبک بعدها در سایر مساجد استانبول هم به کار گرفته شد.

مسجد سلطان احمد استانبول (مسجد آبی) Sultan Ahmed Mosque

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

عثمانیان در اواخر قرن ۱۷، درگیر چند جنگ بزرگ بودند. پس از فتوحات متعدد در طول این سال‌ها، سلطان احمد با نیت سپاسگزاری از خداوند، دستور ساخت یک مسجد بزرگ را دارد. جالب است که این مسجد عمدا در نزدیکی مسجد ایاصوفیه ساخته شد تا نشان بدهد سازندگانش قصد رقابت با عظمت و شکوه مسجد ایاصوفیه را دارند.

این مسجد در کنار آب‌های تنگه بسفر، جلوه‌ای ویژه دارد. کاشی‌های آبی‌رنگ درون مسجد، فضای آن را بسیار خاص و آرامش‌بخش کرده‌اند. این کاشی‌های ویژگی مهمی از این مسجد هستند و به خاطر همین کاشی‌های خاص هم هست که بسیاری، این مسجد را با نام «مسجد آبی» می‌شناسند.

مقبره سلطان احمد هم در گوشه‌ای از مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد قرار دارد. این مسجد اولین مسجدی بود که بعد از مسجد الحرام مکه، شش مناره داشت و همین مسئله در زمان ساخت مسجد، حاشیه‌هایی برای آن ایجاد کرد.

اگر از معماری لذت می‌برید و با حضور در فضاهای معنوی، آرامش می‌گیرید توصیه می‌کنیم حتما بازدید از هر دو مسجد فوق را در برنامه‌یتان در تور استانبول قرار بدهید.

مسجد رستم پاشا Rüstem Pasha Mosque

مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا یکی دیگر از مسجدهای بسیار زیبای استانبول است. این مسجد به دستور رستم پاشا، صدر اعظم وقت عثمانیان و داماد خرم سلطان و توسط یکی از معماران مشهور زمانه به نام معمار سنان ساخته شد. جالب است بدانید که ساخت این مسجد در سال ۱۵۶۳ و دو سال پس از مرگ رستم پاشا به پایان رسید.

مسجد رستم پاشا در یکی از بازارهای شلوغ آن زمان استانبول ساخته شد. برای همین هم سازندگان آن، فضاهایی به بزرگی زمین مساجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد را در اختیار نداشتند. معماران از فضای موجود نهایت استفاده را کرده‌اند و مسجدی نه چندان بزرگ اما بسیار زیبا را به وجود آورده‌اند.

معماری بیرونی مسجد رستم پاشا مشابه با سایر مساجد استانبول است. اما نقطه تمایز و ارزش اصلی این مسجد، طراحی داخلی بسیار زیبای آن است. درون مسجد، کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ بسیار زیبایی با نقوش گل‌های مختلف مانند میخک، مینا، لاله، رز و … به صورت هنرمندانه و با جزئیات فراوان دیده می‌شود. این کاشی‌کاری‌های زیبا، باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان با حضور در این مسجد احساسی متفاوت و فوق‌العاده را تجربه کنند.اطلاعات بیشتر در مورد تور لحظه آخری استانبول را در سایت سفر باتو ببینید.

این مسجد در یکی از محله‌های قدیمی استانبول قرار گرفته است. مسافران تور استانبول در کنار بازدید از این مسجد، امکان سر زدن به چند بازار سنتی نزدیک این منطقه را هم دارند.

مسجد سلیمانیه Süleymaniye Mosque

مسجد سلیمانیه استانبول

این مسجد، از نظر وسعت، دومین مسجد بزرگ استانبول است. مسجد سلیمانیه به دستور سلطان سلیمان ساخته شد و نام مسجد از نام همین فرد گرفته شده‌است. معمار این مسجد، معمار سنان یعنی همان معمار معروف مسجد رستم پاشا بوده‌است. برای بیان ارزش کارهای این معمار کافیست اشاره کنیم که گفته می‌شود طراحی‌های معمار سنان بر روی معماری تاج محل هند تاثیر فراوانی گذاشته است.

در اطراف بنای اصلی مسجد سلیمانیه، حیاط و شبستان‌های بزرگی وجود دارد که فضای بیرونی مسجد را زیبا و و با صفا می‌کند. مسجد سلیمانیه نزدیک بازار بزرگ استانبول است. بنابراین مسافران تور ترکیه، پس از بازدید از این بازار معروف استانبول، اگر وقت اضافه داشته باشند می‌توانند بر سر راه خود از این مسجد هم بازدید کنند.

مسجد فاتح استانبول (مسجد فتیح) Fatih Mosque

فاتح

روز ۲۹اُم ماه می ۱۴۵۳، جوانی ۲۱ ساله به نام محمد، قسطنطنیه پایتخت امپراطوری روم شرقی را فتح کرد؛ امپراطوری عثمانی به جهان معرفی شد و او سلطان محمد فتیح، لقب گرفت. حالا یکی از مشهورترین مناطق استانبول به احترام سلطان محمد فتیح، «فتیح» نام دارد. در همین محله یکی از اولین مساجد شهر استانبول به نام مسجد فاتح یا فتیح قرار دارد.

مسجد فتیح در زلزله سال ۱۷۶۶ استانبول آسیب‌های جدی دید و در سال ۱۷۷۱ با طرحی متفاوت با نمونه اولیه، بازسازی شد. در ساخت مسجد فاتح، معماری اسلامی، کمتر با معماری بیزانتین ترکیب شده‌است و در نتیجه این مسجد یکی از ناب‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی- عثمانی است.

مقبره سلطان محمد هم در گوشه‌ای از همین مسجد قرار گرفته‌است.

همانطور که گفتیم این مسجد در محله فتیح استانبول قرار دارد. بنابراین بر سر راهتان در بازدید از نقاط گردشگری استانبول، می‌توانید بازدیدی کوتاه از این مسجد هم داشته باشید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها