رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 112981

حذف صبحانه میتواند باعث افزایش وزن شود

وی در این تحقیق تعداد ۱۰ زن را به صورت تصادفی در دو دوره ۱۴ روزه همراه با مصرف صبحانه (EB) و نیز حذف صبحانه (OB) طی یك دوره دو هفته‌یی به عنوان زمان واسطه بین دو دوره مداخله مورد مطالعه قرار داد.
نتایج تحقیقات محققان ایرانی نشان داد: حذف صبحانه با توجه به بالا بردن حجم غذای مصرفی می‌تواند باعث افزایش وزن در طولانی مدت شود. در تحقیقی با بررسی اثرات نامطلوب حذف صبحانه بر حساسیت انسولین و غلظت ناشتای خونی چربی‌ها در زنان سالم با وزن نرمال پرداخته است، تاثیر مصرف صبحانه یا حذف آن را بر روی میزان غذای مصرفی، انرژی سوخت و ساز و میزان انسولین ، قند و لیپید‌های موجود در گردش خون در زنان سالم با وزن طبیعی را بررسی كند.
وی در این تحقیق تعداد ۱۰ زن را به صورت تصادفی در دو دوره ۱۴ روزه همراه با مصرف صبحانه (EB) و نیز حذف صبحانه (OB) طی یك دوره دو هفته‌یی به عنوان زمان واسطه بین دو دوره مداخله مورد مطالعه قرار داد.
در دوره (EB) داوطلبین صبحانه خود را شامل Cereal و شیركم چرب در ساعت ۸ صبح استفاده كردند، سپس در ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۱ صبح یك شكلات خورده‌اند .
در دوره (OB) ، داوطلبین صبحانه نخورده و در ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ صبح همان میزان شكلات و نیز در ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ همان میزان Cereal (غذای تهیه شده از غلات) و شیر را كه در دوره مصرف صبحانه خوردند را مصرف كردند در بقیه روز در هر دوره مداخله، چهار وعده غذایی را در زمان مشخص داشته‌اند.
همچنین داوطلبان مصرف غذای روزانه خود را در سه روز مشخص در هر دوره مداخله گزارش كردند.
میزان ناشتا و پس از test meal، گلوكز، انسولین، لیپیدها و انرژی سوخت و ساز در ابتدا و انتهای هر دوره مداخله در كلینیك مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج این بررسی نشان داد: غذای مصرفی گزارش شده در دوره EB پایین‌تر از OB بود ولی انرژی سوخت و ساز تغییر معناداری با توجه به دو دوره مداخله نداشت. حذف صبحانه در مقایسه با مصرف آن همچنین همراه با میزان بالاتری از كلسترول توتال و LDL پلاسما در حالت ناشتا بود.
همچنین میزان سطح زیر منحنی جواب انسولین به test meal به طور معناداری پس از دوره همراه با مصرف صبحانه (EB) پایین‌تر از این میزان در دوره پس از حذف صبحانه (OB) بود.
این نتایج می‌افزاید: حذف صبحانه با بالا رفتن میزان ناشتای چربی‌های خون و نیز بالا رفتن میزان مقاومت انسولین پس از صرف غذا همراهست.

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی صبحانه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها