رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 113960

مسواک ؛ مادران یا کودکان درون شکم؛ قاتلان دندان ها کدامند؟!

مسواک ؛ مادران یا کودکان درون شکم؛ قاتلان دندان ها کدامند؟!

● توصیه های دندان پزشكی برای كسانی كه مادر می شوند
حالا دیگر این روایت تبدیل به ضرب المثل شده است كه مادران می گویند: هر كدام از دندانهایم را به خاطر تولد یكی از فرزندانم از دست دادم!
اگرچه كاملاً واضح است كه سرنوشت تلخ این دندانهای ناكام را باید در تنبلی و بی مبالاتی مادران جستجو كرد تا تولد یك نوزاد تازه، اما دغدغه دندان و درد دندان، سایه شومی است كه با توجه به شرایط دوران بارداری، همیشه بالای سر مادران ایستاده است؟
آیا باید در مورد وضعیت دندانها در دوران بارداری نگران بود؟ آیا می توان در دوران حاملگی یا شیردهی درمانهای دندان پزشكی را انجام داد؟ آیا درمانهای دندان پزشكی و داروهایی كه به بهانه آن برای مادران تجویز می شود بر روی نوزاد یا جنین اثر سویی ندارد؟
اینها پرسشهایی است كه در خلال این مطلب به پاسخ آنها خواهید رسید.
۱) آیا در دوران حاملگی و شیردهی می توان درمانهای دندانپزشكی انجام داد؟
بر خلاف تصور بسیاری از خانمها انجام درمانهای دندانپزشكی در طول دوران بارداری و شیردهی برای جنین آنها هیچ خطری ندارد، اگرچه در مورد نوع درمان و زمان انجام آنها، اولویتها و الزاماتی وجود دارد كه باید به آنها توجه كرد.
اگر دوره ۹ ماهه بارداری را به ۳ قسمت تقسیم كنیم، بهترین زمان برای انجام درمانهای دندانپزشكی ۳ماهه دوم حاملگی است.
درمانهای دندان پزشكی در طول مدت بارداری شامل درمانهای ساده و پیشگیرانه، مانند جرم گیری و ترمیم پوسیدگیهاست. انجام درمانهای پیچیده تر معمولاً به بعد از این دوران موكول می شود، مگر آن كه به دلیل ابتلای مادر به درد دندان، گریزی از آنها نباشد.
در سه ماهه اول بارداری جنین در رحم مادر، در حال شكل گیری است و از آن جا كه مصرف برخی داروها (از جمله داروهای مسكن) و احتمال بروز عفونتهای دندانی می تواند روی روند رشد و تكامل جنین اثر بگذارد، ترجیح بر آن است كه مادران درمانهای دندانپزشكی را به ۳ ماهه دوم موكول كنند.
در این دوران خانمها باید احتمال حاملگی خود را با دندانپزشك در میان بگذارند، چراكه طرح درمان انتخابی و نوع داروهای تجویزی توسط دندان پزشك ممكن است روی سلامت جنین اثر مستقیم یا غیر مستقیم داشته باشد.
در سه ماهه سوم بارداری، تحمل مادر برای نشستن روی یونیت (صندلی) دندانپزشكی كاهش می یابد؛ چراكه بزرگ شدن جنین، روی مثانه مادر و ورید اجوف تحتانی او فشار وارد می كند. در این حالت ممكن است نیاز باشد مادر هر از گاهی از حالت خوابیده به حالت نشسته به پهلو، در آید و یا با فواصل زمانی كوتاه به دستشویی برود.
با تمام این تفاسیر دندانپزشكان همیشه به خانمها توصیه می كنند كه قبل از دوران حاملگی برای ارزیابی سلامت دندان های خود به دندان پزشك مراجعه كنند.
۲) هنگام مراجعه به دندانپزشك به چه نكاتی باید توجه كرد؟
دندان پزشك باید از حاملگی خانمها (و یا احتمال آن) و شیرده بودن مادر، مطلع باشد؛ چراكه مصرف برخی داروها یا انجام برخی درمان ها در این دوران می تواند روی جنین یا كودك وی اثر سوء داشته باشد.
از شایع ترین داروهایی كه در دوران بارداری یا شیردهی منع مصرف دارند می توان به مسكنها (بروفن و استامینوفن كدئین) اشاره كرد كه بسیاری از خانم ها به مصرف روزانه آنها اعتیاد پیدا كرده اند!
حتی پنی سیلین نیز برای مادران شیرده منع مصرف دارد. سفالكسین، جایگزینی است كه معمولاً پزشكان و دندانپزشكان در صورت نیاز به آنتی بیوتیك آن را تجویز می كنند.
دغدغه خاطر دیگر مادران در این موارد،اثر تابش اشعه ایكس حین تهیه كلیشه رادیوگرافی است كه ممكن است برای جنین خطرناك باشد. اما تحقیقات نشان می دهند كه در صورت استفاده مادر از رپوش سربی، كه حین انجام رادیوگرافی از آن استفاده می شود، هیچ خطری متوجه جنینی كه در شكم دارد نیست؛ مخصوصاً اگر مادر در سه ماهه میانی بارداری باشد. با این وجود اغلب دندانپزشكان، تا حد امكان، از انجام رادیوگرافی برای مادران حامله اجتناب می كنند.
۳) در رابطه با بهداشت دهان چه مواردی را باید رعایت كرد.
در دوران بارداری، تغییرات هورمونی بدن مادر، او را مستعد ابتلا به بیماری و التهاب لثه می كند. روی همین اصل دندان پزشكان به زنان حامله توصیه می كنند بیش از سایر دوران زندگی به رعایت بهداشت دهان و دندان خود بپردازند. این توصیه زمانی جدی تر می شود كه مادران جوان به دلیل دغدغه های تازه ای كه در جریان زندگی مشمول آن شده اند، از انجام بسیاری از وظایف روزانه خود، نظیر مسواك زدن و شستشوی دهان، غفلت می ورزند.
مراجعه دوره ای به دندانپزشك برای بررسی وضعیت سلامت دندان ها توصیه دیگر دندان پزشكان به زنان حامله و شیرده است، تا پوسیدگی و بیماری های احتمالی دهان و دندان ایشان در همان مراحل ابتدایی متوقف یا درمان شوند و نیاز به درمان های پیچیده و پر هزینه در این دوران مرتفع گردد.
● چكیده مطلب:
انجام درمانهای دندانپزشكی مادر، هیچ خطری را متوجه جنین یا كودك وی نمی كند.
بهترین زمان انجام درمانهای دندانپزشكی ۳ ماهه دوم بارداری است. با این وجود بهتر آن است كه درمانهای دندانپزشكی قبل یا بعد از دوران بارداری انجام شود.
مادران باید دندان پزشك را از باردار یا شیرده بودن خود مطلع كنند.
مصرف برخی داروها در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است؛ شایع ترین آنها در حیطه دندانپزشكی مسكنهای مخدر(استامینوفن كدئین و بروفن) است.
به علت تغییرات هورمونی دوران بارداری و استعداد ابتلا به بیماریهای لثه، مادران باید بهداشت دهان و دندان خود را بیش از پیش رعایت كنند.
درمانهای دندانپزشكی در دوران بارداری محدود به درمانهای ساده و پیشگیرانه است.
تهیه كلیشه رادیوگرافی از مادران باردار تنها در صورت لزوم انجام می شود.

منبع : روزنامه قدس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها