رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 376860

عظیم‌ترین و عجیب‌ترین ساخته‌های دست بشر در آسیا! +تصاویر

ساعت 24-آسیا قاره‌ای شگفت انگیز است زیرا از نظر بناهای تاریخی، زیبایی‌های طبیعی، فرهنگ و غذاهای گوناگون بسیار غنی‌ است. این قاره دیدنی‌های فوق‌العاده‌ی طبیعی و دست‌ساز متعددی را در خود دارد. وقتی نام آسیا به میان می‌آید تصویر بناهای گوناگونی در ذهن‌ها تجسم می‌شود که از مهمترین آن‌ها می‌توانیم به دیوار طویل چین، تاج محل، برج خلیفه و بسیاری از جاذبه‌های دیگر اشاره کنیم.

5
در این مطلب به معرفی چند جاذبه دیدنی و باورنکردی در آسیا می‌پردازیم که ساخت دست انسان‌ها هستند و بی‌شک در قاره‌ی وسیعی چون آسیا با کشورهای زیبا و متعددش، بناها و دست‌سازهای بسیاری وجود دارد و برای هر شهر و کشور می‌توان فهرستی مجزا تهیه کرد اما در فهرستی که امروز مرور می‌کنیم برترین‌ آن‌ها گلچین شده‌اند و می‌توان به آن‌ها لقب عجایب دست‌ساز بشر در آسیا را داد.

1-شهر ممنوعه، چین

شهر ممنوعه (forbidden city) امروزه جزوی از پکن است و برای مردم چین جایگاهی حماسی دارد. این شهر در واقع بزرگترین مجموعه قصر در دنیاست و 90 قصر به همراه حیاط، 900 بنا و 9000 اتاق را در خود دارد. شهر ممنوعه در گذشته پایتخت امپراتوری مینگ بود. این امپراتوری پس از مغولان در چین به قدرت رسید و هوانگ‌هوو موسس آن بود. پس از اینها، امپراتورهای دیگری نیز در این شهر ساکن شدند و این موضوع تا سلسله چینگ ادامه داشت. به طور کلی از سال1420 تا 1912پادشاهان چینی در شهر ممنوعه حضور داشتند.

در حال حاضر شهر ممنوعه جاذبه‌ای گردشگری‌ست و قسمت‌هایی از آن، به موزه تغییر کاربری داده است همچنین نمایشگاه‌های مختلفی نیز در این مکان برپا می‌شوند و هنرمندان و صنعتگران در آن‌ها محصولاتشان را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. بد نیست بدانید که شهر ممنوعه را به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم می‌کنند؛ اما این بخش‎‌ها نیز به خودی خود به قسمت‌های دیگری دسته‌بندی می‌شوند که گردشگران بتوانند آسان‌تر از آن‌ها دیدن کنند. برای بازدید از شهر ممنوعه باید به ناحیه دونگچنگ در پکن بروید.

شهر ممنوعه

شهر ممنوعه چین

2-مجسمه علی و نینو، گرجستان

علی و نینو نام مجسمه‌ای متحرک در گرجستان است که آن را مجسمه‌سازی به نام تامارا کوستیدزه (Tamara Kvesitadze) ساخت. این سازه جذاب در قلب باتومی قرار دارد.

مجسمه علی و نینو نشانگر یک پسر مسلمان اهل آذربایجان به نام علی و یک پرنسس گرجستانی به نام نینو است. داستان عشق‌ آن‌ها مربوط به رمانی آذربایجانی‌ست که هنرمندی به نام کوبران (Kurban) در سال 1937 آن را خلق کرد و بسیار پرطرفدار شد. متاسفانه این داستان عاشقانه پایان شادی ندارد و عاشق و معشوق داستان بر اثر فروپاشی شوروی از هم دور می‌شوند. نکته جالب در رابطه با این سازه، حرکت آن است، مجسمه علی و نینو هر روز در ساعت 7 عصر تکان می‌خورد و آن دو یکدیگر را به مدت کوتاهی در آغوش می‌گیرند، آغوشی که نمادی از آخرین آغوش آن‌هاست. حرکت مجسمه پس از 10 دقیقه تمام می‌شود.

ساخت مجسمه علی و نینو در سال 2007 آغاز شد و سال 2010 به اتمام رسید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به باتومی می‌روید به هیچ وجه تماشای این دست‌ساز منحصربه‌فرد را از دست ندهید.

مجسمه علی و نینو، گرجستان

مجسمه علی و نینو، گرجستان

3-مجسمه بودا، میانمار

مجسمه بودای میانمار که (Laykyun Setkyar Buddha) نام دارد نیز یکی از دیدنی‌ترین سازه‌های آسیا به شمار می‌رود. تندیس‌های بودای بسیاری در سراسر جهان وجود دارند اما این مجسمه از فوق‌العاده‌ترین آن‌هاست. برای دیدن آن باید به شهر مونیوا و روستای (Khatakan Taung) در میانمار بروید. این کشور در آسیای شرقی قرار دارد. اگر در یافتن این مجسمه دچار مشکل شدید بدانید که بومیان آن را با نام (bodhi tataung) نیز می‌شناسند.

116 متر ارتفاع این سازه از مهم‌ترین دلایلی‌ست که مجسمه بودای میانمار را از دیگر هم‌نظیرانش جدا کرده‌ و به یکی از مرتفع‌ترین مجسمه‌های دنیا مبدل کرده است. البته نباید لباس طلایی آن را نیز نادیده گرفت زیرا این لباس باعث می‌شود تا مجسمه از کیلومترها دورتر قابل مشاهده باشد. در سال 1996 کار ساخت این تندیس را آغاز کردند و در نهایت در 21 فوریه سال 2008 افتتاح شد.

مجسمه بودا، میانمار

مجسمه بودا، میانمار

4-ایاصوفیه، ترکیه

همانطور که به احتمال زیاد می‌دانید استانبول مکان خیلی خوبی برای آشنا شدن با فرهنگ شرقی و غربی است زیرا بخشی از آن در آسیا و قسمت دیگرش در اروپا قرار دارد. در استانبول بناهای متعددی به چشم می‌خورند اما قطعا سمبل این شهر، ایاصوفیه است. این بنا در ابتدا یک باسیلیکا یا کلیسا بود اما بعدها آن را به مسجد تغییر کاربری دادند و حالا نیز یک موزه عالی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ترکیه است.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم از سال 534 میلادی تا سال 1453 این بنا کلیسایی لوکس برای عبادت مسیحیان بود و جای خوبی برای عبادت ارتودوکس‌ها محسوب می‌شد. در سال 1453 تا 1931 به دستور عثمانیان، ایاصوفیه به مسجدی بزرگ و باشکوه تبدیل شد و در سال 1935 نیز موزه‌ی ایاصوفیه نام گرفت. سبک و سیاق ساخت ایاصوفیه بر اساس معماری بیزانسی است بنابراین با مراجعه به این مکان می‌توانید با این سبک از معماری نیز آشنا شوید. نوع استفاده از موزاییک‌ها و سنگ مرمر در این بنا، بازدیدکننده‌ها را به وجد می‌آورد.

ایاصوفیه، ترکیه

ایاصوفیه، ترکیه

5-یادبود ملی چیانگ کای شک، تایوان

یادبودی ملی در استان ‏ (Zhongzheng) تایوان وجود دارد که توانسته در فهرست بهترین دست‌سازهای آسیا قرار بگیرد. ‏یادبود (Chiang Kai-shek) ‏ یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تایوان به شمار می‌آید. این یادبود را ساختند که نام ‏فردی به نام چیانگ کای شک همیشه در دل مردم این کشور زنده بماند و توریست‌ها نیز با او و خدماتش آشنا شوند.‏

چیانگ کای شک رهبر سیاسی و نظامی چینی بود که از حزب کومینتانگ حمایت می‌کرد. این حزب همان گروهی است که جمهوری چین را تاسیس کرد. جمهوری شدن چین تاثیر زیادی در زندگی همه مردم این دیار داشت به همین خاطر چیانگ کای شک، یکی از تاثیرگزارترین مردان این کشور به حساب می‌آید.

اگر علاقه‌مند هستید که این سازه مهم را از نزدیک ببینید باید به تایپه سفر کنید و به میدان (Liberty) یا همان میدان آزادی بروید. محوطه‌ی اطراف این یادبود، بسیار زیبا و به صورت پارک است. شکل دروازه این یادبود با سقف سورمه‌ای رنگش باعث می‌شوند تا گردشگران بتوانند به سرعت آن را پیدا کنند. باید 89 پله سفید رنگ را طی کنید تا به موزه‌ی چیانگ کای شک برسید که در آن اطلاعات مفیدی درباره‌ی زندگی این رهبر بزرگ در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

یادبود ملی چیانگ کای شک، تایوان

یادبود ملی چیانگ کای شک، تایوان

6-برج خلیفه، امارات

برج خلیفه که در ابتدا با نام برج العرب شناخته می‌شد بلندترین آسمان خراش دنیاست که در دبی قرار دارد. ارتفاع این ساختمان 8.928 متر است و 163 طبقه دارد. ساخت این ساختمان را در سال 2004 آغاز کردند و در نهایت هم در سال 2009 تمام شد و در سال 2010 به بهره‌برداری رسید.

موقعیت قرارگیری برج خلیفه و ویژگی‌های منحصربه فردش سبب شدند تا این بنا به محبوبترین جاذبه دست‌ساز بشر در دبی تبدیل شود. این آسمان خراش در مرکز شهر یا همان (downtown dubai) قرار دارد و از ابتدا تصمیم بر آن بود که این منطقه، به نوعی مرکز توجه باشد و دیدنی‌های دیگری نیز در اطرافش ساخته شوند. همانطور که شاید بدانید اقتصاد امارات متحده عربی سال‌ها بر پایه سوخت‌های فسیلی بود اما حالا دولت آن تصمیم گرفته تا صنعت گردشگری را بهبود ببخشد و درآمد کشور را به بر پایه‌ی این صنعت استوار کند، ساخت برج خلیفه نیز بر اساس همین هدف بود. گردشگران به این برج می‌روند تا از هتل آرمانی که یکی از بهترین اقامتگاه‌های جهان است استفاده کنند و یا چند ساعتی را در رستوران‌های لوکسش به سر ببرند.

برج خلیفه، امارات

برج خلیفه، امارات

7-دیوار چین

به احتمال زیاد مهمترین و شناخته شده‌ترین نماد کشور چین در طول تاریخ دیوار طویلش بوده باشد. این دیوار از متصل شدن چندین دیوار کوتاه‌تر به یکدیگر به مرور زمان ایجاد شده است و در شهرهای مختلفی امتداد دارد. این دیوار را ساختند تا از هجوم دیگر ملت‌ها و غارت آن‌ها جلوگیری شود اما در حال حاضر یادآوری از شکوه امپراتوری‌های پیشین چین است. از دیگر نکات جالب در رابطه با دیوار چین می توان به قدمتش اشاره کرد، کهن‌ترین بخش آن در سده هفتم پیش از میلاد ساخته شد و به مرور گسترش یافت. مشهورترین بخش دیوار چین در بین سال‌های 220 تا 206 به دستور امپراتور چین شی هوانگ ساخته شد اما در حقیقت این دیوار بارها و بارها بازسازی شد. افراد گوناگونی در ساختش دخیل بوده‌اند اما همواره از پادشاهان سلسله مینگ به عنوان مهمترین اشخاص در ساخت این سازه یاد می‌شود.

امروزه دیوار چین یکی از شگفت‌انگیزترین دست‌سازهای بشر در سراسر دنیاست و سالانه گردشگران خارجی بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

دیوار چین

دیوار چین

8-قطب منار، هند

دهلی همیشه با معماری‌های خاص بناهایش گردشگران را مات و مبهوت می‌کند. این دیار، فرهنگی غنی دارد و یادواره‌های بسیاری از پادشاهان را در خود نگه‌داشته است. نکته‌ای که قُطب منار را از دیگر سازه‌های هند مجزا کرده، ارتفاع آن است. این منار طویل‌ترین منار آجری دنیا به شمار می‌آید و نامش در فهرست جهانی یونسکو نیز می‌درخشد.

منطقه ای تاریخی به نام مهراولی در دهلی وجود دارد که بناهای تاریخی متعددی در آن قابل مشاهده هستند، مهمترین و جذابترین این بناها قطب منار است که از فاصله دور می‌توان آن را دید.

ارتفاع این منار 73 متر است و قطر آن نیز در قسمت پایه‌اش 14.3 متر می‌باشد. داخل این منار 379 پله وجود دارد که به صورت مدور ساخته شده‌اند و علاقه‌مندان را به سوی بالاترین نقطه‌ی بنا هدایت می‌کنند. البته به دلیل تنگ بودن محیط و تعداد زیاد پلکان، داخل شدن به قطب منار به افرادی که دارای بیماری‌های قلبی یا تنفسی هستند توصیه نمی‌شود.

قطب منار، هند

قطب منار، هند

9-برج آزادی، ایران

برج آزادی نیز یکی از جذابترین سازه‌های بشر در آسیاست. این برج در میدان آزادی تهران قرار دارد و هر ایرانی برای یکبار هم که شده باید از آن دیدن کند. در قدیم این برج، نماد ورودی غربی شهر تهران بود اما امروزه داخل شهر است.

برای ساخت این بنا رقابتی ترتیب داده شد تا از میان بهترین مهندسان، بهترین معمار انتخاب شود؛ در نهایت برنده این مسابقه آقای حسین امانت بود. این بنا به بهترین شکل ممکن بر اساس سبک معماری ایرانی و اسلامی ساخته شد. به طور کلی محوطه و زیربنای این برج 50.000 متر مربع است و از دیدنی‌ترین جاذبه های تهران و ایران به حساب می‌آید. ساختمان جذاب آزادی سراسر از سنگ مرمر سفید ساخته شده و همین موضوع، زیبایی‌اش را دو چندان کرده است. داخل این برج یک موزه وجود دارد تا گردشگران بتوانند از آن دیدن کرده و با ایران و تاریخش بیشتر آشنا شوند.

هیچ شکی نیست که این برج هم از نظر معماری و هم ایده‌پردازی سازنده بسیار ناب است. در آخر نباید از یاد برد که همه مرمرهای این برج از اصفهان استخراج شده و به تهران آورده شدند.

برج آزادی، ایران

برج آزادی، ایران

10-مجسمه سوارکاری چنگیز خان، مغولستان

این مجسمه یادبودی از چنگیزخان است شاید نام او را زیاد شنیده باشید؛ او یک سردار بسیار قدرتمند بود که توانست قبایل مختلف مغول را با یکدیگر متحد ساخته و به فتح قسمت‌های زیادی از قاره آسیا بپردازد.

برای دیدن سازه بزرگ مجسمه چنگیزخان در حال سواری باید به شهر اولان‌باتور پایتخت کشور مغولستان مراجعه کنید. تندیس وی 40 متر ارتفاع دارد و مغول‌ها او را قهرمان خود می‌دانند. سازندگان این یادواره‌ی بسیار زیبا (Enkhjargal و Erdenebileg) بودند که توانستند کارشان را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند.

گردشگرانی که به دیدار این سازه می‌روند می‌توانند از داخل گردن اسب بالا رفته و خود را به سر آن برسانند. در هنگام شب این مجسمه با نوری زرد رنگ آراسته می‌شود و چهره خاصی پیدا می‌کند.

مجسمه سوارکاری چنگیز خان، مغولستان

مجسمه سوارکاری چنگیز خان، مغولستان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها