رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 368251

ساعت 24 از تغییر سیف و جانشین او گزارش می دهد

سید حمید پورمحمدی درآستانه ریاست بانک مرکزی

ساعت۲۴-یکشنبه گذشته و روزسوم تیرماه بود که محمد مهدی بهکیش اقتصاددان نامدار ایرانی که دبیرکلی اتاق بازرگانی جهانی درتهران را نیز در اختیار دارد وبه شماری از اعضای اتاق بازرگانی مشورت می دهد دراتاق ایران و در برابرمحمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با صدای بلند گفت که روزقبل از این تاریخ در نشستی با ولی الله سیف رییس بانک مرکزی بوده و او خبرداده است که " دیگر نمی دانم چه کنم" . این نقل قول مستقیم از ولی الله سیف هرگز با تکذیبی از سوی هیچ فرد و نهادی همراه نشد.

خبر۴
به این ترتیب است که رفتن سیف از بانک مرکزی پذیرفته شده است. این خبر غیررسمی با تصریح رییس دفتر حسن روحانی که تیم اقتصادی کابینه دوازدهم درآستانه تغییر است بیشتر تقویت شد. در باره جانشین سیفگمانه زنی های گوناگونی تاکنون شده است. در حالی که برخی فرهاد نیلی که اکنون نماینده ایران در بانک جهانی است را برای جانشینی سیف پیشنهاد می دهند و برخی دیگر نگاهشان روی شاپور محمدی که درحال حاضر رییس بورس تهران است را برای جانشینی معرفی می کنند اما این روزها به نظر می رسد سید حمید پورمحمدی معاون برنامه ریزی محمد باقر نوبخت نزدیکترین فرد به بانک مرکزی است. یک منبع آگاه امروز به ساعت 24 خبرداد تاجایی که معلوم شده است پورمحمدی به دلیل داشتن سابقه اجرایی در بانک مرکزی و به دلیل آشنایی با اقتصادایران بیشترین شانس دارد که به جای سیف به بانک مرکزی برود. با توجه به اینکه وی دردوره ای قایم مقام بانک مرکزی بوده است نسبت به شاپورمحمدی که سابقه کار بانکی ندارد و به دلیل برخی مسایل درباره فرهاد نیلی از مله اشتهار او به عنوان اقتصاددان لیبرال در میان سه نفری که این روزها درباره ریاست آنها بر بانک مرکزی صحبت هست شانس پورمحمدی بالاتر است مگر اینکه رییس جمهور افکار تازه های دراین باره داشته باشد. نام‌های عجیب برای تکیه‌زدن بر صندلی ریاست . چند روز پیش صفحه تلگرامی حکاک که به طور تخصصی اخبار بان را پوششمی دهد درهمین باره نوشته بود نام‌های عجیب برای تکیه‌زدن بر صندلی ریاست بانک ‌مرکزی مطرح می شود. نام‌های جدیدی به عنوان نامزدهای جایگزینی ولی‌اله سیف به گوش می‌رسد؛ گزینه‌هایی که هر یک از سوی جریان‌های خاصی درون یا بیرونِ دولت حمایت می‌شوند تا جایی که حتی استعلام‌های قانونی لازم هم برای برخی از آن‌ها انجام شده‌است.دوره 5 ساله ریاست ولی‌اله سیف بر بانک‌ مرکزی چند ماه دیگر پایان می‌یابد و بازار گمانه‌زنی‌ها و مذاکرات در مورد جایگزین احتمالی او روز به روز داغ‌تر می‌شود. اگرچه برخی ناظران پس از قرار گرفتن نام سیف در فهرست تحریم‌های آمریکا، احتمال تغییر او را بنا بر ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک بسیار ضعیف می‌دانند اما شنیده‌ها حاکی است با وجود این ملاحظه، تمدید حضور سیف در بانک‌مرکزی همچنان یک مخالف جدی دارد؛ شخص ولی‌اله سیف.آن‌گونه که از منابع نزدیک به رییس‌کل بانک‌مرکزی شنیده‌می‌شود، سیف خصوصا پس از اتفاقات چند ماه اخیر و برخوردهایی که با او شده با جدیت از رییس‌جمهور خواسته است تا به فکر جایگزینی برای او پس از پایان دوره 5 ساله در شهریور ماه باشد.

همین اصرار جریان‌هایی را داخل و خارج از دولت به فکر یافتن گزینه‌ای نزدیک به خود انداخته‌ تا جایی که طی چند هفته اخیر رقابت بر سر پیشنهاد افراد مختلف به رییس‌جمهور شدیدتر شده و نام‌های عجیبی نیز در این میان مطرح شده‌است از محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی گرفته تا شاپور محمدی، رییس سازمان بورس!عجیب‌تر آنکه جریان و افراد حامی برخی از این گزینه‌ها، گام‌های جدی‌تری را نیز برای قرار دادن رییس‌جمهور در برابر عمل انجام شده برداشته‌اند و استعلام‌های لازم را نیز از نهادهای قانونی در مورد گزینه‌های خود انجام داده‌اند.در میان انبوه نام‌های مطرح برای جایگزینی سیف که بسیاری از آن‌ها نه تنها هیچ سابقه‌ای در حوزه پولی و بانکی ندارند، تنها کسی که گزینه مناسبی برای تکیه زدن بر صندلی ریاست بانک‌مرکزی بود، سیدحمید پورمحمدی، معاون فعلی سازمان برنامه و بودجه و آخرین قائم‌مقام بانک‌مرکزی در دوران قبلی بود. پورمحمدی اما با وجود مذاکره جدی برخی مسئولان بلندپایه دولتی با به نظرنمی‌رسد جریان‌های علاقمند به تغییر رییس‌کل بانک‌مرکزی که با بررسی گزینه‌های دولتی مانند حسین‌زاده، محمدی می‌توان تا حدود زیادی آدرس آن‌ها را یافت، دست از تلاش برای متقاعد کردن رییس‌جمهور برای عدم تمدید حکم سیف و تغییر رییس‌کل بانک‌مرکزی برندارند چرا که از نظر آن‌ها سه سال نیز زمان کمی برای سیطره بر دو قطب از چند قطب مهم پولی و بانکی کشور نیست و نباید از این فرصت چشم‌پوشی کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها