رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 113947

لبخندی درخشان هدیه نگین دندان!

لبخندی درخشان هدیه نگین دندان (tooth jewl)

همیشه ظاهر مرتب، زیبا و دلنشین یک فرد باعث افزایش اعتماد بنفس، غرور و جذابیت وی میشود. این احساس برای زیبا بودن از دیرباز با انسان همراه بوده و در طول گذشت زمان این تنها روشهای زیبا شدن بود که ممکن بود دچار تغییر و تحول شوند. استفاده از رنگها و الیاف طبیعی، پوست حیوانات یا پر پرندگان، سنگها و فلزات رنگین (قیمتی یا غیر قیمتی) و ... از ابزارهای آراستن ظاهر فرد بوده و هست. (حتما شنیدین که خدا زیباست و زیبایی رو دوست دارد). به مرور زمان و همگام با پیشرفت تکنولوژی و طرح ایده های نو برای زیبا شدن، زیوآلات گوناگونی تولید و در اختیار مردم قرار میگرفت، زیورآلاتی که بعضا اثراتی مخرب و زیان بار برای فرد داشته و ممکن است فرد را با مشکلاتی مواجه کند.
تاتوهای پوستی، لنزهای غیر استاندارد رنگی چشم یا پیرسینگ های غیر مطمئن زبان، لبها، ابرو و ... و یا حتی لوازم و مواد تائید نشده و کم کیفیت معمول آرایشی مثال هایی از این گفته میباشند. البته تا این قسمت زیاد ربطی به دندانپزشکی نداشت ولی یکی از این وسائل آرایشی به اسم نگین دندان هست که در چند سال اخیر در کشور ما کم کم داره جا بازمیکنه. نگین های معتبری که اگر طبق اصول انتخاب و نصب شده باشند و از روی آگاهی از آنها استفاده شود و نگهداری از آن بدرستی انجام شود، میتواند صورتی زیبا همراه با لبخندی درخشان را به شما هدیه کنند!
به عنوان یک مقدمه مختصر، همانطور که اشاره شد با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در زمینه آلات و ابزار زیبایی، همه روزه شاهد عرضه انواعی از این نوع وسایل هستیم که علی الخصوص در میان قشر خانمها و دختران جوان متقاضی زیادی دارد
. ما برای زیباتر کردن ظاهر و چهره خود از روش های گوناگونی استفاده می کنیم. البته گاه برای زیباتر شدن هزینه های هنگفتی را متحمل می شویم و چه بسا پس از مدتی مصرف، گرفار عوارض جانبی این زیورآلات شویم. مثل کفش های زیبا و پاشنه بلند تنگی که شما میپوشید و به مهمونی میرید، کلی راه میرید باهاشون (یا میرقصید!) و آخر شب که میشه احساس میکنید دیگه اصلا قابل تحمل نیست واستون و درشون میارید و بعد یه تاول بزرگ رو پشت پاهاتون میبینید... لنز رنگی که با لباس و آرایشتون ست کردین، رنگ یا ژلی که به موهاتون زدین، تاتو و خال کوبیهایی که کردین، مژه یا ناخن مصنوعی و ... نمونه های دیگر ریبا شدن همراه با عوارض جانبی هستن! از جمله موارد نادر در ایران به حلقه ها و پین های مخصوص سوراخ کردن نرمه و لاله گوش، پره های بینی، ابروها، زبان، لبها و ... (piercing) میتونیم اشاره کنیم.
البته همین جا لازمه که ذکر کنم اگر هر کدوم از موارد بالا (و یا هر چیز دیگه) رو
۱) از سازنده مطمئن و تائید شده تهیه کنید و
۲) فرد کارگزارنده یا خود شما برای کارگزاری و استفاده از اون مهارت و آموزش کافی رو داشته باشید و ۳) اون رو طبق اصول خاص خودش مصرف کنید و
۴) به توصیه های گفته شده عمل کنید، عوارض جانبی رو میتونید بسیار کم کنید و یا به صفر برسونید.
یکی از این وسایل زیبایی که در چند دهه اخیر رونق زیادی پیدا کرده و در گشور ما هم کم کم داره جا باز میکنه، استفاده از نگین است. نگینهایی که روی پوست صورت، ناخن، دندان و حتی چشم کاشته میشوند. این نگین ها به شکل ها و جنس های مختلفی موجود بوده ولی عمدتا جنس آنها برلیان، کریستال و طلا است. البته نگین ها نیز همانند تمامی زیورآلات، با قیمت ها و هزینه های مختلفی و از نظر کیفی در محدوده وسیعی قابل تهیه هستند.
نگین هایی که روی دندان قرار می گیرند جلای خاصی را به دندان ها، لبخد فرد و چهره وی میدهند. نگین های دندانی عمدتا به صورت ثابت بوده و با یکسری از مواد موجود در دندانپزشکی و توسط تکنیک خاصی روی دندان ثابت می شوند به نحوی که در صورت مهارت دندانپزشک به بافت دندان آسیبی نمی رسد. البته فراموش نشود که این زیبایی و درخشندگی در حالی است که استفاده طولانی مدت از این نگین ها توصیه نشده و ممکن است به مرور زمان باعث تخریب مینای دندان شده و یا محلی مناسب برای گیر مواد غذایی و جرم شوند و طبیعتا باعث تغییر رنگ و یا پوسیدگی دندان شود (همانند براکت های اورتودنسی). پس شرط اول این است که فرد کاندید برای کاشت نگین دندان، بهداشت دهانی خود را بدرستی رعایت کند.
نگین های با جنس کریستال نسبت به نوع برلیان از دوام بیشتری برخوردارند، این در حالی است که نوع کریستالی درخشندگی بیشتری به دندان میدهد. نگین هایی که دندانپزشک در مطب برای شما کارمیگزارد، ممکن است بعدا براحتی از دندان جدا نشده و شما لازم باشد برای جدا کردن آن مجددا به دندانپزشک مراجعه نمائید.
قاعدتا این نگین ها نباید با مسواک زدن از بین رونفته و یا کنده شوند، منتها در صورتی که غذاهای سفت جویده شود و یا مرتبا با وسیله ای نوک تیز به آن ضربه بخورد ممکن است کنده شده و از بین بروند.
جنس نگین ها بستگی به انتخاب و سلیقه افراد دارد، آنها در اشکال گوناگون به صورت کریستال های کوچک، رنگی و یا سفید در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
● عوارض جانبی و راهکارها:
عوارض ناشی از استفاده این نوع نگین ها بخصوص زمانی که دندانپزشک تخصص و مهارت کافی در این زمینه را نداشته باشد، افزایش بیشتری می یابد. در صورتی که جنس این نوع نگین ها مرغوب تر باشد و افراد به طور صحیح و درست از آنها نگهداری نمایند، ممکن است تا سه سال باقی مانده و فرد و نگین آسیبی نبینند، ولی در غیر این صورت در مدت خیلی کوتاهی از بین می روند.
نگین هایی که روی دندان نصب می شوند، توسط چسب مخصوصی با روش خاصی به دندان چسبانده میشوند. نگین های دندان یا به صورت یکبار مصرف و یا به مدت زمان طولانی (چند بار مصرف) مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع نگین ها به دلیل داشتن ماده پلاتینی دوام بیشتری دارند. آنهایی که یکبار مصرف هستند، بمدت ۶ ماه تا یک سال (بعضا ۲ هفته) کارایی خواهند داشت و افراد می توانند این نوع نگین ها را توسط یک وسیله نوک تیز از دندان جدا سازند، ولی نگین هایی که به صورت دائمی روی دندان نصب می شوند، فقط باید توسط دندانپزشک متبهر جدا شوند، زیرا در غیر این صورت به دندان ها آسیب جدی وارد می شود.
همانطور که اشاره شد، استفاده طولانی مدت از این نگین ها توصیه نشده و ممکن است به مرور زمان باعث تخریب مینای دندان شده و یا محلی مناسب برای گیر مواد غذایی و جرم باشند و طبیعتا باعث تغییر رنگ و یا پوسیدگی دندان شوند (همانند براکت های اورتودنسی). پس شرط اول این است که فرد کاندید برای کاشت نگین دندان، بهداشت دهانی خود را بدرستی رعایت کند.
اگر شما جزء دوستانی هستید که تمایل به کاشت نگین روی دندان خود دارید، چند توصیه رو فراموش نکنید:
۱) نگین رو از شرکت سازنده مطمئن و تائید شده تهیه کنید، فراموش نکنید که کیفیت نگین در ظاهر زیبا، دوام و بهداشت تاثیر زیادی دارد.
۲) دندانپزشک یا فرد کارگزارنده برای کاشت نگین باید علم و مهارت کافی رو داشته باشه، باز هم یادآوری میکنم که این عمل با تکنیک خاصی انجام میشود.
۳) به توصیه های دندانپزشک و کارخانه سازنده برای استفاده بهینه از نگین و طریقه مسواک زدن و رعایت بهداشت عمل کنید.
۴) اگر جزء افرادی هستید که دندانهای شما جرم زیادی دارند به هیچ وجه استفاده از این نگین ها قبل از جرم گیری و آموزش بهداشت برای شما مناسب نیست.
● به چشم هاتون رحم نکنید!
بطور خیلی خلاصه و مختصر توضیحاتی در مورد نوعی دیگر از نگین های کاشتنی رو با هم مطالعه میکنیم. جالب است بدانید که زیبا شدن از نظر بعضی در درخشندگی یک نگین که در روی کره چشم کاشته شده نیز میشود! (طرف همه چیزاش درست بوده این یک مورد رو کم داشت!) این نگین ها یک وسیله تزئینی، به اشکال قلب و ستاره و از جنس پلاتین هستند که در کشورهای اروپایی مثل هلند ساخته می شود. در کشور ایران هم تعدادی از این نوع نگین ها وارد شده است، ولی از آنها استقبال زیادی نشده.
کاشت این نوع نگین ها در زیر خارجی ترین قسمت لایه چشم (ملتحمه) توسط جراح انجام میشود. عموما این عمل جراحی بمدت یک ربع به طول میکشد، به طور کلی قطر این نگین ها ۳‎/۵ میلی متر و بسیار نازک است که روی کره چشم قرار می گیرد و هر زمان که افراد تمایل داشته باشند، می توانند با عمل ساده تر نگین را از داخل چشم دربیاورند.
نگین هایی که بعد از عمل جراحی در داخل چشم گذاشته می شوند، نیاز به مراقبت خاصی ندارند، ولی برای پیشگیری از عفونت باید بمدت یک هفته بعد از عمل جراحی، از قطره آنتی بیوتیک چشمی استفاده شود تا چشم دچار عفونت نشود. جالب است که احتمال جابه جایی نگین وجود نداشته و به خاطر جنس خاص نگین، نگین چشمی با بافت چشم سازگار بوده و فقط در تعداد کمی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد شود.
البته فراموش نکنید که این در حالی است که هیچ یک از عمل های جراحی بدون عارضه نیست و به دلیل اینکه چشم یک عضو حساس و ظریف است، ورود هرگونه جسم خارجی در چشم می تواند احتمال ایجاد عفونت و عوارضی نظیر تاری دید، نابینایی، ریزش اشک از چشم و... را در آینده افزایش دهد! بنابراین سعی کنید حتی الامکان از استعمال وسایل تزئینی در چشم بپرهیزند، زیرا در این صورت نتنها ممکن است به چشم آسیب برسد، بلکه هزینه های هنگفتی را باید برای مشکلات به وجود آمده صرف نمایند.

شهیدی
http://drlilp.blogfa.com

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها