رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 100533

تصویرذهنی جوانان تهرانی از ازدواج از کانال ماهواره

ساعت ۲۴- مهدخت بروجردی علوی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و آزاده شمس دانشجوی کارشناسی ارشد برای فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن وابسته به نهاد ریاست جمهوری پژوهشی با عنوان «نقش ماهواره در تغییر ذهنی جوانان تهرانی از ازدواج» انجام و نتایج آن را در نشریه این مرکز منتشر کرده‌اند.

تصويرذهني جوانان تهراني از ازدواج از كانال ماهواره
نويسندگان پژوهش به اين نتيجه رسيده‌اند «بيش از ۵۰ درصد پاسخگوياني كه ماهواره دارند تمايل دارند همسرشان پيش از آشنايي با آنها رابطه دوستي با جنس مخالف را تجربه كرده باشد كه اين نقش ماهواره‌ها را نشان مي‌دهد.»
پژوهش حاضر با اساس دو فرض اساسي شكل گرفته است: فرضيه اول معتقد است بين تماشاي برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي و معيارهاي انتخاب همسر، رابطه معناداري وجود دارد و داده‌هاي پژوهش، اين فرضيه را اثبات مي‌كند. بر اساس داده‌هاي پژوهش، معيار اول و دوم انتخاب همسر در كساني كه ماهواره مي‌بينند و كساني كه ماهواره نمي‌بينند، پايبندي به اخلاق همسر و تشابه فكري با وي است، اما از اولويت سوم به بعد، بين دو گروه، تفاوت وجود دارد، به طوري كه سومين معيار كساني كه ماهواره دارند، زيبايي همسر است، اما كساني كه ماهواره ندارند، سومين معيارشان، ايمان اوست.
چهارمين و پنجمين معيار انتخاب همسر براس كساني كه ماهواره دارند، تحصيلات و وضعيت مالي است، و ايمان همسر، كم‌اهميت‌ترين معيار آنهاست، در حالي كه براي گروهي كه ماهواره ندارند، در مراتب بعدي، زيبايي همسر، تحصيلات و وضعيت مالي او قرار دارد و همان‌طور كه گفته شد، ايمان همسر سومين معيار را تشكيل مي‌دهد.
نظريه كاشت بر آثار درازمدت و تدريجي رسانه‌ها به ويژه تلويزيون بر شكل‌گيري تصوير ذهني مخاطبان از دنياي اطراف و مفهوم سازي آنان از واقعيت اجتماعي تاكيد مي‌كند. داده‌هاي اين پژوهش نيز نشان مي‌دهد كه ماهواره‌ها توانسته‌اند بر تصور جوانان از ازدواج و مولفه‌هاي دخيل در آن نقش داشته باشد.
فرضيه دوم اين پژوهش تاكيد مي‌كند بين الگوهاي انتخاب همسر و تماشاي شبكه‌هيا ماهواره‌اي، رابطه معناداري وجود دارد. بر اساس داده‌ها، تماشاي ماهواره در الگوي انتخاب همسر تا اندازه زيادي نقش داشته است. اين نتايج نشان مي‌دهد كه برنامه‌هاي ماهواره‌اي توانسته‌اند الگوهاي سنتي انتخاب همسر را دگرگون كرده وجوانان را بيشتر قايل به نظرات و انتخاب خود براي انتخاب همسر نموده تا نظرات خانواده. جواناني كه ماهواره دارند، روابط دوستانه پيش از ازدواج را راهي مناسب براي انتخاب همسر مي‌دانند.
داده‌ها به پرسش‌هاي پژوهش هم پاسخ داده است. بر اين اساس، بين كساني كه ماهواره مي‌بينند و كساني كه ماهواره نمي‌بينند، از نظر ملاك پوشش شرعي در ازدواج، تفاوت معني‌داري وجود دارد؛ يعني كساني كه ماهواره نمي‌بينند بيشتر قائل به پوشش شرعي همسرشان هستند، و اين موضوع نشان مي‌دهد كه ماهواره توانسته بر تصور جوانان از ارزش پوشش شرعي بكاهد.
بين كساني كه ماهواره دارند و كساني كه ماهواره ندارند، از نظر ملاك اهميت به رابطه همسر با جنس مخالف، تفاوت معناداري وجود دارد. اين نتايج نشان مي‌دهد كه ماهواره‌ها توانسته‌اند حتي در موضوعاتي كه در جامعه ما خطوط قرمز محسوب مي‌شوند، نقش داشته باشند. قسمت بزرگي از برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي به روابط پيش از ازدواج و معمولي جلوه دادن روابط با جنس مخالف مي‌پردازد. جوانان در مواجهه با اين برنامة‌ها، تصورشان شكل مي‌گيرد. بيش از نيمي از پاسخگوياني كه ماهواره دارند، تمايل دارند كه همسرشان پيش از آشنايي با آنها، رابطه دوستي با جنس مخالف را تجربه كرده باشد، اين موضوع، نقش ماهواره‌ها را نشان مي‌دهد.
گروهي كه ماهواره دارند و كساني كه ندارند، موافق جدايي از همسر در صورت خيانت هستند. اين نشان مي‌دهد كه برنامة‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي هنوز نتوانسته‌اند مسائل اساسي و حساسي چون خيانت همسر را متاثر كنند، چنانچه در پي ساخت و توليد رسانه‌اي جايگزين براي مخاطبان نباشيم، ممكن است اين حوزه‌ها نيز از برنامه‌هاي ماهواره‌اي پذيراي نقش باشند.
۲۹۸ نفر از جوانان يعني ۹۷.۷ درصد آنها، صحنه‌هاي جنسي را از ماهواره مشاهده كرده‌اند. ۳۵.۲ درصد پاسخگويان گفته‌اند كه خيلي زياد احتمال دارد اگر صحنه جنسي از ماهواره پخش شود، آن را تماشا كنند. ۳۱.۹ درصد نيز گفته اند در صورت نمايش صحنه‌اي موصوف، تا حدودي ممكن است آن را تماشا كنند. ۳۲.۹ درصد نيز گفته‌اند، كم و به ندرت اظهار داشته‌اند كه اين صحنه‌ها را در صورت نمايش، مشاهده مي‌كنند.
تماشاي صحنه‌هاي جنسي در ماهواره توانسته توجه مخاطبان جوان را به اين مسايل بيشتر كند؛ يعني جوانان ايراني، هيچ‌گونه آموزشي براي توانمند شدن در برقراري ارتباط با جنس مخالف دريافت نمي‌كنند و در معرض انواع محتواهايي قرار دارند كه رابطه جنسي را بسيار پرهيجان و مطلق نشان مي‌دهند، و تصويري غيرواقعي و اغراق شده از جنس مخالف ارايه مي‌كند.
از آنجا كه براي جوانان، هيچ منبع موثق ديگري براي مراجعه و امكان مقايسه چنين مفاهيمي با اطلاعاتي درست و سازنده وجود ندارد، در نتيجة، ماهواره مي‌تواند درك جوانان را از ارتباط با جنس ديگر، شكل دهد. از آنجا كه در جامعه ما، شرايط ازدوج به سادگي فراهم نيست، اين موضوع مي‌تواند با عادي جلوه كردن روابط دوستانه خارج از ازدواج و گسترش ان در بين جوانان در ارتباط باشد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها