رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 510393

بهترین مشاوره خانواده دارای چه خصوصیاتی است؟

رپورتاژ تبلیغی / همه ما زندگی خود را با یک خانواده شروع می کنیم، خواه آن خانواده متشکل از خویشاوندان هم خون یا همان والدین ما باشد یا یک خانواده که ما را به فرزند خواندگی پذیرفته باشد. این خانواده که ما هنگام تولد به دست می آوریم، بر هر جنبه ای از زندگی ما تاثیر می گذارد، از اولین لحظات تا آخرین لحظه.

dir="RTL" style="text-align:justify">

مشاوره خانواده بهترین راهکار برای حل مشکلات

خانواده ما روی آنچه که هستیم چه خوب و چه بد، تأثیر می گذارد. ما واژگان، عادات، آداب و رسوم و آیین های خود را از خانواده یاد می گیریم، و همچنین از آن می آموزیم که چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم و به یکدیگر عشق بورزیم. برای داشتن یک خانواده سالم، شاد و موفق به یک دکتر مشاوره خانواده خوب نیاز خواهیم داشت.

اگر در یک خانواده سالم با روابط سالم به دنیا بیایم، احتمالاً یاد خواهیم گرفت که چگونه روابط سالم را حفظ کنیم. اگر در خانواده ای ناکارآمد متولد شویم که برای برقراری ارتباط دچار مشکل است، ممکن است ما نیز برای برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشیم.

گرچه متولد شدن در خانواده نوع دوم خوش شانسی به حساب نمی آید اما یک وضعیت غیر قابل تغییر نیز نمی باشد، تقریباً همه خانواده ها در یک دوره از زندگی با نوعی اختلال عملکرد روبرو می شوند، اما اکثر خانواده ها احساس یکپارچگی و خوشبختی را می توانند با کمک مشاوره خانواده دوباره بدست آورند. مشاوره خانواده شیوه ای برای بازگرداندن سلامت و تعادل به خانواده است.

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

خانواده درمانی یا مشاوره خانواده نوعی درمان است که برای رسیدگی به موضوعات خاص تأثیرگذار بر سلامت و عملکرد خانواده طراحی شده است. این مشاوره برای کمک به خانواده زمانی به کار گرفته می شود که مشکلات آشکار شده اند، یک انتقال بزرگ در جریان است یا مشکلات روانشناختی و رفتاری یک یا چند عضو خانواده را درگیر کرده باشد.

مشاوره خانواده مشکلات افراد را در بافت بین فردی خانواده در نظر می گیرد، فرض این نوع درمان این است که بدون درک تعامل اعضاء با یکدیگر نمی توان مشکلات را با موفقیت برطرف یا حل کرد.

مشاوره خانواده می تواند از تکنیک ها و تمرین های مربوط به شناخت درمانی، رفتار درمانی، درمان های بین فردی یا سایر انواع رواندرمان های فردی استفاده کند. مانند سایر روش های رواندرمانی و مشاوره، تکنیک های به کار گرفته شده توسط مشاور خانواده به مشکلات خاصی که مراجع با آنها درگیر هستند بستگی دارد.

مشکلات رفتاری یا عاطفی در کودکان دلایل شایع مراجعه به یک مشاور خانواده است. مشکلات کودک در خلاء بوجود نمی آیند، آنها واقعی هستند، و احتمالاً باید در چارچوب خانواده مورد بررسی و درمان قرار بگیرند.

مشاوران خانواده چه آموزش هایی می بینند؟

مشاور خانواده ممکن است هریک از درمان هایی که در بالا توضیح داده شدند را مورد استفاده قرار دهد. برای استفاده از این مشاوره ها و درمان ها در مشاوره خانواده لازم است مشاور تمرینات، آموزش رسمی و آزمایش های زیادی را پشت سر بگذارد تا اطمینان حاصل شود که به خوبی بر درمان تسلط پیدا کرده است.

در مشاوره خانواده، نتایج درمانی را مشاور خانواده به عهده می گیرد. این هیچ ارتباطی به خوب یا بد، گناهکار یا معصومیت داشتن، درست یا نادرست بودن ندارد، این یک اذعان ساده است مبنی بر اینکه مشاور وظیفه تغییر دادن را به عهده دارد.

در حالی که مشاوران ممکن است رویکردهای درمانی مختلفی داشته باشند و تکنیکهای درمانی ترجیحی داشته باشند، اما همه آنها حداقل باید تجربیاتی را در مورد موارد زیر داشته باشند:

مشکلات رفتاری کودک و نوجوان

درمان و حل سوگ

افسردگی و اضطراب

خشونت خانگی

خیانت

ناباروری

تعارض زناشویی

اعتیاد به مواد مخدر

برای درمان این موارد و سایر مسائل خانوادگی، درمانگران باید:

نحوه تعامل اعضاء خانواده با یکدیگر را مشاهده کند.

به ارزیابی و حل مشکلات ارتباطی بپردازد

تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی در یک زمینه خانوادگی را انجام دهد

راهنمای مراجعین برای عبور از بحران های انتقالی مانند طلاق یا مرگ باشد

الگوهای ارتباطی یا رفتاری مسئله دار را وضوح بخشد

به جایگزین کردن رفتارهای ناکارآمد با گزینه های سالم کمک کند

سلامتی را به یک نظام ارزشی تبدیل کند

برای انجام دادن مشاوره خانواده چه پیش زمینه هایی لازم است؟

برای به دست آوردن مهارت های لازم برای انجام مشاوره خانواده، باید حداقل در رشته روانشناسی یا مشاوره مدرک کارشناسی ارشد داشت. برای انجام کار مشاوره باید حدود دو تا چهار هزار ساعت کارورزی بالینی انجام گیرد و چنانچه مشاور قصد دریافت دکتری تخصصی رشته خود را داشته باشد باید حداقل چهار سال دیگر به تحصیل ادامه دهد.

اهداف مشاوره خانواده را بهتر بشناسیم

اهداف خانواده درمانی به مشکلات موجود در مراجع بستگی دارد. به عنوان مثال، اهداف ممکن است بر اساس سناریوهای زیر متفاوت باشند:

  • یکی از اعضای خانواده از اسکیزوفرنی یا روانپریشی شدید رنج می برد: هدف این است که به سایر اعضای خانواده کمک شود تا این اختلال را درک کنند و با تغییرات روانی که ممکن است بیمار متحمل شود، سازگار شوند.
  • مشکلاتی که به دلیل اختلاف های بین نسلی ایجاد می شود، مانند زمانی که خانواده با پدر بزرگ و مادر بزرگ در یک خانه زندگی کنند، یا فرزندان توسط مادربزرگ ها و مادربزرگ ها پرورش بیابند: هدف بهبود ارتباطات و کمک به اعضای خانواده برای تعیین مرزهای سالم است.
  • خانواده هایی که از هنجارهای اجتماعی منحرف می شوند (کودکان بی سرپرست، زوج هایی که بچه دار نمی شوند): اهداف در اینجا همیشه برطرف کردن مشکلات داخل خانواده نیست، اما ممکن است اعضای خانواده برای مقابله با عوامل بیرونی آزار دهنده مانند نگرش های اجتماعی منفی به کمک نیاز داشته باشند.
  • اعضای خانواده ای که از پیشینه های نژادی، فرهنگی و مذهبی مختلفی آمده باشند: هدف این است که به اعضای خانواده کمک شود تا درک خود را از یکدیگر بیشتر کنند و روابط سالم برقرار کنند.

مزایای مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده رویکردی جامع است و برای درمان مشکلات خانواده شکل گرفته و بوسیله پژوهش ها نتایج مثبت و موثر آن ثابت شده است. در فرایند مشاوره خانواده، خانواده ها می توانند با راهنمایی یک دکتر مشاوره خانواده در یک محیط امن و کنترل شده بر روی مشکلات خود کار کنند.

فواید مشاوره خانواده شامل موارد زیر است:

درک بهتر از مرزهای سالم و قواعد خانوادگی متعادل ساز

تعامل های بهبود یافته

یادگیری مسئله مدار بودن

تقویت همدلی

کاهش تعارض ها و آموزش مهارت های مدیریت خشم

مشاوره خانواده به دنبال افزایش کارکرد مفید خانواده است

برای اینکه بهترین مشاوره خانواده صورت گیرد مهارت های مورد نیاز برای عملکرد سالم خانواده از جمله تعامل سازنده، حل تعارض و مهارت های درک بهتر باید مورد توجه قرار گیرد. بهبود این مهارت ها همچنین باعث افزایش پتانسیل خانواده برای دست یابی به موفقیت در زمینه های مختلف اجتماعی می شود.

در مشاوره خانواده، تمرکز بر حل مشکلات فردی اعضای خانواده برای تسهیل ارتباط ها نیز در برنامه کار قرار می گیرد. یک مثال از این رویکرد، بیرون آوردن عضو منزوی شده خانواده از محدوده امن خود است، برای دستیابی به این مهم همکاری و همراهی سایر اعضاء خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است.

در انتها

اگر به مشاوره خانواده نیاز دارید و به دنبال دکتر مشاور خانواده برای حل مشکلات خود هستید می توانید به وب سایت رسمی دکتر علوی مراجعه کرده و نسبت به دریافت مشاوره خانواده حضوری یا آنلاین اقدام کنید. همچنین برای تماس مستقیم از آدرس و شماره تماس زیر استفاده کنید:

تهران – ولیعصر، بالاتر از ظفر خیابان بابک بهرامی پلاک 81 طبقه 4 واحد 8 – تلفن: 02188202476

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها