رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 113933

قطره آهن را درست بریزید

قطره آهن را درست بریزید

بیمار امروز مطب ما، یك پسر كوچولوی شاد و شیطان است كه بدون هیچ ترس و اضطرابی روی صندلی دندانپزشكی نشسته است و با كنجكاوی تمام به وسایل و ابزار اطرافش نگاه می‌كند. وقتی اسم او را می‌پرسم، با لبخندی كه به اندازه تمام صورتش وسعت دارد، نامش را می‌گوید ولی این لبخند زیبا یك چیز كم دارد. تمام دندان‌های این كوچولو‌ی قصه ما، سیاه سیاه شده است و خبری از آن مروارید‌های ردیف و سفید وجود ندارد.
مادر این پسر كوچولو با نگرانی زیاد می‌گوید: <قطره آهن تمام دندان‌های شیری او را سیاه كرده است. حتی بسیاری از دندان‌هایش به‌خاطر مصرف قطره آهن، پوسیده شده‌اند...>
این‌جاست كه مادر این كوچولو، هم درست می‌گوید و هم اشتباه می‌كند. قطره آهن در صورتی كه روی دندان‌ها چكانده شود و یا با دندان‌ها تماس پیدا كند، می‌تواند موجب تغییر رنگ آنها شود. بنابراین برای اینكه قطره آهن موجب این دردسرها نشود، بهتر بود مادر این كوچولو، آن را با یك قطره‌چكان در حلق كودك می‌چكاند تا بلافاصله بلعیده شود و با دندان‌ها تماس پیدا نكند. پس از مصرف قطره آهن می‌توان دهان كودك را شست و یا از یك قطعه گاز استریل برای پاك‌كردن دندان‌های كودك استفاده كرد.
مصرف یك لیوان آب لیمو یا آب‌پرتقال نیز به شست و شوی بقایای قطره آهن از روی دندان‌ها كمك می‌كند. ولی فراموش نكنید قطره آهن نمی‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌های كودكان شود. اگر كودك شما مانند پسر كوچولوی داستان ما در كنار سیاه‌شدن دندان‌هایش از پوسیدگی دندان‌ها شكایت دارد، آن را به حساب قطره آهن نگذارید، این پوسیدگی نتیجه رعایت نكردن بهداشت دندان‌ها پس از مصرف شیر و یا سایر تنقلات است.
بنابراین به كودكتان كمك كنید تا بهتر مسواك بزند و پس از آنكه خودش دندان‌هایش را مسواك زد، خود شما نیز مسوولیت اصلی مسواك‌زدن دندان‌هایش را برعهده گرفته و یك‌بار با دقت تمام دندان‌هایش را مسواك بزنید.

دكتر گلرخ ثریا

منبع : ویکی پدیا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها