رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114584

ماموریت لوزه‌ها کی به پایان می رسد

img alt="ماموریت لوزه‌ها کی به پایان می رسد" src="http://vista.ir/include/articles/images/4d16ec2e17377d919af812380adba001.jpg" />

لوزه‌ها جز دستگاه لنفاوی بدن هستند كه وظیفه مقابل بدن با عفونت‌ها را به‌عهده دارد اسم لوزه به گوش همه ما رسیده است، احتمالا اسم لوزه سوم را هم شنیده‌ایم، اما این لوزه چیست كه گاهی می‌تواند باعث دردسر شود و پای یك بچه چهار - پنج ساله را به اتاق عمل بكشاند؟لوزه‌ها، ۲ توده به‌اندازه یك زیتون هستند كه در عقب دهان و در دو طرف زبان قرار دارند. وقتی‌ لوزه‌ها كوچك هستند، مثلا در شیرخواران یا بزرگسالان به سختی می‌توان آنها را دید، ولی در سنین كودكی كه لوزه‌ها بزرگ می‌شوند، به‌راحتی می‌توان آنها را در انتهای دهان مشاهده كرد.لوزه‌ها جزء دستگاه لنفاوی بدن هستند كه وظیفه مقابله بدن با عفونت‌ها را به‌عهده دارد. پس لوزه‌ها بخشی از سیستم ایمنی ما هستند. با این حساب چطور می‌توان آنها را برداشت؟ آیا در ایمنی بدن اختلالی ایجاد نمی‌شود؟ مطالعات انجام شده، در بین افرادی كه لوزه‌هایشان برداشته شده و كسانی كه لوزه‌ داشتند، نشان داده است كه میزان شیوع عفونت و بدخیمی در كسانی كه لوزه‌هایشان را برداشته‌اند، افزایش نیافته و به‌نظر می‌رسد كه اگرچه لوزه‌ها جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند، ولی نبود آنها در كل كار این سیستم اختلالی ایجاد نمی‌كند. لوزه سوم كه اسم درست آن آدنوئید است، یك توده لنفی دیگر است كه بین دو لوزه قبلی قرار می‌گیرد، جای این توده در عقب سقف دهان است و به همین خاطر فقط با وسایل مخصوص می‌توان آن را دید. اگر آدنوئید بزرگ شود، راه عبور هوا از بینی را مسدود می‌كند.
لوزه‌ها و آدنوئید، چه تاثیری بر سلامت كودك دارند؟
هوا از طریق مسیری به نام راه هوایی كه از بینی شروع می‌شود و از حلق و نای می‌گذرد، به ریه‌ها می‌رسد و باعث انجام عمل تنفس می‌شود. لوزه‌ها و آدنوئید با ایجاد یك حلقه بافتی در حلق این مسیر را احاطه می‌كنند. حال اگر لوزه‌ها و یا آدنوئید بزرگ شوند، در مسیر عبور هوا از حلق اختلال ایجاد می‌شود. در حالت بیداری حتی اگر لوزه و آدنوئید خیلی هم بزرگ شوند، در تنفس كودك مشكلی ایجاد نمی‌شود، هرچند كه علایمی مثل گرفتگی بینی، حرف‌زدن تودماغی و بازنگهداشتن دهان برای تنفس می‌تواند ایجاد شود، اما در هنگام خواب چون عضلات حلق شل می‌شوند، مشكل كودك آشكارتر می‌شود. در این هنگام از طرفی عضلات حلق شل شده‌اند و از طرف دیگر جریان هوا به‌علت تنگی مسیر كاهش یافته است، در نتیجه راه عبور هوا كاملا مسدود می‌شود و كودك دیگر قادر به نفس‌كشیدن نیست. بعد از چند ثانیه از قطع تنفس، كودك به‌طور نسبی هوشیار می‌شود. سفتی عضلات بر می‌گردد و گلو دوباره باز می‌شود و صدایی شبیه آه‌كشیدن ایجاد می‌شود.در طول یك خواب شبانه، این چرخه چندین بار تكرار می‌شود و به همین علت كودكانی كه لوزه بزرگ دارند، از یك خواب راحت و آرام محروم هستند. خرخركردن در خواب هم در بچه‌ها می‌تواند از علایم بزرگی لوزه‌ها باشد. در این حالت در اثر عبور هوا از مجاری هوایی و لرزش بافت نرم در عقب حلق صدای خروپف ایجاد می‌شود.
عفونت لوزه‌ها
اگر لوزه‌ها عفونی شوند، رنگ‌ آنها قرمزتر شده و متورم می‌شوند و گاهی غشای سفید یا زردرنگی روی آنها را می‌پوشاند. در این حالت مشكلی كه برای كودك ایجاد می‌شود گلودرد است. اگر عفونت لوزه‌ها به‌طور مكرر ایجاد شود، با برداشتن لوزه‌ها می‌توان آن را درمان كرد. اگر كودك از هر نظر سالم باشد و فقط مشكلش بزرگی بیش از حد لوزه‌ها باشد، با انجام عمل جراحی و برداشتن لوزه بیش از ۹۰ درصد مشكلات تنفسی او در هنگام خواب برطرف می‌شود. البته در چند روز اول بعد از عمل، به‌علت التهاب ممكن است این بهبودی كاملا آشكار نباشد ولی بعد از گذشت چند روز با كمتر شدن تورم، بهبودی كاملا مشهود خواهد بود. در كودكانی هم كه به‌طور مكرر دچار گلودرد و عفونت لوزه می‌شوند، برداشتن لوزه‌ها و آدنوئید، باعث كاهش دفعات گلودرد می‌شود، اما این به معنی آن نیست كه كودك دیگر سرما نمی‌خورد و گلودرد نمی‌شود، بلكه فقط تعداد دفعات آن نسبت به قبل بسیار كم می‌شود.
آیا برداشتن لوزه‌ها عمل سختی است؟
در نظر اول شاید برای كودك و حتی پدر و مادرها، پیشنهاد برداشتن لوزه‌ها ترسناك باشد اما واقعیت این است كه این عمل یك جراحی ساده است كه از طریق دهان انجام می‌شود و بنابراین هیچ برش یا بخیه‌ای بر روی پوست وجود ندارد و اگر پس از عمل مشكل در تنفس وجود نداشته باشد و كودك بتواند خوب بنوشد و بخوابد، می‌تواند از بیمارستان مرخص شود. پس از عمل تا ۲ هفته كودك نباید غذاهای تحریك‌كننده مثل چیپس و پفك و.... را بخورد در عوض می‌توان به كودكی كه لوزه‌اش را عمل كرده، مرتب بستنی داد، چون هم ازنظر غذایی مفید است و هم به‌علت سردبودن باعث كاهش تورم و درد كودك می‌شود. قبلا در دو هفته اول پس از عمل به‌طور انحصاری از مایعات استفاده می‌شد كه امروزه هم توصیه می‌شود، اما بیمار مجبور نیست كه فقط مایعات بخورد.در دو هفته اول پس از عمل ممكن است گلودرد وجود داشته باشد و یا كودك مزه بدی در دهانش احساس كند و یا در ساعات اول پس از عمل گوش درد داشته باشد، كه همه اینها گذرا است و خود به خود بهبود می‌یابد ولی اگر شدید باشند می‌توان از مسكن استفاده كرد. در مجموع باید گفت كه برداشتن لوزه‌ها و آدنوئید، عمل جراحی ساده‌ای است كه اگرچه پدر و مادرها ممكن است رغبتی به انجام آن نداشته باشند ولی وقتی متخصص گوش و حلق و بینی به‌علت مشكلات مختلف تنفسی و عفونی آن را به صلاح كودك می‌بیند، نباید از آن ترسید و باید این عمل را انجام داد.‌

منبع : روزنامه سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها