رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114594

مشکلات گوارشی کودکان

img alt="مشکلات گوارشی کودکان" src="http://vista.ir/include/articles/images/a0553c6a19b59872a9599b496f40fa7f.jpg" />

کودکی یکی از دوره هایی است که به دلیل حساسیت های زیاد و عدم تکامل دستگاه گوارشی و آنزیم های آن ابتلا به مشکلات گوناگون از جمله اسهال و استفراغ زیاد است.
والدین به محض بروز برخی عوارض با تصور بیماری و اسهال کودک نگران می شوند. در صورتی که برخی علایم طبیعی بوده و نشانه بیماری نیست. در این قسمت می خواهیم اطلاعاتی در مورد اسهال کودکان به شما ارائه دهیم.
● چطور بدانیم کودک دچار اسهال شده است؟
گاهی اوقات وقتی کودک در سنین خیلی پایین است به دلیل اینکه چندین بار در روز مدفوع دفع می کند والدین تصور می کنند دچار اسهال شده است.
در صورتی که تعداد دفعات اجابت مزاج کودک ارتباط زیادی با نوع شیری که می خورد دارد. کودکانی که شیر مادر می خورند عموماً بیشتر از گروهی که شیر خشک می خورند اجابت مزاج دارند و این نشانه اسهال نیست. در چنین شرایطی مدفوع کودک بیشتر مایل به زرد است و ممکن است تا روزی ۵ بار هم برسد. در واقع در بیشتر وعده های شیردهی وقتی معده کودک پر می شود از آنجایی که شیر مادر زود هضم است به روده ها فشار آورده موجب دفع مدفوع می شود. اما پس از یک ماهگی بسیاری از کودکانی که شیر مادر می خورند روزانه یکی دو بار بیشتر دفع مدفوع ندارند.
فقط در شرایطی که این مدفوع بوی زننده ای داشته باشد یا تغییر رنگ شدید و یا به دلیل ابتلا به تب یا عامل دیگر تعداد دفعات زیاد اجابت مزاج موجب کاهش وزن او شود نیاز به مشورت و معاینه توسط متخصص است و در غیر این صورت جای نگرانی نیست.
● چه عواملی موجب بروز اسهال می شوند؟
در بسیاری از موارد نوعی ویروس موجب بروز اسهال می شود و تقریباً تمام کودکان نیز تا ۵ سالگی دچار این ویروس و اسهال می شوند.
این ویروس موجب بروز نوعی عفونت در لایه داخلی روده بزرگ شده و موجب می شود غذاها بدون جذب کافی از دیواره روده دفع شوند.
در برخی شرایط نیز ممکن است به دلیل مصرف شیر خشک هایی که به طور دقیق با شرایط گوارشی کودکان سازگار نیستند رخ دهند.
● می توان از بروز اسهال جلوگیری نمود؟
شستن و تمیز نگاه داشتن دستها و آنچه با دهان کودک در تماس است می تواند به میزان قابل ملاحظه ای احتمال بروز اسهال را کاهش دهد.
توصیه می شود دستها را به مدت ۱۵ ثانیه با استفاده از صابونهای آنتی باکتریال شستشو دهید تا به خوبی پاک شوند.
● چگونه می توان آن را درمان کرد؟
اگر کودکتان شیر خشکی می خورد که کاملاً با شرایط او سازگار است تغییری در آن ندهید.
در مورد کودکان بزرگتر می توان مقداری آب نیز به غذای آنها اضافه کرد. در مورد خوردن آب میوه کودکان نیز باید میزان آب میوه یک دهم آبی باشد که به آن اضافه می کنید تا کاملاً رقیق باشد.
از دادن نوشیدنی هایی شیرین مانند آب قند به کودک جداً پرهیز کنید زیرا شرایط را بدتر می کند.
از دادن داروهای ضد اسهال نیز به کودکان زیر ۱۲ سال خودداری کنید زیرا ممکن است با این کار آنها را دچار عوارض جانبی جدی کنید.
● آیا کودکانی که شیر مادر می خورند کمتر در معرض ابتلا به اسهال هستند؟
بله. زیرا مواد خاصی که در شیر مادر وجود دارد امکان فعالیت برخی از میکروارگانیسم هایی را که می توانند موجب بروز اسهال شوند سلب می کند.
● آیا در مواقع اسهال باید فقط به کودکان مایعات داد؟
خیر. مگر اینکه کودک به طور مداوم استفراغ کند. شما می توانید به کودک غذاهای جامد هم بدهید. در مورد کودکان بالای ۶ ماه در چنین مواردی می توانید به آنها موز- سیب زمینی پخته و به شکل پوره - ماکارونی و مقداری مرغ پخته شده بدهید. اما اگر کودک اشتها برای خوردن غذا نداشت نگران نباشید. مهم تر از خوردن برای کودک در این مواقع آشامیدن مایعات است تا آب ازدست رفته جبران شود.
● چه زمانی باید کودک را نزد متخصص برد؟
عموماً اسهال پس از چندین ساعت به خودی خود برطرف می شود اما اگر چند روز ادامه داشت باید به پزشک مراجعه نمایید.
مهم ترین عارضه اسهال از دست رفتن آب مورد نیاز بدن است. پس اگر با علایمی نظیر خشکی پوست- گریه بدون اشک و بی حالی شدید کودک مواجه شدید یا اینکه ادرارش خیلی غلیظ تر از همیشه بود و دیر به دیر ادرار می کرد نیز باید به متخصص مراجعه نمایید.
در ضمن در موارد زیر نیز مشورت با پزشک لازم است:
▪ ابتلا به تب به مدت بیشتر از ۲۴ ساعت
▪ وجود خون در مدفوع
▪ اسهال و استفراغی که به طور توام بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد.
▪ شکم درد.
چنانچه کودک در مدت ابتلا به اسهال و بیماری بیقرار است سعی کنید با در آغوش گرفتن او و تعویض زود به زود پوشک او را خشک نگاه دارید تا احساس بدی نداشته باشد.
در ضمن بهتر است با آرامش در کنار کودک باشید تا بیشتر استراحت کرده و زودتر به حالت عادی برگردد.

منبع : روزنامه کیهان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها