رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 109477

ولایتی: نگران سیاست درهای باز نیستیم

ساعت ۲۴-امروز در رویارویی با قدرت باید صاحب قدرت بود و برای همین از کاخ سفید تا مجلس سنای آمریکا و از کاخ الیزه فرانسه تا باکینگهام انگلیس همه می گویند که ایران باید حاضر باشد.

علی اکبر ولایتی
امروز در رویارویی با قدرت باید صاحب قدرت بود و برای همین از کاخ سفید تا مجلس سنای آمریکا و از کاخ الیزه فرانسه تا باکینگهام انگلیس همه می گویند که ایران باید حاضر باشد.

علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید به این که «ایران ستون فقرات ثبات منطقه است»، گفت: امروز در رویارویی با قدرت باید صاحب قدرت بود و برای همین از کاخ سفید تا مجلس سنای آمریکا و از کاخ الیزه فرانسه تا باکینگهام انگلیس همه می گویند که ایران باید حاضر باشد.

ولایتی در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی السفیر افزود: با کمک حزب الله لبنان و عراق، کمک لازم به بشار الاسد رییس جمهوری سوریه را افزایش دادیم و برنامه های آمریکا در سوریه، لبنان و عراق را ناکام ساختیم.

وی تاکید کرد: ما هرگز از حمایت از بشار الاسد رییس جمهوری سوریه و حیدرالعبادی نخست وزیرعراق، مقاومت در لبنان و فلسطین و از جنبش های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین دست نمی کشیم.

متن کامل گفت وگوی ولایتی با السفیر به شرح زیر است:

احساس نگرانی نمی کنیم

السفیر: از دکتر ولایتی در باره نقشه سیاسی ایران بعداز توافق هسته ای و ترس از جهان که به سوی ایران در این روزها به حرکت در آمده سئوال کردیم ، پرسیدیم که در این مرحله جدید بعداز تحریم های طولانی آیا از فریفتن ها و اغواها می ترسید؟

دکتر ولایتی: ما در حقیقت احساس نگرانی نمی کنیم زیرا هزینه ای است که برای حفاظت از استقلال خود می پردازیم.

ما می دانیم که برای استقلال باید هزینه بپردازیم، فرق بین ما را که از استقلال برخوردار هستیم با کشورهایی دیگر که استقلال ندارند، ملاحظه کنید.
ملاحظه کنید، آیا کشور و رییس یک کشور در جهان اسلام و یا کشورهای جهان سوم جرئت دارد آن طور که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم با شجاعت به آمریکا و اسراییل انتقاد می کنند، رفتار نماید.

شیخ الازهر (احمد الطیب) از ضرورت نزدیکی بین اهل سنت و شیعه سخن گفته است تا دشمنان از اختلاف مذهبی بین آنها سوء استفاده نکنند.

من این را مستقیم نشنیده ام ولکن فهمیدم که شیخ الازهر گفته است« در جهان عرب بهتر از جناب سید حسن نصرالله که رو درروی صهیونیست ها ایستاده است، نداریم و او یک شیعه است، آیا در کشورهای اسلامی و بین مسلمانان ما به جز آقای خامنه ای داریم که با صلابت در مقابل آمریکا ایستاده باشد؟ ، آیا به مصلحت ما است که بگوییم آنها با ما هستند و یا با ما نیستند.»
این در حقیقت یک دلیل عقلانی است و این فایده استقلال و نتیجه آن است و این همان بهای محافظت از استقلال است.

ایران بزرگترین منبع انرژی جهان و قدرت اول منطقه

در طول ۳۷ سال گذشته، با خطر همه جانبه تجاری و محاصره اقتصادی مواجه بوده ایم اما امروز ما کشوری بزرگ هستیم که می توانیم غدای ملت خود را تامین کنیم و در عرصه نظامی و امنیتی از یک قدرت دفاعی برخورداریم تا کسی جرئت حمله به ما را نداشته باشد.
در عرصه انرژی، ایران دارای نفت وگاز است و در کنار دیگر منابع، ایران به بزرگترین منبع انرژی در جهان تبدیل می شود.

بنابراین، با توجه به قدرتی که داریم و از استقلالی که برخوردار هستیم و به دلیل اعتماد به نفسی که داریم، خود را قدرت اول در منطقه می دانیم.
هیچ طرفی از بشار الاسد رییس جمهوری سوریه دفاع نکرده آن طور که جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده است و حتی روسیه هم این کمک لازم را نکرده است.

با کمک حزب الله لبنان و عراق، کمک لازم به بشار الاسد رییس جمهوری سوریه را افزایش دادیم و برنامه های آمریکا در سوریه، لبنان و عراق را ناکام ساختیم.
ما هرگز از حمایت از بشار الاسد رییس جمهوری سوریه و حیدرالعبادی نخست وزیرعراق ، مقاومت در لبنان و فلسطین از جنبش های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین دست نمی کشیم.

جهان معتقد به حضور ایران است

تا زمانی که ما این موضع را داریم محاصره و تحریم اقتصادی باقی خواهد ماند.
باید با دیگران براساس احترام همکاری کرد، احدی بیهوده امتیاز نمی دهد، بنابر این در رویارویی با قدرت باید صاحب قدرت بود و برای همین از کاخ سفید تا مجلس سنای آمریکا، از کاخ الیزه فرانسه تا باکینگهام انگلیس همه می گویند که ایران باید حاضر باشد.

ما در سوریه شهید تقدیم می کنیم زیرا سوریه را از ایران جدا نمی دانیم، در لبنان و عراق شهدا تقدیم کرده و خواهیم کرد و به آنها با تمام قدرت خود کمک می کنیم.
ایران ستون فقرات ثبات در منطقه است.
اگر چه از اوضاع کنونی منطقه خرسند نیستیم اما نسبت به آینده آن امیدوار هستیم.

السفیر: بسیاری از خودروهای ساخت ایران را در خیابان ها دیدیدیم، اما روشن است که دلار خیلی گران و بحران نقدینگی بزرگ است.

از برخی ها که ملاقات کردیم از تنگناهای اقتصادی شنیدیم و از این ترس که سیاست درهای باز به فاجعه اقتصادی منجر می شود، اختلاف در قیمت دلار ناشی از تحریم ها است و هرگونه گشایشی به فروپاشی اقتصادی منجر می شود، آیا از دوره بعداز گشایش های اقتصادی و اجتماعی می ترسید؟
دکتر ولایتی: هرگز این طور نیست، برای چه باید فروپاشی اقتصادی صورت گیرد؟ دولت با وجود مشکلات کنونی کشور را اداره می کند. این بخشی از جنگ تبلیغاتی علیه ایران است که در پخش این شایعات بروز پیدا می کند و ادعا می کنند که اقتصاد ایران به زودی فرومی پاشد.

من به شما می گویم که این سخنان به طور کامل صحت ندارد.

تعداد مردم ایران اکنون ۸۰ میلیون نفر است و همه از گاز خانگی بهره مند هستند، برق به تقریبا همه مناطق کشور رسیده است و مازاد آن را به خارج از جمله عراق و ترکیه صادر می کنیم.
از لحاظ ترانزیت کالا به کشورهای دیگر، هیچ کشوری از موقعیت ایران برخوردار نیست و حتی ممکن است درآمدهای ترانزیت کالا از درآمدهای نفت هم بیشتر باشد.

به چین دعوت شده ام و موضوع سفر هم جاده زمینی ابریشم است که از ایران به سوی خاورمیانه تا اروپا می گذرد.

چینی ها ابتدا فکر می کردند که جاده ابریشم می تواند از آسیای میانه به سوی ایران، آذربایجان، ترکیه ، سوریه ، دریای مدیترانه و سپس اروپا باشد و همچنن یک جاده دریایی از طریق خلیج فارس به سوی عراق هفته دوم دسامبر نشستی در چین است و به آنجا می روم.

چین صدها میلیون دلار برای این برنامه سرمایه گذاری کرده است.

در سال ۲۰۱۴ حجم تجاری ایران و چین به ۵۲ میلیارد دلار رسید و قل از چند ماه وزیرخارجه چنین در محلی نشست که اکنون شما نشسته اید و توافق کردیم که سطح حجم مبادلات به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

به دلیل تحریم اقتصادی چینی ها نمی توانستند ارز را به ایران منتقل کنند اما آنها در مقابل مبلغ صادرات نفت ایران به این کشور، در ایران سرمایه گذاری می کردند.

مبلغ بدهی چنن به ایران ۲۲ میلیارد دلار بود و به همین اندازه در داخل ایران سرمایه گذاری می کنند.
توافق کردیم در ازای همه پول هایی که باید در آینده بپردازند، می توانند در ایران به میران سه برابر سرمایه گذاری کنند.

یعنی اگر ما ۱۰ میلیارد دلار نفت به چین صادر کنیم آنها باید ۳۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند.

اخیرا روسیه اعلام کرد که ۵ میلیارد دلار به عنوان تسهیلات واردات کالا از روسیه تخصیص می دهد.
اروپایی ها و آمریکایی ها باید بدانند که همکاری راهبردی بین ایران و روسیه و چین شروع شده است و یکی از نمونه های این همکاری اکنون در سوریه است.

انتظار داریم این همکاری و توافق شامل عراق هم بشود اگر دولت این کشور موافقت کند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در ماه سپتامبر گذشته در سازمان ملل متحد اعلام کرد که ائتلاف بین ایران، روسیه ، سوریه و عراق ایجاد شده است.

در باره قدرت ایران، تعداد دانشجویان ایرانی به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می رسد و از نظر نسبت بین دانشجو و جمعیت، ایران اکنون در جایگاه سوم جهانی قرار دارد.
اکنون ۲۰ هزار دانشجو و طلبه علوم دینی خارجی در ایران درس می خوانند ، تنها در قم ۱۲ هزار طلبه علوم دینی حضور دارد که البته همه آنها معمم نیستند.

تشریح اوضاع اقتصادی ایران

السفیر: از اقتصاد ایران سوال کردیم.

دکتر ولایتی: تولیدات پتروشیمی در ایران رشد داشته و به درآمدهای نفتی نزدیک شده است.
حدود ۱۴ هزار تن تولید فولاد داریم و اکنون مقدار مازاد سیمان تولیدی را به خارج صادر می کنیم.
تولیدات کشاورزی از ۱۲۰ میلیون تن فراتر رفته است.

هندی ها در زمینه خط ترانزیت از بندر چابهار در جنوبایران به سوی دریای مازندران در شمال و روسیه و دریای بالتیک سرمایه گذاری کرده اند و نام آن خط شمال – جنوب است.
این طرح ۴۰ درصد از هزینه و وقتی را که صرف رساندن کالا از هند به اروپا می شود، کاهش می دهد و نیازهای افغانستان از طریق ایران را تامین می کند و ایران در این زمینه در جایگاه نخست قرار می گیرد.

روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به ایران روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت تقدیم می کنند و ما معادل آن را در خلیج فارس به آنها تحویل می دهیم یعنی عملیات سوآت.

ما از آنها نفت برای استفاده داخلی دریافت می کنیم و ما در جنوب و در خلیج فارس از نفت خود برای مشتری های آنها صادر می کنیم و از آنها حق ترانزیت هم می گیریم.

ما از ترکمنستان گاز دریافت می کنیم و از آن در داخل استفاده می کنیم و از گاز خود به ترکیه می فروشیم و از تفاوت قیمت بین گازی که می خریم و گازی که می فروشیم سود می بریم.
۱۵ کشور در همسایگی ایران قرار دارند، بنابر این محاصره ایران غیرممکن است.

ایران از موقعیت ترانزیتی خود و عبور خطوط هوایی بهره می برد، به عنوان مثال خطوط هوایی که از فضای ایران برای رفتن به شرق آسیا و چین استفاده می کنند یک ساعت وقت پرواز آنها کاهش می یابد و ایران هم از حق ترانزیت هواپیماها استفاده می کند.

من این امکانات ترانزیتی را و تولیدات داخلی و ارتباط با کشورهای دیگر مانند چین و روسیه را توضیح دادم تا روشن شود که اوضاع ایران با آنچه در خارجه ترویج می کنند، به طور کلی متفاوت است.

اگرایران به عراق کمک نمی کرد، داعش به آمریکایی ها با تلفن از بغداد زنگ می زد

السفیر: آیا معتقدید که کاهش قیمت نفت یک تصمیم سیاسی آمریکا است و به اوضاع بازار باز می گردد؟

دکتر ولایتی: هر دو، آمریکا و سعودی برای کاههش قیمت نفت همدستی کرده اند تا بر ایران و روسیه فشار وارد کنند و ما متوجه آن شده ایم.

این برای نخستین بار نیست، در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان قیمت نفت را از ۴۵ دلار تا ۶شش و یا هفت دلار کاهش دادند. و سپس قیمت ها را بالا بردند.
می خواهم بگویم که امروز سهم نفت در بودجه سالانه ایران نسبت به گذشته کمتر شده است. جایگاه درآمدهای نفتی در گذشته بالای ۹۰ درصد در بودجه بود و اکنون شاید تا حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر تولیدات پتروشیمی به ۳۰ میلیون تن در سال رسیده است و اکنون تولیدات لبنیاتی و میوه ها وخشکبار ایرن به عراق، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر می شود بنابر این ما هیچ نگرانی نداریم.

تاکنون به این اندازه اعتماد به نفس نداشته ایم زیرا با قدرت و صلابت در منطقه در مقابل آمریکا، اسراییل ، سعودی و اخیرا ترکیه ایستاده ایم.

درهر صورت ترکیه در سوریه با همه توان خود علیه بشار الاسد رییس جمهوری این کشور کار می کند اما ما روابط دوستانه خود با سوریه را حفظ کرده ایم و این سیاست را با وجود اختلاف دیدگاه در خصوص سوریه ادامه می دهیم.

اگر ما به بشار الاسد رییس جمهوری سوریه کمک نمی کردیم، و دمشق را رها می کردیم، تا کنون سقوط کرده بود و اوضاع سوریه بسیار از اوضاع لیبی می شد.
آنها برنامه تقسیم سوریه به پنج کشور را داشتند همان طور که رویای تقسیم عراق به سه کشور را در سر می پروراندند.

ما در مقابل این برنامه ها ایستادیم و با صراحت می گویم که اگر این موضع ایران نبود دمشق و بغداد تاکنون فروپاشیده بودند.
در یکی از مراحل مذاکرات هسته ای ، محمد جواد ظریف و جان کری ملاقات کردند.

جان کری به آقای ظریف گفت: ما می دانیم که شما به دولت عراق کمک می کنید و آقای ظریف پاسخ داد: بله ، درست است و اما اگر ما دست به این اقدام نمی زدیم، داعش با شما به جای موصل از طریق تلفن های بغداد تماس می گرفت.

داعش قصد داشت که بغداد و چه بسا دمشق را هم اشغال کند اما هرگز نگفته است که برنامه ای برای مقابله با اسراییل دارد.

معنای آن ، این است که اسراییل بر بغداد و دمشق سیطره پیدا می کرد و اگر ایران به یمن کمک نمی کرد، صنعا تاکنون به دست مهاجمان سقوط کرده بود.
مبالغه نیست اگر بگویم که ایران اکنون ستون فقرات منطقه و جهان اسلام است.

ما احدی را نمی شناسیم که در مقابل آمریکا و اسراییل و همپمانانش با این صلابت بایستد و از جهان اسلام دفاع و حمایت کند ، آیا شخصیتی مانند حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب را از تنگه مالاکا تا جبل الطارق می شناسید که مواضعی قاطع و با صلابت مانند ایشان اتخاذ کند؟ من که احدی را نمی شناسم.

روابط ایران با روسیه و چین راهبردی می شود

السفیر: در باره روابط بن ایران و روسیه تا ائتلاف بین دو طرف سوال کردیم.

دکتر ولایتی: با وجود همه نامگذاری ها، همکاری ما با روسیه رو به افزایش و توسعه است.
به اعتقاد شخصی ، روابط ما با روسیه در حال تبدیل به روابط راهبردی با روسیه و همچنین چین و تشکیل محور سه گانه ایرانی ، چینی و روسی است.

بازهم به نظر من، این روابط راهبردی به نفع چینی ها و روس ها و همین طور ایران است.
این دو کشور می توانند در خاورمیانه کشوری مستقل مانند ایران را با بیشترین قدرت و توان بیابند تا بتوانند با آن روابطی مستحکم و متین برقرار کنند و چینی ها با صراحت آن را اعلام کرده اند.

السفیر: ایران در خصوص ورود قوی روسیه در سوریه ( برای مبارزه با تروریسم) چه احاساسی دارد ، آیا روسیه با ایران هماهنگی کرده است؟

دکتر ولایتی: با تاکید می گویم که هماهنگی صورت گرفته است، ما به متانت روابط بین روسیه و سوریه و بین روسیه و ایران اطمینان داریم، ما معتقدیم که این روابط بر اساس احترام متقابل و دوستی شکل گرفته و ادامه یافته است.
ما هیچ احساس نگرانی نداریم و البته مراقب اوضاع هستیم تا این روابط موجود بر همین منوال جلو برود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها