رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114426

درمان زخم‌های گوارشی

img alt="درمان زخم‌های گوارشی" src="http://vista.ir/include/articles/images/05807347247190bd859f3c44588e81f1.jpg" />

زخم‌ پپتیک‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ خوردگی‌ کوچک‌ در لوله‌ گوارش‌. شایع‌ترین‌ نوع‌ زخم‌ پپتیک‌ ‌ در ۳۰ سانتیمتر اول‌ روده‌ کوچک‌ بعد از معده‌ رخ‌ می‌دهد و به آن زخم دوازدهه می‌گویند. زخم‌‌هایی‌ که‌ در معده‌ تشکیل‌ می‌شوند، زخم‌ معده‌ خوانده‌ می‌شوند و زخم معده انهدام و تخریب سطح معده است. به طور طبیعی معده با ترشح موکوس و موسین مقدار اسید را کنترل می‌کند.
در صورت ترشح نشدن این مواد میزان اسید معده زیاد می‌شود و ایجاد زخم معده می‌کند. زخم‌ پپتیک‌ یک‌ زخم‌ مسری‌ یا سرطانی‌ نیست‌.این زخم‌ها می‌توانند تمامی‌ سنین‌ را مبتلا ‌کنند. استرس، مصرف داروهای کورتون، مصرف سیگار و الکل در ایجاد زخم معده خوش خیم اثر مستقیم دارند. در صورت وجود موارد زیر احتمال بیشتری برای ابتلا به زخم گوارشی دارید:
سابقه‌ خانوادگی‌ زخم‌، سیگار کشیدن‌، نوشیدن الکل، سن بالای ۵۰ سال، استفاده‌ از داروهای‌ ضد التهاب‌ غیر استروئیدی‌ (مثل‌ آسپرین‌)، خستگی‌ یا کار بیش‌ از حد، رژیم‌ غذایی‌ نامناسب‌، وعده‌های‌ غذایی‌ نامنظم‌ و نخوردن‌ برخی‌ وعده‌ها، داشتن عفونت هلیکو باکتر پیلوری.
● نشانه‌های زخم گوارشی
درد سوزشی در شکم شایع‌ترین نشانه این بیماری است. سایر نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند: از دست دادن وزن، بی‌اشتهایی، درد در حین غذا خوردن، احساس ناراحتی در معده، استفراغ، کم‌خونی و وجود خون‌ در مدفوع‌.
● راه‌های درمان یا تسکین درد
اگر چه علت دقیق زخم گوارشی معلوم نیست، ولی راه‌های درمان آن شناخته شده است. انواعی از داروها وجود دارند که توان معده را برای تولید یا ترشح اسید مهار می‌کنند.
تحقیقات نشان داده است که در ۹۵ تا ۹۸درصد موارد استفاده از این داروهای قوی زخم التیام یافته است. بیشتر پزشکان معتقدند که این دارو باید جزء اصلی درمان باشد. علاوه بر آن داروهایی‌ نیز هستند که برای‌ پوشانیدن‌ ناحیه‌ زخم‌ استفاده می‌شوند.
● شیر و عسل بخورید
خوردن یک لیوان شیر بدون چربی در حمله درد زخم معده تسکین سریع آن را به دنبال دارد. شیر مانند یک ضد اسید عمل می‌کند و با خنثی کردن اسید درد را هم از بین می‌برد. اما مواظب باشید، برخی از کسانی که برای تسکین درد معده شیر خورده‌اند، بعد از مدت کوتاهی دچار درد شدیدتر شده‌اند. عسل از بروز قارچ‌ها و باکتری‌ها، مخصوصاً باکتری‌های بیماری‌ زخم معده جلوگیری می‌کند. عسل دارای درجات مختلف اثر بخشی ضد باکتریایی است و عموماً عسل‌های تیره‌تر دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی‌تری هستند،
● احساساتتان را بروز دهید
دکتر «مایل یمی» معتقداست، بر پایه بعضی شواهد، افرادی که نمی‌توانند احساساتشان را درخصوص شکست و نا امیدی به درستی بیان کنند بیشتر در معرض ابتلا به زخم معده هستند
● غذای محرک نخورید
پزشکان متوجه شده‌اند غذاهای پرادویه ایجاد زخم گوارشی نمی‌کند اماشدت درد را افزایش می‌بخشند. زیرا بافت زخم بسیار حساس‌تر است و وقتی غذایی تند یا اسیدی خورده شود، درد ایجاد می‌شود.
پس،‌ از خوردن غذاهای محرک زخم خودداری کنید. محققان چینی بر این باورند که مصرف قهوه، چای پررنگ، الکل و ادویه در تشدید و بروز بیماری زخم معده دخالت دارند. به گفته این محققان، مصرف زیاد غذاهای ترش، شور، میوه و سبزی‌های خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و سوزش و دردهای معده و اثنی‌عشر دخالت دارند. مبتلایان به زخم معده و اثنی‌عشر بهتر است از غذاهایی استفاده‌کنند که هضمشان آسان بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نمی‌شود.
● افزایش وعده‌های غذایی
اگرچه بسیاری ازپزشکان خوردن روزی سه وعده غذا با حجم معمولی را مناسب می‌دانند، ولی برخی از افراد درصورت رساندن وعده‌های غذایی به شش وعده مختصر در روز، کمتر از درد معده شکایت می‌کنند. پزشکان چینی به تازگی کشف کرده‌اند که شربت زنجبیل بهترین دارو برای معالجه زخم معده است، علاوه بر آن مصرف فلفل سبز نیز احتمال بروز زخم معده را تا حدودی کاهش می‌دهد.
مصرف زیاد سوپ برای مبتلایان به زخم معده مضر است. یک متخصص تغذیه معتقد است مصرف بیش از اندازه مایعات و غذاهای آبکی موجب تشدید بیماری در مبتلایان به زخم معده می‌شود.
احساس سنگینی که متعاقب مصرف سوپ ایجاد می‌شود نشان دهنده کاهش کارایی اسید معده، جهت هضم غذا در افرادی است که معده آنها به طور طبیعی عمل نمی‌کند.
همچنین مصرف بیش از اندازه چای، قهوه، سوپ، آش و حتی آب برای افرادی که دچار زخم معده هستند مضر است و چنین اشخاصی باید از غذاهایی استفاده کنند که تا حد امکان آب آنها گرفته شده است علاوه بر آن، مصرف همه نان‌های پر حجم مثل نان باگت که قبل از هضم شدن آب جذب می‌کنند نیز برای این افراد مناسب نیست.
● قهوه نخورید
دلیلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن قهوه زخم معده می‌آورد، ولی کافئین قهوه زخم را تحریک می‌کند. به هر حال، هیچ وقت بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز نخورید.
● زیاد آسپیرین نخورید
تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد آسپیرین به پوشش معده آسیب رسانده و باعث خونریزی آن می‌شود. اگر برای رفع سرماخوردگی یا سردرد دو سه روز آسپیرین می‌خورید، ‌اشکالی ندارد، ولی اگر بیش از سه ماه خورده‌اید، ممکن است دچار گرفتاری شوید. در این مورد، پزشک می‌تواند داروی دیگری جایگزین آن کند.
● سیگار نکشید
نیکوتین سیگار پوشش معده را آسیب رسانده و زخم آن را تشدید می‌کند. استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی‌سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود.علاوه بر آن زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود.
● ورزش کنید
انجام دادن حرکات ورزشی خصوصاً پیاده‌روی برای افرادی که دچار زخم معده و زخم اثنی‌عشر هستند، بسیار مفید و ضروری است. عواملی همچون استرس، ناراحتی‌های عصبی، فکری و بالا بودن اسید معده در ایجاد زخم معده و اثنی عشر دخیل هستند؛ بنابراین یکی از راههای پیشگیری از زخم معده و اثنی‌عشر انجام ورزش به صورت مداوم است. یافته‌ها نشان می‌دهند: ۷۲درصد افرادی که پیاده‌روی می‌کنند و انجام دادن ورزش را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند، کمتر مبتلا به زخم اثنی عشر می‌شوند و ترشح اسید معده در آنها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

ترجمه: سیما کربلایی صالح
برگرفته از پایگاه الکترونیکی بهسایت ایران

منبع : روزنامه اطلاعات

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها