رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 100906

نامه زیبا کلام به سردار جزایری!

ساعت 24- صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی در نامه‌ای سرگشاده به سردار مسعود جزایری به بیان برداشت‌های خود از اظهارات اخیر معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت.

نامه زیبا کلام به سردار جزايري!
در این نامه آمده است:

«بسمه تعالی

سردار مفخم جناب سرلشکرمسعودجزایری

معاونت محترم فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

باسلام وتحیات،ازآن مقام منیع نقل شده بود که حضرتعالی فرموده بودند "چنانچه برجام درمواردی منجربه محدودیتی برای قوای مسلح شود، سپاه آن را باجرا نخواهد گذارد" و این را هم به مسئولین داخلی و هم به خارجی ها اعلام کرده اید.

جناب سردار جزایری عزیز، من نسبت به کم وکیف آن‌چه فرموده‌اید هیچ علم و اطلاعی ندارم و نمی‌دانم کدام قسمت از برجام ممکن است به تضعیف توان رزمی سپاه منجر شود. آن‌چه که در این اظهار نظراسباب شگفتیم شد آن بود که چه راحت جنابعالی می‌فرمایید که سپاه اگر با موضوعی موافق نباشد آن را اجرا نخواهد نمود. یعنی سپاه می‌تواند از بالای سر مقامات رسمی و مسئول کشور امر و نهی نموده و خود را موظف به رعایت تصمیمات نهادهای رسمی نظام نمی‌داند.

بنده تصورم آن بود که توافق هسته‌ای محصول بیست ماه مذاکرات مقامات ذیربط و مورد تایید ارکان‌ و نهادهای نظام از جمله تیم مذاکره کننده،هیات دولت و اکثریت مجلس می‌باشد؛ بنابراین تمام نهادهای کشور، ازجمله سپاه، موظف به اجرای کامل آن هستند. اما اینطور که جنابعالی می‌فرمایید سپاه خود را از این قاعده کلی مستنثی می‌داند.

سردارجزایری بزرگوار؛

نمی‌دانم این جایگاه فراقانونی که جنابعالی برای سپاه قائل هستید را براساس کدام اصل از قانون اساسی یا مصوبات مجلس شورای اسلامی استخراج کرده‌اید؟ همه تلاش‌های اجداد و نیاکان ما در دو انقلاب مشروطه و اسلامی به همراه سایر تلاش‌ها ومبارزات یکصدساله اخیر ایران به منظور تحقق حاکمیت قانون بوده است. بمنظورآن بوده که هیچ نهادی نتواند خود را بالاترازقانون دانسته و قدرتش درمحدوده اختیاراتی باشد که قانون آن را تعیین نموده است.

درحالی‌که رویکرد جنابعالی به اختیارات سپاه بگونه‌ای است که عملا آن را در ورای هرگونه قانون قرار می‌دهد. آیا جنابعالی موردی را می‌توانید ذکر نمایید که سپاه می‌خواسته امری تحقق پیدا نماید و چون قانون مانع بوده ،سپاه نتوانسته آن امر را تحقق ببخشد؟

سردارجزایری معزز؛

مردم سالاری را هرطور که تعریف نماییم محدود بودن قدرت به قانون، و پاسخگو بودن آن، دو رکن بنیادی مردم سالاری می‌باشند. اگر به هردلیلی این دو اصل مخدوش شوند، نمی‌دانم چگونه عنوان مردم‌سالاری را بتوان بر آن نظام اتلاق نمود.

ایام بکام باد

صادق زیباکلام

هفدهم مهرماه یکهزاروسیصدونودوچهار»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها