رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 113982

ورود نوعی ماده ترمیمی جدید به عرصه دندانپزشکی

ورود نوعی ماده ترمیمی جدید به عرصه دندانپزشکی

«گیومر» (Giomer) نوعی ماده ترمیمی جدید است که نام آن از ترکیب دو کلمه «گلاس‌یونومر» (Glass ionomer) و «کامپوزیت» (Composite) به دست آمده و به درستی هدف ایجاد آن را توصیف می‌کند. با وجود اینکه گلاس‌یونومرها ویژگی‌های خیلی مهمی چون آزاد کردن فلوراید و قابلیت شارژ دوباره فلوراید و اتصال شیمیایی به ساختار دندان را دارا هستند، نقایص مشخصی نیز دارند. به عنوان مثال، ویژگی استتیک آنها کمتر از حد ایده‌آل است و در نواحی‌ای که زیبایی مهم است، این مواد در درجه دوم نسبت به کامپوزیت قرار می‌گیرند...
علاوه بر این، گلاس‌یونومرها نسبت به خشکی و‌ آلوده شدن به رطوبت حساس هستند. در سال ۱۹۹۰، با افزودن رزین به گلاس‌یونومر و تولید گلاس‌یونومر تغییریافته با رزین، این نقایص تا حدودی رفع شدند. این محصولات قابلیت استتیک و کاربرد بهتری را دارا هستند، ضمن اینکه ویژگی‌های مثبت گلاس‌یونومرها مثل آزاد کردن فلوراید در درازمدت و قابلیت شارژ دوباره با فلوراید موضعی را نیز حفظ کرده‌اند، ولی به هر حال با گذشت زمان تمایل به تغییر رنگ را نشان می‌دهند. پس از آن کامپومرها ساخته شده‌اند که قابلیت استفاده راحت‌تر و استتیک بهتری دارند، ولی از توانایی آزاد کردن فلوراید بسیار کمتری برخوردارند و قابل دوباره شارژ شدن هم نیستند.
در ادامه تلاش برای ایجاد مواد ترمیمی Improved glass ionomer-like گروه جدیدی از مواد تحت عنوان «گیومر» ساخته شده‌اند. همان‌طور که گفته شد، اینها ترکیبی از گلاس‌یونومر و کامپوزیت هستند. سازندگان این مواد مدعی هستند اینها ویژگی‌های گلاس‌یونومرها (آزاد کردن و قابلیت شارژ دوباره فلوراید) و کامپوزیت رزین (استتیک عالی و سازگاری زیستی و قابلیت پالیش آسان) را تواما دارند. ویژگی گیومرها این است که در حالی که
resin-based هستند، حاوی ذرات گلاس‌یونومر از پیش‌فعال‌شده (PRG) می‌باشند. این ذرات از Fluorosilicate glass که پیش از افزوده شدن به رزین، با پلی‌آکریلیک اسید واکنش داده، تشکیل شده‌اند.
این بیش‌فعالی می‌تواند تنها سطح ذرات گلاس را در برگیرد (Surface pre-reacted GI) یا ( (S-PRGتقریبا در تمام ذرات اتفاق بیفتد (fully pre-reacted GI or F-PRG).
طی مطالعاتی مشخص شد که میزان ماتریکس گلاس یونومر، نقش مهمی در ویژگی آزادسازی فلوراید مواد resin-based دارد. گیومر با کامپومر و کامپوزیت رزین از نظر اینکه با نور فعال می‌شود و نیاز به یک ماده باندینگ برای چسبیدن به سطح دندان دارد، مشابه است.
در مقایسه‌ای که بین دو کامپومر و یک کامپوزیت با گیومر انجام شد، گیومر، جذب آب کاملا بیشتری نشان داد که این امر موجب افزایش حجم آن در حفره می‌شود.

دکتر مریم خادمی

منبع : هفته نامه سپید

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها