رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 369940

سقوط سنگین قیمت نفت/ کاهش ۵ درصدی نرخ برنت

ساعت24-با بالاگرفتن تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین و انتشار اخباری در مورد بازگشایی بندرهای نفتی لیبی در آینده، قیمت بنچ‌مارک جهانی نفت از جمله برنت، بیش از ۵ درصد سقوط کرد.

به گزارش رویترز، چهارشنبه شب، با بالاگرفتن تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین و انتظار افزایش میزان عرضه پس از انتشار اخباری از بازگشایی بندرهای نفتی لیبی در آینده، قیمت بنچ‌مارک جهانی نفت از جمله برنت، بیش از ۵ درصد سقوط کرد.

تا ساعت ۲۲:۴۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت برنت، با سقوط سنگین ۴.۱۰ دلاری یا ۵.۲ درصدی به ۷۴.۷۶ دلار رسید. با این اوضاع برنت بزرگترین سقوط یک‌روزه خود را، از فوریه ۲۰۱۶ تا کنون ثبت خواهد کرد.

قیمت نفت خام آمریکا هم ۳.۰۰ دلار سقوط کرد و به هر بشکه ۷۱.۱۱ دلار رسید.

آبیشک کومار، تحلیل‌گر ارشد انرژی در اینترفکس انرژی لندن، می‌گوید: بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، باعث شده است هیچ ریسک‌پذیری‌ای در جلسه معاملات امروز وجود نداشته باشد و تاثیر این امر کاملا بر قیمت‌های نفت مشهود است.

چشم‌انداز تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از واردات چین، باعث شد تا قیمت کالاها در جهان پایین بیاید و بازارهای سهام هم افت کنند. مایکل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد بازار در سی‌ام‌سی مارکتس، می‌گوید: تنش‌های تجاری به معاملات امروز آسیب زدند. اگر این تعرفه‌ها اجرایی شوند، بر رشد اقتصاد جهانی و تقاضا، تاثیر خواهند گذاشت. چین بزرگترین خریدار نفت خام آمریکاست و اعلام کرده است که با بالا گرفتن تنش‌های تجاری بر نفت آمریکا تعرفه خواهد بست.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد ۴ بندر نفتی این کشور دوباره بازگشایی شده‌اند و تولید و صادرات از پایانه‌های مربوطه، ظرف چند ساعت آینده به سطح نرمال خواهد رسید.

این اخبار افت قیمت نفت را تشدید کرد. تولید لیبی با مشکلات موجود از ۱.۲۸ میلیون بشکه، به ۵۲۷ هزار بشکه افت کرده بود.

جان کیلداف، یکی از شرکای شرکت اگین کپیتال، می‌گوید: آسودگی از بابت لیبی، گفتگو در مورد ظرفیت ذخیره بازارها را به کلی عوض می‌کند. نگرانی از نبود ظرفیت دخیره، باعث شده بود قیمت‌ها به صورت مداوم رو به افزایش باشند.

عامل دیگر افت قیمت‌ها نرم‌تر شدن مواضع آمریکا در قبال تحریم نفتی ایران است.

اما بازارها با رویدادهای موجود، به‌کلی اخبار تقویت‌کننده قیمت نفت را نادیده گرفتند. داده‌های دولتی آمریکا که عصر امروز اعلام شد نشان داد میزان ذخایر نفت تجاری این کشور، خیلی بیشتر از آن‌چه انتظار می‌رفت کاهش یافته است و در هفته گذشته ۱۳ میلیون بشکه کمتر شده است. این بزرگترین افت ذخایر نفتی آمریکا در ۲ سال اخیر است. همچنین بازارها با افت تولید بخشی از تاسیسات نفتی کانادا هم تحت فشار قرار داشتند.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها