رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 109746

«آری» قاطع به حضور سید حسن خمینی

ساعت24-انتخابات مجلس خبرگان امسال به‌طور حتم متفاوت با انتخابات‌های دیگر این مجلس خواهد بود و نتیجه آن هم به تبع این تفاوت، دارای اختلافاتی با انتخابات‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود.

سيد حسن خمینی
انتخابات مجلس خبرگان امسال به‌طور حتم متفاوت با انتخابات‌هاي ديگر اين مجلس خواهد بود و نتيجه آن هم به تبع اين تفاوت، داراي اختلافاتي با انتخابات‌هاي گذشته پيش‌بيني مي‌شود. انتخابات مجلس خبرگان را به دليل معيارهاي غيرسياسي در انتخاب كانديداها، نمي‌توان با انتخاباتی مانند مجلس شورای اسلامی ارزيابي كرد؛ چرا كه در اين رقابت دو مولفه بيش از هر موضوعي مدنظر قرار مي‌گيرد.

نخست، ميزان دانش و علم شخصيت‌هايي است كه خود را در معرض انتخاب جامعه قرار مي‌دهند و مولفه دوم به محبوبيت آنها بستگي دارد چنانكه شخصيتي كه در ميانه‌روي و دوري از تنش‌هاي سياسي عملكرد خوبي از خود نشان داده باشد به‌طور حتم بيش از كانديدايي كه بدون در نظر گرفتن جايگاه مجلس خبرگان وارد چالش‌هاي سياسي و جناحي شده است مورد اقبال راي‌دهندگان قرار مي‌گيرد مانند آيت‌ا... سيدحسن خميني كه در تمام انتخابات‌هاي مجلس خبرگان با سيلي از درخواست مواجه مي‌شود و اين‌بار هم گفته است « قطعا آنچه مسئوليت ما باشد، در صورتي كه موضوع آن را بشناسيم، به آن عمل مي‌كنيم.»

در صدر نظرسنجي‌ها

بي‌شك كمتر كسي را مي‌توان يافت كه در شايستگي علمي و اخلاقي سيدحسن خميني دچار ترديد باشد البته اين موضوع سواي غرض‌ورزي‌هاي سياسي و جناحي است كه حضور پررنگ شخصيت‌هاي ميانه‌رو و محبوبي مانند يادگار امام را منافي اهداف خود مي‌بينند و از هر مسيري سعي مي‌كنند مانع حضور سيدحسن خميني شوند. يكي از مولفه‌هايي كه براي ایشان مدنظر است درخواست اكثريت براي حضور اوست چنانكه همانند پدربزرگش يعني امام خميني(ره) معتقد است كه ميزان، بايد راي ملت باشد.

از اين رو آگاهان به اين روحيه يادگار امام نظرسنجي‌هايي درباره حضور او در انتخابات مجلس خبرگان و همچنين پيش‌بيني اين مجلس برگزار كردند كه در همه آنها سيدحسن خميني راي بالايي به نام خود كرد و در يك نظرسنجي كه بيش از همه جامعيت داشت نام او با اختلاف زيادي نسبت به كانديداهاي احتمالي ديگر مجلس خبرگان در صدر قرار گرفت و اين به معناي «آري» پررنگ به حضور سيدحسن خميني در انتخابات است.

بازخواني توصيه‌هاي امام از سوي سيدحسن

سيدحسن خميني همچون عموي خود «آيت‌ا... مصطفي‌خميني» ميراث‌دار شخصيت كاريزماتيك امام خميني است. رهبر كبير انقلاب، سيدمصطفي را اميد اسلام مي‌دانست و بسياري از پيروان امام امروز سيدحسن خميني را از اميدهاي آينده ايران و اسلام مي‌دانند. كسي كه از هم از نظر چهره كاريزماتيك، هم از نظر بيان و هم قدرت علمي شباهت فراواني به پدربزرگ خود دارد. سيدحسن اما چند سالي است مورد هجمه‌هاي فراواني از سوي گروه‌هايي قرار مي‌گيرد كه اعتقاد دارند او در مسير امام قدم برنمي‌دارد.

يادگار امام با حضورش در مجلس خبرگان مي‌تواند آرمان‌هاي امام را بيش از هميشه محقق كند، چنانكه در تمام مواقع سعي دارد آنچه بنيانگذار انقلاب اسلامي به دنبال آن بود را به ديگران گوشزد و يادآوري نمايد. مثلا روز پنجشنبه در ديدار با اعضاي حزب اعتدال و توسعه در حسينيه جماران، با طرح اين سوال كه اگر امام امروز در ميان ما بودند چه انتظاري از ما داشتند؟ اظهار كرد: «در پاسخ به اين سوال كه مي‌توان آن را به خداوند و تمام اولياء او تعميم داد، مي‌توان گفت "هركس بايد به وظيفه خود، هر روز بهتر از قبل عمل كند"، زيرا در اين صورت رضايت خداوند و اولياء او جلب مي‌شود اما اين پاسخ برخلاف ظاهر آسان، دشوار است چرا كه بدون شناخت يك "موضوع" نمي‌توان "حكم" و وظيفه مربوط به آن را شناخت.

وي يادآور شد: پيامبر گرامي اسلام(ص) در احد و بدر جنگيدند، اما از سوي ديگر در حديبيه صلح كردند؛ همان‌گونه كه اميرالمومنين(ع) در مقطعي از زندگي خويش از حكومت كناره گرفتند و در زماني ديگر در صفين جنگيدند؛ درباره ساير ائمه نيز هيچ كدام از آنان مانند ديگري عمل نكردند زيرا بستر زمانه هركدام متفاوت بود؛ لذا ديديم كه آنان بنا به شرايط زمان خويش به مبارزه و جنگ، صلح، ورود به حكومت و... اقدام كردند.» به نظر مي‌رسد سيدحسن خميني در پاسخ به اين سوال قصد داشته به همگان يادآوري كند هر تصميمي بايد در زمان خود اتخاذ شود و اصرار به گذشته مشكلي را حل نخواهد كرد كه در اين راستا تاكيد كرد: «تعميم حكم يك مقطع تاريخي به دوره ديگر بدون توجه به شرايط، مغالطه است.»

يادگار امام با تاكيد بر شناخت موضوعات جديد در هر برهه زماني افزود: «افراد ممكن است به خاطر احساس مسئوليت زياد فاجعه ايجاد كنند كه داعش نمونه‌اي از آن در روزگار ماست؛ اينگونه انسان‌ها با فرض پاك بودن نيتشان، موضوع را درست تشخيص نداده‌اند.»

سيدحسن خميني تاكيد كرد: «احساس مسئوليت بدون شناخت، تبيين و تحقيق درباره موضوع بعضا فاجعه‌آفرين است.» او بار ديگر آنچه امام بر آن اصرار داشت را يادآوري كرد و با اشاره به تاكيد امام در اواخر عمر مبني بر مبارزه با متحجرين كه تاكنون مغفول واقع شده است، اظهار کرد: «متحجر تعاريف متعددي دارد اما بر اساس تعريف رايج، متحجر كسي است كه درك درستي از شرايط امروز جامعه ندارد و احكام قديم را بدون توجه به شرايط مي‌خواهد به زمان حال منتقل كند.»

یادگار امام با بيان اينكه اين افراد متصلب ولي ديندار هستند، افزود: «اينجاست كه ما بعضا با كساني مواجه مي‌شويم كه جاي مهر روي پيشاني دارند، روزه مي‌گيرند و شب زنده‌دار هستند اما شرايط روزگار را نمي‌شناسند و درك درستي از موضوعات زمانه ندارند و نمي‌توانند ذهن خود را بر شرايط زمانه منطبق كنند.» وي گفت: «بنابراين تك‌تك افراد جامعه، حزب شما و ساير احزاب و جامعه ما، محتاج شناخت موضوع است كه نيازمند تدبير و دانش است، لذا بايد مشكلات جامعه را شناخت و دچار شعارزدگي نشد.»

سیدحسن خمینی با تاكيد بر اينكه امروز فقها نمي‌توانند بدون در نظر گرفتن شرايط جديد فتوا دهند و فعالان اجتماعي بدون آن نمي‌توانند نظر دهند، تاکید کرد: «امروز با گسترش علوم، مشورت و همدلي و نقش احزاب در جامعه پررنگ‌تر مي‌شود، چرا كه بايد گروه‌هاي مختلف با هم بنشينند و از مسائل قومي گرفته تا موضوعات مربوط به روان‌شناسي اجتماعي، اقتصاد و... همفكري كنند.

صدور حكم درباره اينكه فيلتر كنيم يا نكنيم و اينكه در مقابل موج‌هاي رسانه‌اي چه كاري انجام دهيم، بدون شناخت موضوع كار صحيحي نيست بلكه بايد جمعي بنشينند و موضوعات را باز‌شناسي كنند.» وي نقش احزاب را در اين مسير مهم ذكر كرد زيرا در آن، جمعي از افراد كه افكارشان به هم نزديك است درباره موضوعات مختلف هم انديشي مي‌كنند. یادگار امام با بيان اينكه امام اين مساله را در دل جمهوري اسلامي پيش‌بيني كردند يادآور شد: مجمع تشخيص مصلحت نظام جايي است كه قرار است عده‌اي درباره موضوعات مورد اختلاف نهادهاي قانونگذار تصميم بگيرند.

روزنامه آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها