رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 113983

وقتی حرف میزنید، دهان‌تان کف میکند؟

وقتی حرف می‌زنید، دهان‌تان کف می‌کند؟

شاید شما هم دیده باشید بعضی از سالمندانی را که موقع حرف زدن، آب در گوشه دهانشان جمع می‌شود و به قول معروف، دهانشان کف می‌کند! می‌دانید مشکل از کجاست؟ کوتاه بودن ارتفاع دندان مصنوعی‌شان! یعنی اگر دندان‌پزشک بتواند این مشکل را در ساختار دندان مصنوعی آنها رفع کند، مشکل آنها نیز به کلی حل می‌شود...
اگر شما هم پا به سن گذاشته‌اید و دارید با دست دندان (دندان مصنوعی) زندگی می‌کنید، شاید با همین مشکل رو به رو باشید؛ مشکلی که دندانپزشکان آن را «انگولارچلاپتیس» می‌خوانند و اسم ساده‌اش می‌شود: «التهاب گوشه دهان»
● از دست دندان کوتاه تا کمبود ویتامین
حتما برای شما هم پیش آمده است که اگر زیاد عادت دارید حین صحت کردن گوشه لب خودتان را با زبان‌تان لمس کنید، گوشه لب‌تان زخم شود و به سوزش بیفتد. همچنین اگر دست دندان شما بیش از حد کوتاه باشد هم همین مشکل را تجربه خواهید کرد. بعضی‌ها هم بر اثر کمبود برخی از ویتامین‌ها دچار این مشکل می‌شوند. معمولا کمبود ویتامین B۲ در بدن می‌تواند چنین التهابی را در گوشه دهان به وجود آورد. پزشکان اعتقاد دارند که کمبود آهن در رژیم غذایی در افرادی که به کم‌خونی فقر آهن مبتلا هستند نیز چنین التهابی را به وجود می‌آورد. کمبود روی در رژیم غذایی هم یکی دیگر از علل اصلی این بیماری است ولی علت اصلی چنین التهابی دست دندان نامناسب است. در حقیقت اگر ارتفاع عمودی دست دندان شما کوتاه شده باشد، چنین رخدادی دور از انتظار نیست.
حال ممکن است که دست دندان شما در مراحل ساخت به صورت صحیح اندازه‌گیری نشده باشد و این مشکلات را به وجود آورده باشد و یا دست دندان شما بسیار قدیمی باشد و دندان‌های آن سایش پیدا کرده و ارتفاع خود را از دست داده باشند. در هر دو صورت در این شرایط شما بیش از اندازه دهانتان را می‌بندید. البته کودکان و نوجوانان هم از این عارضه در امان نیستند، وقتی فصل زمستان از راه می‌رسد و هوا سرد می‌شود، کودکان در هوای سرد بیرون از منزل لب‌ها‌یشان را بیش از اندازه روی هم فشار می‌دهند و همین موضوع باعث «التهاب گوشه لب» می‌شود. کودکان معمولا با مکیدن گوشه لب خود اوضاع را بدتر هم می‌کنند. فراموش نکنید مصرف برخی از داروها مثل راکوتان که این روزها برای درمان آکنه استفاده می‌شود هم می‌تواند باعث این دردسر شود.
● همیشه پای یک قارچ در میان است
در التهاب گوشه دهان، همیشه پای یک قارچ به نام «کاندیدا» در میان است. در واقع این التهاب در گوشه دهان شما پدید می‌آید که این قارچ روی آن رشد می‌کند. قارچ «کاندیدا» بومی دهان هر انسانی است ولی در حالت عادی تعداد آن از مقدار مشخصی بیشتر نمی‌شود ولی در این شرایط تعداد این قارچ‌ها در گوشه دهان شما افزایش پیدا کرده و دردسرهایی برای شما ایجاد می‌کنند. معمولا التهاب گوشه دهان در دو طرف به صورت هم‌زمان رویت می‌شود. در موارد ساده فقط گوشه‌های لب ترک برمی‌دارد ولی در موارد پیشرفته حتی ممکن است که گوشه‌های دهان زخم و دچار خون‌ریزی شود. گاهی حتی این زخم‌ها دلمه می‌بندد و مشکلات و دردهایی را هنگام باز کردن دهان ایجاد خواهد کرد. نکته اصلی این است که اگر گوشه دهان شما بیش از حد فشرده شود، این محل به دلیل رطوبت و تاریکی به محل مناسبی برای رشد قارچ تبدیل خواهد شد.
● چه باید کرد؟
خیلی‌ها وقتی با این مشکل در گوشه‌دهانشان رو به رو می‌شوند، فورا سراغ وازلین و یا رژلب می‌روند و گوشه لب‌هایشان را به آن آغشته می‌کنند ولی این اصلا درمان صحیحی نیست چون باعث می‌شود میکرو‌ب‌ها از محل عفونت‌ به نواحی اطراف که پوست و مخاط سالم دارند، پخش شوند. اما اگر این عارضه در شما به دلیل ابتلا به بیماری خاصی ایجاد شده است، می‌توانید به مدت ۱ تا ۲ هفته پارافین بهداشتی را در گوشه لب‌هایتان بمالید. روش بهتر برای درمان این عارضه این است که همواره به جای خیس کردن آن با زبانتان، محل عارضه را خشک نگه دارید. شما می‌توانید در ابتدا آن را با یک صابون غیرسمی بشویید و سپس روی آن آب ولرم بریزید و سپس رویش یک دستمال کاغذی تمیز بگذارید تا رطوبت اضافی گرفته شود. باید تلاش کنید این محل را ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خشک نگه دارید. می‌توانید محل را با پماد بپوشانید. علت اصلی خشک نگه داشتن محیط این است که قارچ‌ها در محیط خشک نمی‌توانند چندان رشد کنند. می‌توانید قبل از رفتن به رختخواب یک بانداژ مناسب روی گوشه دهانتان بگذارید. معمولا با این مراقبت‌ها این عارضه طی سه روز بهبود می‌یابد. اگر با این مراقبت‌ها، زخم گوشه دهان شما در طی سه روز بهبود پیدا نکرد، باید به فکر این باشید که شاید پای قارچ در میان نیست و ممکن است لازم باشد در روش تغذیه خودتان، تغیری ایجاد کنید و آهن و ویتامین B۲ و روی را به آن اضافه کنید.
● دست دندان‌تان را اصلاح کنید
اگر شما دست دندان دارید و دچار این عارضه هستید، به احتمال خیلی زیاد دست دندان شما عامل چنین عارضه‌ای است. باید نزد دندان‌پزشکتان بروید و از اوبخواهید ارتفاع عمودی دست دندان‌تان را اصلاح کند و این کار گاهی با یک ریلاین و یا «ریبیس» (عوض کردن بیس پروتز) شما امکان‌پذیر است ولی اگر دندان‌های دست دندان شما بیش از اندازه سایش پیدا کرده باشند، باید حتما دست دندان‌تان را عوض کنید.دست دندانی که ارتفاع عمودی مناسبی داشته باشد، از فشرده شدن بیش از حد گوشه لب‌های شما به هم جلوگیری کرده و مانع ایجاد این عارضه می‌شود.

دکتر گلرخ ثریا

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها